Re: Robotfoto 2010

'Het is echter niet omdat je in de juiste context aan een robotfoto gelinkt wordt, dat je automatisch een lid van de Bende van Nijvel bent', reageert procureur des Konings Christian De Valkeneer van Charleroi voorzichtig. 'Salesse is geen onbekende in dit dossier. Hij werd destijds uitgebreid aan de tand gevoeld en heeft een waterdicht alibi voor de avond van 9 november 1985 kunnen voorleggen. Wij hebben de reacties op de robotfoto opgetekend, maar die hebben niet de waarde van een bewijs dat voor een rechtbank gebruikt kan worden.'

Nieuws » Robotfoto Bende van Nijvel levert naam op

Bovenstaande staat in De Standaard. Het klinkt bijna als "we weten wie het is, maar we doen er niks mee, want juridisch winnen we dit gevecht niet." Ik kan dat wel volgen omdat ik iets van strafrecht weet, maar ik hoop niet dat ze het helemaal laten liggen.

Natuurlijk is herkend worden op een foto niet voldoende - er zijn honderden mensen die ergens lijken op deze robotfoto terwijl er maar een persoon de echte was. Maar het zou toch aanleiding moeten zijn om alles nog eens te bekijken. Nu, eerlijk gezegd, denk ik dat dit ook gedaan word. De speurders hebben immers ook nieuwe verhoren en graafwerken aangekondigd.

Dat doen ze niet zomaar. Het is ook niet zomaar dat ze naar buiten brengen dat de man op Salesse lijkt. Dat ze er open over zijn, heeft waarschijnlijk strategische redenen. Ze hopen misschien dat iemand anders (of Salesse zelf) nu uit de biecht gaat klappen. Salesse schijnt tegenwoordig Jehovah's Getuige te zijn. Van mensen die zich zo met religie bezighouden mag je een sterk zondebesef verwachten. Hij heeft ook een gezin gesticht en schijnt een keurige job te hebben. Hij heeft dus iets te verliezen.

Maar misschien gokken de speurders ook op andere mensen uit de omgeving van Salesse. De meeste figuren uit die kringen zijn nog altijd in leven. Eén ding is zeker: als de Bende van Baasrode (voor een deel) dezelfde was als de Bende van Nijvel dan is meteen verklaard waarom ze na Aalst niet meer zijn opgetreden. De Bende van Baasrode werd kort na Aalst namelijk opgerold. Dan hoeft er ook geen doodgeschoten killer te zijn.

Re: Robotfoto 2010

Dominique Salesse op rtl-tvi » www.rtlinfo.be

Re: Robotfoto 2010

Denk maximum 1.80m. Voor een reus zie ik hem niet aan.

54 (edited by club_le-happy-few 28-11-2010 22:19)

Re: Robotfoto 2010

Wat zijn het toch allemaal engeltjes. Je moet niet vergeten dat mensen van dit kaliber als ze vrij komen moeten kunnen bewijzen dat ze opnieuw geïntegreerd zijn in de maatschappij. Een job, een vrouw, en die Jehova er bovenop kan natuurlijk misleidend zijn.

Wat ik denk. Misschien was het om hem uit het Bois De La Houssière te houden. Want nu zou iedereen hem herkennen. (Voor de graafwerken herbeginnen, als hij Braine was zou hij in het bos een hoofdrol kunnen spelen hebben. Dus als er nog iets ligt hebben ze hem waarschijnlijk nodig om zaken terug te vinden.)

Wist dat hij nu in Braine woonde, maar zou ook in Braine opgegroeid zijn. En die relatie zou meer ter administratie zijn (maar weet niet of dat klopt). Ik zie hem ook niet als moordenaar, maar zoals eerder gezegd leverancier van wagens of wapens. Misschien was het onder druk? Chantage?

De Bende van Nijvel betekende het einde van de populaire Belgische Bendes. En als men op voorhand wist wat de Bende ging doen, dan wisten ze ook dat hun gangstercarrière over was. Of ze hebben heel erg veel geld gekregen en een soort van onschendbaarheid of ze zijn er ingeluisd.

Re: Robotfoto 2010

Renne wrote:

Weet iemand hoe groot Salesse is? Aangezien men in Aalst van 2 grote reuzen spreekt, komt zijn gezicht toch niet direct weer in de overige beschrijvingen, al kunnen we misschien niet al te voort gaan op de vroegere robotfoto's. Maar de gelijkenis is wel treffende met de foto van hem zelf.

Salesse zou enkel als chauffeur betrokken geweest zijn. Hij had trouwens een grote voorliefde voor VW Golf GTI's.

56

Re: Robotfoto 2010

club_le-happy-few wrote:

Ik zie hem ook niet als moordenaar, maar zoals eerder gezegd leverancier van wagens of wapens.

Misschien wist hij niet voor wie hij een opdracht gedaan had, vandaar de paniek na Aalst. En de ruzie in de Bende van Baasrode.

Ik moet nu aan verklaringen van Murcielago en Rene De Witte en Insider denken: mogelijk waren er meerdere leden, dan de 3. Wie vluchtte er langs het osbroeckpad of wie kwam aan met een GTI langs de voorkant van de Delhaize. Zorgde die 1 of 2 personen voor de liquidaties (zoals insider zegt een team a en b met elk een opdracht).

Re: Robotfoto 2010

K& wrote:

De snotter op de foto is een gedrogeerde van maximum 22 jaar.

Wat verraadt dan aan die foto dat de jongeman in kwestie gedrogeerd zou zijn geweest? Buiten een zeker dédain in zijn blik is dat uit niets af te leiden. En waarom zou hij maximum 22 jaar kunnen zijn geweest? In één oogopslag zou ik menen dat hij rond de dertig lentes telt, mais les goûtes et les couleurs etc..

De gelijkenissen zijn wat mij betreft treffend: het kapsel (al had hij het tijdens de feiten wat meer gepomaddeerd dan tijdens de zitting), de spitse neus, de ingevallen wangen en de oren. Spijtig genoeg hebben we geen kiekje waarop Salesse frontaal in de lens staart. Het lijkt erop alsof de robotfoto is gebaseerd op de foto, maar dat is misschien weer te vergezocht.

Als Salesse ondertussen het alomvattend licht heeft gezien en zich op de Bijbel heeft toegelegd, zou hij dan zijn euveldaden niet hebben toevertrouwd aan aan zijn zielenherder annex biechtvader?

Re: Robotfoto 2010

luckyiron wrote:

De speurders die zich bezighouden met het onderzoek naar de Bende van Nijvel, zijn ervan overtuigd dat ze een naam kunnen plakken op een van de drie daders van de aanslag in Aalst in 1985. Een in juni verspreide robotfoto, die gemaakt werd onder hypnose, wordt omschreven als "een perfect uitgevoerd portret van Dominique Salesse", meldt De Morgen.

Mincky wist dit al te vertellen op 12/07/2010. Proficiat, goed gezien.

59

Re: Robotfoto 2010

Naar het schijnt is Salesse een zeer goed chauffeur. Heeft iemand hier meer info over? Op het Franstalige forum maakt Herve melding dat Salesse midden jaren 80 niet ver van het Bois de la Houssiere woonde. Ook dit is te bevestigen.

Re: Robotfoto 2010

Nu ik de tv-beelden van Salesse heb gezien, ben ik niet bepaald zeker van de gelijkenis. Natuurlijk stelt de robotfoto iemand van 25 jaar geleden voor, maar er is één ding dat in al die jaren niet verandert: de ogen. De man op de robotfoto heeft grote doordringende ogen en zware wenkbrauwen, de Salesse op tv heeft kleine ogen en helemaal geen opvallende wenkbrauwen. De bril die hij tegenwoordig draagt speelt daarin geen rol want het is een smal montuurl met dunne glazen die de ogen niet wezenlijk veranderen.

Mensen hebben de neiging bij een toevallige ontmoeting meteen op de ogen te letten. Uit de psychologie is bekend dat mannen die neiging nog sterker hebben dan vrouwen en de getuige die de foto aanbracht was een man. Je zou dus kunnen denken dat tenminste de ogen op de robotfoto lijken op die van de chauffeur van de Bende van Nijvel. Maar die ogen die ik zie, zei volgens mij niet die van Salesse.

De enige overeenkomsten zijn het krullende haar (de man op de robotfoto heeft een typisch jaren 80-kapsel - het lijkt wel een lid van Duran Duran) en de verfijnde trekken, maar soit, die kom je bij zo veel mensen tegen. Is de uitspraak van de speurders dat ze Salesse menen te herkennen een wanhoopsdaad van slechtzienden of een poging om het toenmalige milieu rond Salesse open te breken?