Re: Robotfoto 2010

Wie is de "Fransman" die slechts enkele woorden Nederlands sprak, van BMW's hield, rond 1990 aanhield met een cafébazin op de Bonapartekaai in Antwerpen, en die daar dan af en toe 's nachts opdook, maar dan op een bepaald moment blijkbaar vastzat vanwege een gewapende overval, en die als twee druppels water op de robotfoto leek. Ik herinner me de naam niet meer, was het "Serge"? Die man leek alleszins veel meer op de robotfoto dan Dominique Salesse.

Steeds met opstaand colletje (zoals afgebeeld), en de mouwen steeds opgestroopt tot bijna aan de ellebogen (en een tic waarbij telkens de andere hand over elk van beide onderarmen werd gewreven, als om de mouwen opgestroopt te houden).  Sympathieke man, zenuwachtig type, hyperactief.

Re: Robotfoto 2010

Niemand? Het moet in de periode vanaf juli 1986 geweest zijn. Juist rechts van de vroegere "Rijn en Maas" op de Sint-Aldegondiskaai. Steeds modieus met streepjeshemd en pullover. Ging elke paar minuten naar buiten kijken, dat vond ik toen al vreemd. Het komt mij voor dat de naam Dominique zou kunnen zijn. Alleen leek de "Fransman" perfect op de robotfoto en niet op Dominique Salesse.

Ik herinner mij: de "Fransman" rookte aan één stuk door. Hij rookte alleszins zeer zware sigaretten: het zou kunnen dat het Gauloise was (lichtblauwe pakje), maar ik houd het op Johnson (donkerblauw pakje).

83

Re: Robotfoto 2010

Zoek maar niet verder, ligt al lang onder de grond met zoveel kankerstokjes!

84 (edited by Dirk van Antwerpen 31-01-2011 15:10)

Re: Robotfoto 2010

  • De Fransman droeg altijd een (losse) bracelet aan één van zijn polsen, ik dacht zilverkleurig.

  • Voorkeur voor donkerblauwe pullovers.

  • Ging telkens 1 pakje halen in de auto (snelle BMW).

  • Vriendin rookte groene Belga (of zoiets).

  • Wanneer hij een sigaret wou nemen, schudde hij steeds met het pakje zodat er één of meerdere sigaretten naar boven kwamen.

Re: Robotfoto 2010

De naam van de Fransman was inderdaad Dominique. Het gaat zo goed als zeker om Salesse. De cafébazin waarmee hij aanhield/optrok tot aan zijn aanhouding, was ook van Franse afkomst, maar leefde reeds sinds haar jonge jaren in Antwerpen. Onder meer de vroegere caféhoudster J. van het vroegere café B. op de hoek van de Sint-Aldegondiskaai, kan zeker alle personen situeren (Ik weet niet of ze nog leeft).

86 (edited by Hestur 17-03-2011 23:33)

Re: Robotfoto 2010

Dirk, kent u meneer Salesse persoonlijk of heeft u hem in levende lijve gezien? Kunt u ons eventueel meer informatie over hem verschaffen? Ik zit met een aantal vragen en ik ben vermoedelijk niet de enige.

87 (edited by Dirk van Antwerpen 26-03-2011 20:14)

Re: Robotfoto 2010

Ja, ik beschrijf hem zoals ik hem kende uit het nachtleven. Ik was toen een twintiger. Heb hem een aantal keren gezien in het betreffend nachtcaféetje, en er af en toe enkele woorden mee gewisseld. Het is lang geleden, maar na enige inleving komt het één en ander terug naar boven. De exacte periode kan ik echter moeilijk thuisbrengen.   

Maar ik herinner me dat ik vroeg waarom ik de "Fransman" niet meer zag. Het antwoord was duidelijk: "Domme dingen gedaan. Gewapende overval. Zit vast." De hints die ik geef - steeds over de onderarmen wrijven als om de mouwen opgestroopt te houden, zilverkleurige bracelet, BMW-freak, etc. - komen uit mijn geheugen. En dat is steeds ijzersterk geweest.

Toog was achteraan, hij stond altijd aan de zijkant van de toog. Elke paar minuten stapte hij snel naar buiten, en bleef dan eventjes buiten rondkijken. Ik begreep toen eigenlijk niet waarom. Ik denk na: Ik heb hem ook nooit bier zien drinken. Ik meen dat hij steeds cola met ijs dronk (misschien met af en toe een scheut sterke erin). Maar nogmaals: Ik weet niet of het Salesse is. Onmiddellijk toen ik de robotfoto zag, herkende ik de Fransman.

Re: Robotfoto 2010

Intussen wat foto's van Salesse uit 1987 gezien. Is niet dezelfde persoon als de "fransman", die een exacte kopie was van de robotfoto.

Re: Robotfoto 2010

Bedoel je met "Fransman" Jean-Pierre Halla?

90 (edited by Dirk van Antwerpen 02-02-2012 02:47)

Re: Robotfoto 2010

Ik ben niet zeker van de naam die hij gebruikte. Maar ik herinner me nu nog wel een gelaatstrek, die niet erg opvallend was, maar toch typisch: hij had een klein beetje een vooruitstekende kin (à la Raymond Van het Groenewoud). En hij sprak geen Nederlands (buiten enkele losse woorden).