Re: Robotfoto 2010

Renne wrote:

Ik vraag mij af of het gekende DNA die de speurders hebben kan verbonden worden aan de Bende De Staerke/Salesse.


Waarschijnlijk niet, voor zover men ook het DNA van deze bendeleden heeft. DNA heeft voldoende bewijskracht voor de rechtbank om een aanhouding te verrichten en aangezien dat laatste niet is gebeurd. Het is overigens aannemelijk dat men niet van alle leden van de Bende De Staerke DNA heeft. Onderzoek naar DNA is pas in de late jaren 90 ingeburgerd geraakt. Van leden van de bende die toen niet meer vastzaten heeft men mogelijk geen DNA.

Ik meen me ook te herinneren dat sommige verdachten in de Bende van Nijvel-zaak vrijwillig DNA hebben afgegeven. Dat doe je alleen als je weet dat er niks te vinden valt. Ook bestaat het vermoeden dat tenminste één DNA-profiel van de Bende van Nijvel van de "killer" is. Als die dood is, heeft men niks aan dat DNA-profiel tenzij zijn lijk (in nog redelijke staat) teruggevonden wordt.

72

Re: Robotfoto 2010

CleverTrevor wrote:

voor zover men ook het DNA van deze bendeleden heeft.

Men heeft veel DNA afgenomen hebben van de bendes die toen actief waren, ook van ex rijkswachters
Daaruit kwam 1 positieve match: "Het gerecht in Charleroi kent de naam van minstens één vermeende dader van een aan de bende van Nijvel toegeschreven aanslag."

Onderzoek » Cel Waals Brabant

Als ik juist ben heeft men het spoor gevonden op de sigarettenpeuk in de taxi, daaruit heeft men 1 positief DNA-profiel een hoofddader van de bende. Maar de Belgische wet laat het niet toe om dit verder te onderzoeken. Enfin, we zullen het nooit weten vrees ik ook nu niet met deze foto, al dan niet van Salesse, de klok tikt verder.

73

Re: Robotfoto 2010

Renne wrote:

Als ik juist ben heeft men het spoor gevonden op de sigarettenpeuk in de taxi, daaruit heeft men 1 positief DNA-profiel een hoofddader van de bende.

En juist een sigarettenpeuk in een taxi zegt niets. Een taxi is publiek transport, iedere advocaat zal zeggen: "mijn cliënt heeft er dezelfde dag of de dag ervoor ingezeten maar heeft niets met de moord van doen".

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

74

Re: Robotfoto 2010

koos24 wrote:

En juist een sigarettenpeuk in een taxi zegt niets.

Volledig akkoord, maar het kan toch een richting aangeven.

75

Re: Robotfoto 2010

Renne wrote:

Volledig akkoord, maar het kan toch een richting aangeven.

Klopt, als het past bij een van de daders die toch al in het vizier waren. Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederland is DNA alleen ondersteunend bewijs.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

76 (edited by club_le-happy-few 05-12-2010 15:23)

Re: Robotfoto 2010

Op de site staat alweer nieuws n.a.v. de nieuwe robotfoto:

Salesse en Van Esbroeck beschuldigen elkaar na robotfoto Bende van Nijvel

De jongste robotfoto van een verdachte van de Bende van Nijvel zorgt voor ruzie onder gangsters. Dominique Salesse stelde eerder dat hij door Léopold Van Esbroeck in het zware banditisme gesleurd werd. Van Esbroeck beweert nu het tegenovergestelde.

Ooit maakten Dominique Salesse en Léopold Van Esbroeck deel uit van de Bende van Baasrode, een groep overvallers en inbrekers rond Philippe De Staerke (53). De speurders van toenmalig onderzoeksrechter Freddy Troch meenden dat die bende kon leiden naar de Bende van Nijvel. Verscheidene leden vertoonden immers het juiste profiel. Dominique Salesse (55) bijvoorbeeld, was een briljante autorijder én liefhebber van de VW Golf GTI. Léopold Popolino Van Esbroeck (60) was, zoals de gevreesde Reus, een boom van een kerel. Zij pleegden nogal wat gewapende overvallen.

Nieuws » Salesse en Van Esbroeck beschuldigen elkaar na robotfoto Bende van Nijvel

77 (edited by Hestur 05-12-2010 18:25)

Re: Robotfoto 2010

Deels al bekend, maar toch bijzonder interessant. Tussen de regels door lees je hier min of meer dat de Bende van Baasrode achter de overvallen van Overijse en Eigenbrakel zat, en dat ze ook Aalst deden. Maar dan wel de kanttekening dat Haemers in Aalst in plaats van de gearresteerde Popolino meedeed.

Salesse  zou overigens, toen hij voor de overval in Aalst doorhad wat Johny echt van plan was, naar verluid schrik gekregen hebben en geweigerd hebben nog langer mee te doen. Zo zou hij verklaard hebben aan Van Esbroeck dat hij op de avond van 8 november bezoek had gekregen van Johny en een onbekende. Wie, dat wil hij niet zeggen, maar er is een fraaie gok mogelijk (iemand?).

Ik geloof in de piste dat na Aalst Salesse Van Esbroeck overtuigde om de garageboxen van Johny leeg te maken, uit angst voor sporen die naar hen zouden leiden. Salesse zou als mogelijke chauffeur van de Golf GTI de hand hebben kunnen leggen op de babykoffer van Aalst. Op hun vlucht naar Zuid-Frankrijk, enkele uren na de raid, kwamen Salesse en Van Esbroeck voorbij Ronquières en staken ze de babykoffer, samen met alle rommel van de garagebox, in twee zakken en dumpten die in het kanaal. Daarna reden ze naar Zuid-Frankrijk, wat strookt met de bewering van Baudry dat de overvallers van Aalst nadien naar Marseille vluchtten.

Het verklaart ook de ietwat vreemde samenstelling van de zakken. De wapens van Aalst staken bijvoorbeeld niet in de zakken. Zij waren immers door Johny De Staerke naar het appartement van Sotirios Papadopoulos gebracht en in een bos begraven!  Het .22 van de killer lag evenmin in de garagebox. Als het wapen dat van Pinta was, zoals sommige De Staerkes vermoeden, dan is de verklaring logisch: Pinta zat toen dat moment ook in de cel.

78

Re: Robotfoto 2010

Interesant. Zelf dacht ik ook al aan Haemers in Aalst. Maar zou Haemers dan niet Overijse en Eigenbrakel mee hebben gedaan? O & E waren ook extreem (overdadig) gewelddadig. En wat was de reden voor al dit geweld? Was het geweld in Aalst de oorzaak dat de bende zich in paniek ontbond?

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

79

Re: Robotfoto 2010

louisfrancois wrote:

Dominique Salesse op rtl-tvi » www.rtlinfo.be

Interessant filmpje wel. Wat zeer opvallend is, is dat hij nooit écht ontkent. Enkel in het begin een magere "absolument pas" op de vraag van de journalist. Waarop hij quasi direct springt op het feit dat hij reeds geboet heeft voor zijn daden. Voor de rest zwijgt hij over zijn onschuld, enkel hoe hard hij heeft afgezien. Moest ik bv. vals worden beschuldigd, zou het kot gewoon te klein zijn.

Die man weet meer.

Re: Robotfoto 2010

De man die ik op de foto in de beklaagdenbank zie zitten, is niet de "Fransman" van de robotfoto.