1

Topic: Eigenbrakel: 27 September

De overval op de Delhaize van Eigenbrakel

Drie doden in een warenhuis in Eigenbrakel en nog vijf slachtoffers in de Delhaize van Overijse. Beroepsterroristen, echte killers, 'monsters' zijn verantwoordelijk voor het eerste bloedbad van de herfst van 1985. Een bloedbad waarbij een aanvalstechniek gebruikt werd die in oktober 1983 werd uitgetest in de Delhaize in Beersel. Met dat verschil dat 'zij' nu riotguns afvuren op alles wat beweegt. 'Zij', dat zijn natuurlijk de Brabantse moordenaars. Rijkswacht en gerechtelijke politie weigeren informatie vrij te geven over de weinige aanwijzingen die werden gevonden, maar de pers twijfelt er niet aan dat de moordenaars zijn teruggekeerd. Het publiek is ontsteld: een caissière, zes klanten en een kind van veertien, mensen die gewoon boodschappen deden op een vrijdagavond, sterven een even absurde als wrede dood. De buit van beide warenhuisovervallen samen bedraagt nog geen vier miljoen frank.

Feiten » Eigenbrakel

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ik wil gaarne van de mogelijkheid gebruik maken om terug te komen op de reportage van de Franse Televisie met betrekking tot de  raid in Eigenbrakel. Uit de opnames bleek dat vader en zoon Djuroski vanuit hun vervoermiddel een goed uitzicht hadden op de ingang van de Delhaize. Wat mij ten zeerste bevreemd is dat zij, gezien hun positie, ongetwijfeld de gewapende daders (met een kind in hun bedwang) in de beginfase van de hold up naar de supermarkt binnen hebben moeten zien gaan.

In de tussentijd ondernemen zij geen enkele actie en blijven rustig in afwachting van de komst van moeder Djuroski die in de Delhaize haar boodschappen aan het doen is. Moeder Djuroski moet echter eerder dan de overvallers het pand binnengetreden zijn. De daders slaan binnen hun slag en gaan naar buiten. Na het beschieten van vader en zoon Djuroski begeven de daders zich in een rechte lijn naar hun eigen vervoermiddel om de plek des onheils te verlaten. Djuroski's zoon loopt hierna zwaargewond naar de ingang van de Delhaize welke op zicht circa 30 meter afstand ligt van het beschoten vervoermiddel.         

Gezien het voorgaande kan het  in mijn optiek niet anders zijn dat vader en zoon Djuroski de daders hebben zien komen en gaan! Hun inactiviteit om nergens op te reageren en om hierna afgeslacht te worden kan ik niet thuisbrengen? Misschien zie ik het wel verkeerd of zijn de feiten in de reportage misleidend weergegeven? Gaarne mocht ik jullie reactie op mijn zienswijze vernemen.

3

Re: Eigenbrakel: 27 September

Ik denk dat je verkeerd bent, ik zeg denk. Want hier op de website staat geschreven dat de bende zich op een trage manier op de parking begeeft, het is avond en hun lichten staan aan, die lichten schijnen op een bestelwagen en daar zitten vader en zoon Djuroski in.

De moordenaars komen tot aan de bestelwagen en beschieten die wagen, de voorruit sneuvelt en de vader word gedood en zakt achter zijn stuur neer en de zoon raakt zwaar gewond, met kogels in schouder en borst dus ik denk niet dat hij nog kon lopen over de parking, maar in ieder geval de Djuroski's kwamen oog in oog met de daders en konden volgens mij geen actie ondernemen. Zo staat het hier toch vermeld.

Misschien lees ik het verkeerd maar ik denk het niet.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bedankt voor je snelle reactie op mijn hypothese. In mijn veronderstelling richt ik mij op de aankomst van de gangsters en niet op hun vertrek. Bijgaand nogmaals een uitreksel van de tekst Eigenbrakel.

"De nachtmerrie begint om 20u07 in de Delhaize aan de Rue de la Graignette in Eigenbrakel, vlakbij het fameuze kruispunt van Mont-Saint-Pont. Op dat tijdstip houdt een donkere wagen stil op de parking, ter hoogte van het restaurant vlakbij het warenhuis. Drie individuen, waarvan een met een indrukwekkend gestalte, komen uit de zwartgrijze wagen te voorschijn. Hun gezicht gaat schuil achter een carnavalsmasker. Alle drie zijn ze gewapend. In oktober '83, in de Delhaize in Beersel, hadden de moordenaars eerst een student geneeskunde vastgegrepen en die dan het warenhuis binnengeduwd. In Eigenbrakel wenden ze dezelfde techniek aan. Ze gijzelen een kind van zo'n twaalf jaar dat in afwachting dat zijn ouders terugkeren uit de drugstore, op de parking rondjes rijdt met zijn fiets."

De reportage is voor wat betreft het gegijzelde kind misleidend. Het rijdt niet rond op een fiets maar speelt met een basketbal. Bij hun vertrek begeven de drie zich richting het vervoermiddel van de Djuroski's waarna het schieten begint. Het lichtschijnsel van de auto van de gangsters bij hun vertrek doet niets af aan mijn schets der gang van zaken.   

Belangrijk is het moment van aankomst van de gangsters en hun intrede met het gegijzelde kind  in de Delhaize. Ik kan niet anders concluderen dat beiden (vader en zoon) gezien hun positie  in de bestelbus (zie reportage) een goed zicht hadden op hetgeen er bij aanvang van de hold up voor de ingang gebeurde. Het bevreemd mij derhalve nog steeds dat zij toen niet onmiddellijk  in actie zijn gekomen.   

Misschien dat de reportage mij zand in de ogen heeft gestrooid. Groeten en een prettige avond verder.

5

Re: Eigenbrakel: 27 September

"De nacht is ingetreden. In het schijnsel van de koplampen ziet een van de drie mannen een vader met zijn zoon, in een bestelwagen. Het gezin Djuroski is pas aangekomen bij de Delhaize. Naast zijn zeventienjarige zoon, wacht Bozidar Djuroski voorin de bestelwagen op de terugkeer van zijn vrouw en dochter. Het lot deed hen kruisen met het pad van de Brabantse moordenaars. Deze laatsten bewegen zich behoedzaam over de parking, als bij een oefening. Op enkele meters van de bestelwagen, brengt een gangster zijn wapen in aanslag en vuurt op de arme man. De kogelregen verbrijzelt de voorruit. Een kreet slakend, zakt Bozidar Djuroski ineen op het stuur van zijn bestelwagen. Tegen het eind van de avond zal hij overleden zijn. Zijn zoon wordt zwaar gewond door verscheidene kogeltjes in de borst en in de schouder. Ondertussen beweegt het gangstertrio zich voort in de richting van de hoofdingang van het warenhuis."

En inderdaad hier staat een fietsend kind, dat is misleidend maar welke versie is nu juist? Kijk in u schets bevinden ze zich naar de Djurovkis bij hun vertrek maar hier lees ik bij hun aankomst op parking, de tekst komt vanop de site.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Renne, wederom bedankt voor je snelle reactie in deze. Niets op af te dingen. Let wel er klopt dan helemaal niets van de reportage welke door de Franse televisie is samengesteld. Pas nadat de gangsters de overval op de Delhaize hebben gepleegd komen zij in deze documentaire oog in oog te staan met vader en zoon Djuroski. Een van de gangsters heeft dan inmiddels zijn masker afgedaan en vuurt op het voorfront van de bestelbus. De reus maakt dan het zaakje af. Vreemd in deze is dat hierna de zoon van Djuroski zijn toevlucht zoekt naar de ingang van de Delhaize en wel kort nadat in jouw beleving de gangsters het pand zijn binnengetreden. Met andere woorden: hij zoekt zwaar gewond de daders op!

Ben het met je eens dat tekst op site en afschildering in documentaire niet overeen komen. Tijdstip van contact met de bendeleden alsmede het handelen van de zoon van Djuroski is in contradictie. Overigens stelt de tekst dat alle drie de mannen met maskers waren voorzien terwijl in de reportage maar twee daders te zien waren met een masker. De derde droeg een omgekeerde capuchon met ingeknipte gaten.

Zouden de Franse reportagemakers onvoldoende voorbereid aan hun klus begonnen zijn? Gezien de inhoud van de overige reportages lijkt mij dit niet hun handelsmerk.

7

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bedankt voor u reactie en je mag gerust hier meerdere zaken je visie geven. Een vraagje, kan ik dat ergens bekijken, is dat filmpje te zien op YouTube of op de Franse site te zien (annéesdesplombes of de andere)? Het is wel eigenaardig dat men tijdens de reportage een verkeerd beeld weergeeft hoe de overval is gebeurd.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Renne, indien je de site van YouTube bezoekt kun je middels de zoekfunctie (search) de woorden "Tueries du Brabant" intoetsen. Hierna heb je de mogelijkheid om een keuze te maken uit een scala van filmpjes met betrekking tot de aanslagen en achtergronden van de Bende van Nijvel.  De documentaire  inzake de overval te Eigenbrakel is de eerste reportage van de "Tueries du Brabant" en duurt ongeveer acht minuten. 

YouTube » Reconstructie Eigenbrakel

Ik zou het plezierig vinden als je mij na het zien van voornoemd materiaal even laat weten wie er nu mis zit. Ons medium of de Franse producenten. Ik neem niet aan dat zij ons bewust op een verkeerd spoor brengen.

Op korte termijn zou ik gaarne mijn visie over de motieven en organisatie van de Bende van Nijvel op deze site kenbaar willen maken. Zijn er bepaalde spelregels waar ik mij aan dien te houden?

9

Re: Eigenbrakel: 27 September

Bedankt, ik bekijk het en reageer er dan op.

10

Re: Eigenbrakel: 27 September

Na het bekijken van het filmpje stel ik vast dat vader en zoon pas beschoten zijn toen de gangsters het warenhuis verlieten. Helemaal tegenstrijdig met wat ik vooraf dacht. Waarmee je wilt aanhalen dat ze de gangsters ook moeten zien toekomen hebben. Ja daar heb je gelijk in, daar zou wat meer uitleg over gegeven mogen worden wat nu de juiste versie is.