41

Re: Fouten van de Bende

De Bende had de gewoonte om altijd de telefoon kapot te maken. In Nijvel hebben ze de radio in de rijkswachtcombi niet kapot gemaakt. Hierdoor kon Lacroix onmiddellijk na hun vertrek alarm slaan. Waarschijnlijk dachten ze dat Lacroix dood was en dat er niemand alarm kon slaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

M.i. ook nog een fout: de Santana die na 'Dekaise' in de fik werd gestoken op letterlijk 30 meter van de plek waar de artikelen uit de van Paris-XL gestolen Toyota-Hiace werden teruggevonden. Die Hiace zelf werd aangetroffen in de 'Beau site' garagebox beheerd door onze ex-rijkswachters.

De locatie is allesbehalve evident, je moet de buurt daar zéér goed kennen om er te raken.

Veel 'fouten' zijn enkel fouten wanneer je erop kan terugkijken met een paar extra elementen in het achterhoofd. Ongetwijfeld zijn er zo nog tientallen 'slordigheden' waar geen haan naar kraait gewoon omdat het ontbrekend puzzelstukje niet gekend is.

43

Xenophon wrote:

M.i. ook nog een fout: de Santana die na 'Dekaise' in de fik werd gestoken op letterlijk 30 meter van de plek waar de artikelen uit de van Paris-XL gestolen Toyota-Hiace werden teruggevonden.

Dat is natuurlijk enkel een fout als die twee feiten gepleegd werden door dezelfde daders. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

De meest bizarre 'fout' is het niet weghalen van de éI love Australia"-sticker op de Golf uit Ohain.

Ben wrote:

Dat is natuurlijk enkel een fout als die twee feiten gepleegd werden door dezelfde daders. wink

Klopt, maar zonder alle argumenten te gaan herkauwen: als je in Brussel bent moet je eens naar die plek gaan. Ik denk dat de kans groot is dat je daarna zal concluderen dat er een link is ofwel een toeval van Euromillions-klasse.

Bouhouche heeft nooit willen antwoorden op vragen die o.a. gingen over de verkoop via hem van wapens afkomstig van bij Dekaise. Hij beweerde steeds dat degenen die dat suggereerden (o.a. Amory en ook Beijer) geen enkel bewijs hadden en dat hij het niet over zaken gelinkt aan 'Dekaise' wilde hebben 'car inévitablement on tomberait dans le Brabant Wallon'. In hetzelfde pv van verhoor gaf hij nog wat treiterig mee dat het misschien wel mogelijk was om een onderzoek daarover te voeren lastens hem maar dat de laatste stukjes formeel bewijs het moeilijkst te verzamelen waren en dat men zich in elk geval de tanden zou stukbijten op het niveau boven hem.

Beijer zelf heeft (in al zijn onbetrouwbaarheid) ook al een paar keer nerveus gereageerd toen het over die wapenskwestie ging, o.a. in het kader van de zaak Van Deuren. Ik vermoed persoonlijk dat ze misschien geen uitvoerders waren maar verdomd goed weten wie erbij betrokken was.

46

En wanneer werden die spullen van Paris-XL gedumpt aan de Tumilidreef? Heeft René Chang Wai Ling de inhoud van de bestelwagen in oktober 1981 (na de diefstal van de Toyota) of in november 1987 (vlak voor de vondst van garagebox "Louise") daar gedumpt?

Ben wrote:

En wanneer werden die spullen van Paris-XL gedumpt aan de Tumilidreef? Heeft René Chang Wai Ling de inhoud van de bestelwagen in oktober 1981 (na de diefstal van de Toyota) of in november 1987 (vlak voor de vondst van garagebox "Louise") daar gedumpt?

Ik ga moeten graven naar de datum van het PV maar de dump was net na de diefstal van de Hiace. Er waren nog verpakkingen met huidcrèmes en verzorgingsproducten + reclame aanwezig en die werden eruit gekieperd. Een buurtbewoner belde de politie en gelet op de merken (Ici Paris XL liet spullen maken onder eigen merk) werd de link gelegd naar de diefstal kort tevoren.

Ik weet niet of het Chang was die die zaken daar gedumpt heeft, dat heb ik nooit ergens gelezen. De Hiace werd gestolen aan de kruising van de Anspachlaan en de Mausstraat, vlak naast de Beurs. Nu zie je er niets meer van maar daar was decennialang een gigantische Ici Paris XL-vestiging.

En inderdaad, toen het voertuig werd gevonden in die box was het exact geprept zoals de bende van de ex-rijkswachters hun voertuigen plachten te preppen: met een gaatje in het dak voor een antenne en nog een paar nadere wijzigingen. Er lagen nog een paar accessoires in, o.a. een zwaailicht, een paar spades etc.

48

Onderzoeksrechter Lacroix heeft het hierover gehad tijdens het Borinage-proces:

(...) De wapens zijn weggehaald door de Chinees Tchang Wei Ling, die parfum uit de gestolen Toyota eigenaardig genoeg ging weggooien op de plaats waar in september 1982 de uitgebrande Santana werd gevonden die bij de overval op wapenhandelaar was gebruikt.

Bron: Gazet van Antwerpen | 8 April 1988

Dat wist ik niet. Ik begrijp na lezing van het artikel nu ook waarom je dacht dat de inhoud van de Hiace ook pas in 1987 gevonden werd. Maar dat dateert dus van lang vóór Chang zijn middernachtelijke wandelingen waarbij hij wapens en munitie versleepte en verspreidde over half Brussel (vreemd verhaal).

Toch merkwaardig dat bv. net de avond van de overval op Dekaise de Vietnamees Lôc, nog een Aziatische vriend van Beijer, wordt gepakt met een gestolen moto terwijl hij en vermoedelijk Van Deuren wegrijden uit de Beau Site garage waar onze rijkswachters boxen huurden of gebruikten voor...tja, voor wat?

50

Xenophon wrote:

Maar dat dateert dus van lang vóór Chang zijn middernachtelijke wandelingen waarbij hij wapens en munitie versleepte en verspreidde over half Brussel (vreemd verhaal).

Bedankt. Moest je de juiste datum vinden, dan zou dat zeer interessant zijn (al was het maar voor mijn tijdlijn).

Maar gezien de locatie van de vondst van de VW Santana en de vondst van de Ici Paris XL-spullen, acht ik het nog steeds mogelijk dat die toevallig op dezelfde plaats zijn gedumpt. En dat zeg ik op basis van plaatsbezoeken. wink