11

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Ze komen hier waarschijnlijk net zoveel in het daglicht, misschien iets minder inderdaad. Maar er is 1 overeenkomst, zowel Nederland als België, doen er uiteindelijk niets mee, en dat is erg triest.

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Ik weet zeker dat na 28 moorden, Nederland niet de tijd gaat uitzitten met 6 speurders. Ik denk dat Belgie na de tweede bende commissie min of meer heeft geaccepteerd dat de daders niet gevonden gaan worden.

Als je in Europa kijkt, zie je dat landen met een protestantse cultuur het minst last hebben van corruptie. België is altijd al een soort vrijstaat geweest. Iedereen wist vroeger dat je in België via een Schepen makkelijk aan gunsten kan komen (een stuk grond, een vergunning). Dit gedrag zie/zag je ook terug in Zuidelijk katholiek Nederland. In België zie/zag je ook Burgemeesters die een tweede baan hebben. De politieke benoemingen binnen het gerecht. Er moet voor criminelen geen mooier land geweest zijn dan België in der tijd.

Nederland heeft weer andere problemen. We zijn een erg open land. Lage straffen in drugszaken. Perfecte infrastructuur. Zodoende hebben we veel internationale criminele netwerken. Die plegen geen overvallen, maar puur logistiek en organisatorisch.

Ik ben vooral enigszins ontgoocheld dat er dus kennelijk heden ter dagen maar 6 speurders actief met de Bende van Nijvel bezig zijn. Maar ik denk dat de reden hiervoor erg praktisch van aard is. Kennelijk zijn alle sporen al tig keer nagelopen, en zit alles al jaren muurvast. Het enige werk dat er nog is, is het lezen en herlezen en zoeken naar die ene aanwijzing die ooit over het hoofd is gezien. Ik kan het dus wel begrijpen. Alleen heel moeilijk te accepteren dat ze zaken nooit opgelost zullen worden. Feiten spreken elkaar tegen, er zijn van elke overval meerdere versies, en last but not least, roept elk antwoord weer 10 nieuwe vragen op.

13

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Over België. Een boek dat iedere Belg zou moeten lezen om een inzicht te krijgen in de fatale verstrengelingen van de Katholieke elites met het Koninklijk Huis en de Christen-Democratische partijen en hun vakbonden, ziekenkassen en banken: 'A Throne in Brussels' » www.imprint.co.uk

Waarschuwing: de auteur Beliën is sympathisant Vlaams Blok, maar de in het boek genoemde  feiten zijn feiten. Aan u om deze te interpreteren. Zolang de 'ondergrondse' verbindingen Koninklijk Hof-Katholieken-Opus Dei-Boerenbond-KBC blijven functioneren komen we geen stap vooruit. Hoe komt het toch dat onze CD&V Minister van Justitie nu net die man is die destijds na de ontsnapping van Dutroux uit diezelfde positie ontslag moest nemen? Enkel dit zegt al genoeg.

Voor niet-Belgen is het boek minstens even interessant: België wordt vaak voorgesteld 'het model' voor de werking vd EU terwijl België nu net het toonbeeld is van wat nooit heeft gewerkt! Dit wordt in dit boek op een spannende wijze uit de doeken gedaan. Natuurlijk zijn het opnieuw de christen-democraten die EU en Euro uit de grond hebben gestampt. Nu maar afwachten tot Van Rompuy zalig wordt verklaard, net zoals zijn grote voorbeeld Schumann.

Dus Noorderling: kopen dit boek en genieten!

14

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Een vlaams blokker die een boek schrijft, ze gaan er op vooruit. Laat Geert Wilders dit doen en je leest net hetzelfde.

15 (edited by Hestur 14-07-2010 17:56)

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Ik denk niet dat de lijn zwart wit te trekken valt. Het Bende-onderzoek is in de jaren tachtig door amateurisme sterk bemoeilijkt, maar de politieke wil om alsnog en ondanks alle problemen een oplossing te vinden, is er wel. Anders zouden ze hier echt geen extra speurders op zetten. Maar zes, hoor ik dan mopperen, maar 't gaat om een verdubbeling.

In Nederland zouden ze het vermoedelijk beter aanpakken, maar daar is dan ook alles beter, als u mij mijn lichte ironie vergeeft. wink Niet vergeten dat veel politieke energie in België in de strijd Walen-Vlamingen verloren ging en gaat.  Als onze politieke leiding al die tijd die ze in staatshervormingen gestoken hebben, hadden gebruikt om ruimtelijke ordening, verkeer, justitie, ... recht te zetten, waren wij een evenknie van Holland geweest.

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Hestur wrote:

Als onze politieke leiding al die tijd die ze in staatshervormingen gestoken hebben, hadden gebruikt om ruimtelijke ordening, verkeer, justitie, ... recht te zetten, waren wij een evenknie van Holland geweest.

Behalve dan in het voetbal. wink Even weer on topic: Zes speurders zijn er. Maar wij zijn hier met enkele tientallen. Dat betekent dus dat we als amateur speurders onze verantwoordelijkheid moeten blijven nemen tot de laatste minuut voordat het dossier verjaart.

Ik wens ons hierbij veel succes. big_smile

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Wat bedoel je noorderling? Wij die onze verantwoordelijkheid moeten blijven nemen.

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

  1. Hiermee bedoel ik in het algemeen, dat ik het als mijn taak voel om mee te helpen het recht te laten zegevieren. Niet gaan staan toekijken.

  2. Als de Cel Waals Brabant slechts met zijn zessen zijn, en wij met enkele tientallen, dan denk ik dat wij forumleden ons kunnen gaan realiseren dat we over meer denkkracht beschikken dan de Cel zelf. Dit schept een extra verantwoordelijkheid.

  3. En in het bijzonder, als de Belgische overheid maar 6 speurders kan betalen. Dan voel ik me verantwoordelijk gratis een steentje bij te dragen.

Ik hoop dat mijn antwoorden u bevallen.

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

Noorderling, het verschil is met ons en de cel, is dat de cel over meer info beschikt dan wij. Als het dossier verjaart, denk ik niet dat mensen van dit forum gaan stoppen met het verder onderzoeken. Er werd te veel bloed vergoten om dit zonder antwoorden te begraven. Ik dacht thans, als het dossier verjaart is, dat het dossier officieel gesloten is en dat iedereen het mag inkijken, ben ik hierin juist?

Ik vind persoonlijk dat elke nabestaande van de slachtoffers en ook de slachtoffers zelf antwoord moeten krijgen. Ook al komt dat antwoord over 50 jaar. ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat dit binnen 5j opgelost is... Maar ik heb een gevoel dat we dan serieus van onze stoel vallen wat we dan te horen gaan krijgen.

Back on topic people.

20 (edited by CleverTrevor 24-07-2010 16:46)

Re: Speurdersteam CWB wordt verdubbeld (2010)

noordeling wrote:

1. Hiermee bedoel ik in het algemeen, dat ik het als mijn taak voel om mee te helpen het recht te laten zegevieren. Niet gaan staan toekijken.
2. Als de Cel Waals Brabant slechts met zijn zessen zijn, en wij met enkele tientallen, dan denk ik dat wij forumleden ons kunnen gaan realiseren dat we over meer denkkracht beschikken dan de Cel zelf. Dit schept een extra verantwoordelijkheid.
3. En in het bijzonder, als de Belgische overheid maar 6 speurders kan betalen. Dan voel ik me verantwoordelijk gratis een steentje bij te dragen.


Met alle respect voor uw enthousiasme, maar een beetje realisme in deze kan geen kwaad.

Je kunt een miljoen speurders op een zaak zetten, maar als die niks te doen hebben, omdat er amper nog sporen of tips zijn om te onderzoeken, gaat de burger snel klagen dat het belastinggeld en de politiecapaciteit in de Bende van Nijvel wordt gestoken terwijl ondertussen de drugsdealers de straat overnemen en de doodrijders het verkeer.

Het omgekeerde is waar: het is uitzonderlijk dat er nog altijd zes speurders (full time!) op een 25 jaar oude zaak zitten. Cold case teams houden zich ook met oude feiten bezig, maar doen wel meerdere zaken tegelijk en niet full time één enkele moord.

Het is ook lovenswaardig dat er nog speurders zijn die vasthoudend aan deze zaak werken, al was het maar omdat zowat de hele Belgische bevolking ze als narren en idioten beschouwt "want de Bende van Nijvel was een complot waarvan niemand ooit de opdrachtgevers vindt". De laatste opvatting is namelijk geen minderheidsopvatting, maar datgene wat de meeste mensen denken.

En ga nu niet zeggen dat ze in 25 jaar niets hebben gedaan, want hoe krijg je anders een dossier van drie miljoen pagina's volgeschreven? Dat ze de daders niet hebben gevat, is een ander verhaal.

Forumleden hebben niet de kwaliteiten noch de middelen om deze zaak op te lossen. Wat weten wij werkelijk? Alles wat de speurders weten, maar die weten daarnaast veel meer dan wij. De speurders houden deze en andere forums ook bij, maar ik denk niet dat ze er al ooit iets nieuws hebben gelezen. Of het moet leugen 45892 van Robert Beijer zijn.