11

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Strategie van de spanning? Veel slachtoffers? Hoe meer hoe liever? Waarom knallen ze dan in Eigenbrakel hun gijzelaar niet neer? Waarom maken ze niet nog meer doden? Konden ze toch evengoed nog wat granaten gooien? Die staken toch ook in de zak in het kanaal van Ronquières? De theorie van de ordinaire gangster is niet sluitend en heeft z'n problemen, maar die van de ingevlogen huurling heeft eveneens lacunes.

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Ik heb wel het gevoel dat we met z'n allen de goede kant opgaan. Als je denkt, dit zit er achter, word je weer de andere kant op geduwd. Zo laveren we lekker door. Je hebt de complot denkers, en je hebt de simplisten.

Mogelijk ligt de waarheid ergens in het midden. Begon het als uit-de-hand gelopen gedrag van een stel garagisten ofzo, en eindigde het met grootheidswaanzin, koude oorlog en afpersing. De Bende van Nijvel met haar lange staart. (Bende van Nijvel betekent ook, het Beste van Nederland en Vlaanderen.)

Er is zeker nog steeds behoeften hier op het forum aan denktalenten om de nodige noten nog te kraken. Ook amateur profilers zijn meer dan welkom. Meedenkers, tegengassers. Samen zijn we sterk. Je kan een bende alleen verslaan met een bende.

13 (edited by Mincky 20-07-2010 10:55)

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Hestur wrote:

Strategie van de spanning? Veel slachtoffers? Hoe meer hoe liever? Waarom knallen ze dan in Eigenbrakel hun gijzelaar niet neer? Waarom maken ze niet nog meer doden? Konden ze toch evengoed nog wat granaten gooien? Die staken toch ook in de zak in het kanaal van Ronquières? De theorie van de ordinaire gangster is niet sluitend en heeft z'n problemen, maar die van de ingevlogen huurling heeft eveneens lacunes.

Misschien is de Bende groter dan we denken en waren het niet dezelfde daders, maar wel met dezelfde lichaamskenmerken. Misschien had de gijzelnemer in Eigenbrakel iets meer compassie dan de moordenaars in Aalst? Wie zal het zeggen. En als ordinaire gangster kan men veel simpeler aan snel geld komen, zonder doden en/of gewonden.

Ik verdiende in de jaren negentig bijna ieder weekend omgerekend 10 a 15 duizend euro. Dit deed ik met de verkoop van hash en wiet aan voornamelijk Duiters, beste vriend had een grote coffeeshop keten, mijn toenmalige vriendin was daar de manager van. Kocht zelf een kilo hash voor 2800 gulden en verkocht die gemiddeld voor 6000 mark, aan klanten van de coffeeshop, 1 op 1, dus ik pakte ook nog eens de wisselkoers HFL/DM. Na de euro stortte dit volledig in, Duitsers begonnen toen ook meer zelf wiet te kweken. Dit is slechts een voorbeeld. Als ik zoiets kon toen, konden hun ook iets soortgelijks doen lijkt mij? Nu verdien ik mijn geld overigens eerlijk als administrator voor de zaak van mijn vader.

14 (edited by Mincky 20-07-2010 11:20)

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Als het niet wordt opgelost, ben ik er stellig van overtuigd dat men na de verjaring ook niets zal bekennen. Mochten er dan nog betrokken in leven zijn, krijgen ze geen strafvervolging. Maar nabestaanden en bijna heel België zou dan hun scalp willen. Als een familielid van mij hier slachtoffer van zou zijn en de daders werden bekend, dan zou ik alles op alles zetten om ze te martelen en ze vervolgens kapot maken.

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Ik vind het gewoon laf van de mensen die meer weten gewoon blijven zwijgen! Ten koste van de slachtoffers, de nabestaanden, mensen hier op het forum, ... Sorry mijn reactie is misschien verkeerd maar ik geraak er gefrustreerd door, er lopen mensen rond die misschien de sleutel tot de oplossing hebben maar gewoonweg zwijgen uit schrik!!

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Je reactie is zeker niet verkeerd hoor X-fader, het kan inderdaad niet anders als dat er nu nog behoorlijk wat mensen rondlopen die veel meer over de bende weten. En ik kan me goed voorstellen dat een onschuldige burger, die toevallig net iets te veel heeft gezien, niet erg happig is om dat naar buiten te brengen. Ik kan hun angst voor een eventuele vergelding wel begrijpen, al geloof ik eigenlijk niet dat daar nog sprake van zou zijn. Maar dat ik natuurlijk makkelijk zeggen. wink

Maar er zijn ook speurders, (ex-) criminelen, of notabelen die er ook meer van afweten, maar die er lekker het zwijgen toedoen. En dat is wel laf. Als je dan zo bang bent voor eventuele represailles, geef dan gewoon een anonieme tip. Maar misschien hebben sommige van deze mensen dat wel gedaan, en is hun tip niet verder gekomen dan een bepaalde groep speurders die er dan verder weer niets mee deden. Wie zal het zeggen?

Eén ding staat vast: Er zijn nu op dit moment nog zat mensen die weten hoe de vork in de steel zit, maar niets zeggen. En hoe langer het allemaal gaat duren, des te minder blijven er van deze mensen over. Ik kan me ook niet aan het gevoel onttrekken dat veel van deze mensen het wel spannend vinden dat zij het weten en de rest van het volk niet. Duidelijk mensen die hun verantwoordelijkheid niet kennen.

Wat ik me eigenlijk afvraag: Heeft de Delhaize nooit geprobeerd om op een andere manier de zaak op te lossen dan via de officiële gerechtelijke wegen? Ze hebben tenslotte wel een forse beloning uitgeloofd voor tips die leiden tot de oplossing van de Bende van Nijvel-kwestie. Met datzelfde geld hadden ze bijvoorbeeld ook een detective-bureau kunnen inhuren of iets dergelijks. Je hebt hier in NL dan de beroemde Peter R. de Vries, al is die wel erg publiciteits-geil. Maar er zijn natuurlijk vergelijkbare instituten die veel discreter te werk gaan. En die hoeven zich niet zo strak aan de regeltjes te houden als het gerecht.

Kijk meer eens hoe ver Guy Bouten al is gekomen. En die is dan nog maar journalist, en heeft het zowat helemaal in z'n eentje gedaan, met een beperkt budget. Het lijkt me ook dat als je een stel ex-criminelen een flinke beloning geeft, dat ze best voor je uit kunnen zoeken hoe dat nu allemaal heeft gezeten. Met geld krijg je alles voor elkaar, zelfs de oplossing van het Bende van Nijvel-geheim. Daarom vind ik nog steeds: de kwestie Bende van Nijvel is zeker NIET onoplosbaar, maar er moet gewoon een grote investering voor worden gedaan. Maar wat is dat in vergelijking met zoveel onschuldige slachtoffers? En misschien is het niet eens een financiële investering, maar alleen maar de wil bij alle betrokkenen om de zaak op te lossen.

17

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Er zijn politieke partijen bij betrokken. Politieke partijen die in de jaren '80 het land domineerden en waarvan de kopstukken zich onschendbaar voelden. Justitie en magistratuur waren in de jaren '80 ja-knikkers en postjesjagers. Politieke partijen dekken mekaar in want ze eten van dezelfde koek. Er circuleren genoeg namen van schuinsrijdende politiekers op in de marge van de Bende van Nijvel.

De sleutel van het raadsel-Bende van Nijvel moet gezocht worden in het Pinon-dossier of de X-getuigenissen.

18

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Ik persoonlijk vind de beloning van de Delhaize een fooi/drinkgeld. Het bedrijf heeft bedoeld/niet bedoeld bloed aan zijn naam. Het bedrijf is betrokken/niet betrokken in verschillende opzichten, de moorden zijn immers bij hun gepleegd, en misschien zijn ze afgeperst en dan nog het verhaal van enkele bestuursleden en prostitutiepanden in Brussel. Gezien de omzet:

Bij Delhaize werken (wereldwijd) 144.000 personeelsleden, waarvan 16.000 in België. Delhaize draait met een wereldwijde omzet van € 18,8 miljard, waarvan € 3,7 miljard in België. De keten heeft wereldwijd filialen in Europa, de Verenigde Staten van Amerika en Azië.

» wikipedia.org

En het "bloed" kan die beloning best wel wat omhoog. En ook de overheid zou een beloning moeten uitkeren. Voorts durft/kan en wil bijna niemand dit onderzoeken.

19

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Martin Holland wrote:

Eén ding is duidelijk: Als het raadsel van de Bende van Nijvel ooit wordt opgelost, gebeurt het op deze site!


Misschien, maar ik heb met de website absoluut niet de intentie om het dossier op te lossen. Daar heb je politie voor. Deze website is in de eerste plaats opgericht om de mensen te informeren.

Martin Holland wrote:

Waarom wordt nog steeds geprobeerd om deze zaak in de doofpot te stoppen??!!


Ik ben niet echt akkoord met het feit dat men probeert om de zaak in de doofpot te stoppen. In het begin van het onderzoek heeft procureur Deprêtre wel een zeer negatieve (en dat is dan nog licht uitgedrukt) invloed gehad op het dossier, maar men heeft het nooit willen wegstoppen. De verjaringstermijn is langer geworden, er wordt nog geld in het onderzoek gestopt, ...

Het probleem is - zoals hierboven reeds gezegd - dat Deprêtre het onderzoek heeft gesaboteerd : pistes mochten niet onderzocht worden, dossiers werden achtergehouden, bewijsmateriaal verdween, alle dossiers werden samengevoegd in Nijvel waar Schlicker het onderzoek niet aankon, ... Dat alles heeft ervoor gezorgd dat het onderzoek een gigantische puinhoop is.

Martin Holland wrote:

En dat de gewone burger niet graag over de bende praat kan ik me wel goed voorstellen, maar waarom blijft er toch bij al die hooggeplaatsten zo'n angst om er iets over te zeggen?


Stel dat er bepaalde politiekers betrokken waren bij de Bende of dat er politiekers iets wisten en dat niet hebben gedeeld met de speurders, dan ga je dat nu als politieker toch niet aan de grote klok hangen? Dat is electorale zelfmoord. En omdat wij in België nogal vaak gaan stemmen, kan je best niet te veel domme dingen doen.

Martin Holland wrote:

Waarom doen ze het dan? Het aantal onderzoekers is zelfs verdubbeld.


In 2008 kwam in de media het nieuws dat er zeven nieuwe onderzoekers bij de Bende-cel kwamen. Die zijn er blijkbaar nu niet meer. Wat is er met die mensen gebeurd en wat was de reden waarom zij erbij kwamen?

Het probleem met de Cel is dat zij hun jaarlijkse gewoontes hebben. Ieder jaar komen zij met een nieuwigheid : hypnose, robotfoto's, leugendetector, DNA, opgravingen, profiling, reconstructie, ... Het lijstje is lang en iedere keer hoor je de hoop in hun stem dat het deze keer wel eens de goeie keer zou kunnen zijn. Het is nog nooit de goeie keer, dus groeit het gevoel bij de mensen dat zij één keer per jaar naar buiten komen met een nieuwe techniek om te bewijzen dat ze er nog mee bezig zijn. Terecht of niet? Ik weet het niet, ik werk niet bij de Cel, maar ik begrijp wel dat sommige mensen dat gevoel hebben.

Hestur wrote:

Meer nog, Eddy Vos ontkent zelfs met grote klem, en zegt keihard dat als er een doofpot of obstructie van het onderzoek is, zoiets onmogelijk zou zijn zonder zijn actieve medewerking, maar dat hij formeel kon zeggen dat hij dat niet deed.


Het zou wel heel raar zijn, moest Eddy Vos in een interview zeggen dat hij betrokken was bij een doofpotoperatie. Maar voor zulke zaken hadden ze Lionel Ruth nog.

Martin Holland wrote:

De Bende van Nijvel is haast iets mythisch geworden, iets wazigs wat nooit naar buiten komt, en dat onoplosbaar lijkt. Dat bestaat gewoon niet!


Volledig mee eens, en het probleem met zo'n mythische dossiers is dat er al gauw andere mythische dossiers aan worden gekoppeld. Waardoor het mysterie nog groter wordt en nog moeilijker om te volgen. Het is dan de kunst om alles wat er niet bij hoort te negeren of in een bakje te leggen.

Martin Holland wrote:

Hoewel niets is uit te sluiten, heb ik wat scepcis tegen deze Strategie van de Spanning.


Je moet de Strategie van de Spanning samen bekijken met de bomaanslagen van de CCC, het is pas dan dat de theorie misschien wel eens zou kunnen kloppen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Waarom nog steeds dat ge-doofpot?

Natuurlijk is deze site niet bedoeld om de bende te ontmaskeren, daar heb je helemaal gelijk in, Ben. Toch krijg ik wel eens het gevoel dat dit de enige plek is waar men serieus probeert om beetje bij beetje los te peuteren. Het blijft voor mij nogal moeilijk om in te schatten of de politie, om het dan maar zo even te noemen, echt wel serieus wil dat het opgelost wordt. Misschien denk ik veel te simpel, maar ik heb echt de overtuiging dat justitie de zaak-Bende van Nijvel grotendeels zou kunnen oplossen als iedereen maar gemotiveerd was en samenwerkte en niet meer zo op het verleden gericht met al zijn mythes en protegés. Gewoon helemaal 'back to the basics', zeg maar. Niet te veel denken aan al die politiek, maar gewoon vanuit de beleving van de slachtoffers: Er zijn tientallen, meestal onschuldige, mensen vermoord terwijl ze gewoon boodschappen gingen doen. Wat zijn de sporen, wie zou er voor in aanmerking komen, welk resultaat heeft de bende uiteindelijk geboekt?

Natuurlijk kom je vroeg of laat met al die politiek in aanraking, maar als ze nu gewoon zouden beginnen met een uitgebreid moordonderzoek. Lijkt me voor een speurder juist een ultieme uitdaging om iets op te lossen wat al zo lang doorsuddert. Er zouden in die Cel eens wat hardliners moeten komen die vastbesloten zijn de zaak op te lossen, wat voor eventuele politieke gevolgen dat ook mag krijgen. Vos lijkt me een aardige man, met wellicht echt wel goeie bedoelingen, maar zo flegmatisch. Misschien te goed ook. Gewoon een paar keiharde, niets-ontziende vechters op dat dossier zetten, en je zult zien hoe ver men komt. Dare-Devils, zeg maar. Daar bestond de bende ook wel een beetje uit, en die zul je dus ook nodig hebben om de zaak op te lossen.

In NL is een spreekwoord dat zegt: Met boeven moet je boeven vangen. Ofwel, zulke niets-ontziende criminelen als de Bende van Nijvel moet je pakken met minstens even niets-ontziende flikken. De Bende van Nijvel vang je niet met twijfels, een zacht lijntje en wat rustig onderzoek. Die vang je met geweld, opstandigheid, ongeduld, driestheid. En dat mag dan ook best, met alle slachtoffers in gedachten.