51

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boem, niet te snel conclusies trekken. Best mogelijk dat Deprêtre net vernomen had dat een familielid (jongetje) in Overijse van zijn fietsje is geschoten. Ergens had hij een ver familielid bij de slachtoffers.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Beste K&, ook in de BC-verslagen lezen we dat er wat vreemde kantjes aan het karakter van Deprêtre zaten. Overigens is het gegeven dat er een familielid van Depretre is omgekomen bij de aanslag op de Delhaize Overijse, een van de meest onderbelichte van al die toevalligheden rondom de achtergronden van sommige slachtoffers! Natuurlijk weten we nog niet wie dat familielid nu was en in welke graad dit familie was, het kan natuurlijk ook nog een aangetrouwde geweest zijn.

Ik meen dat, toen ik pas hier begon, ik ooit de stamboom van Depretre vond met googelen. Toen vond ik het niet interessant en nu vind ik het niet terug. Doopnamen en naam/achternaam van zijn echtgenote kunnen handig zijn om verder te zoeken maar of het nu iets is om veel tijd in te steken weet ik niet.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Dit schreef ik een keer over de parachutemoord: "Aan de blik in de ogen kan je gelijk zien of iemand echt onschuldig is."

Toen reageerde je als volgt: "Samen met je vermogen aan de ogen schuldige van onschuldige te kunnen scheiden zou je je eens bij het CBW kunnen melden."

Beste Boemerang. Dat je hypocriet bent, is niet erg, want dat is menselijk. Ik zou alleen wel oppassen voor een tunnelvisie. Dat had Deprêtre namelijk ook. Het doet me denken aan een goed citaat van jezelf: "Verder moet je niet vreemd opkijken als je eens met je eigen woorden wordt geconfronteerd. En ook niet zeuren. (Is ook een reminder voor mezelf  hoor.)"

Re: Eigenbrakel: 27 September

Lol, ik beschuldig Deprêtre hier niet van een moord maar slechts van lichtelijk koekoek zijn dus dat is alvast heel wat anders en niet uit de lucht gegrepen. Alleen al het hulzenvoetbalspel van deze hoofdverantwoordelijke is een duidelijk bewijs van ontsporing. Zijn eigen verklaring was frustratie, het was een strafbaar feit (verstoring van een plaats-delict) en reden genoeg om iemand direct het onderzoek te ontnemen. Verder zijn er nog wel genoeg ernstigere zaken aan zijn naam vastgeklonken.

De ironie van je opmerkingen over tunnelvisie zal jou zelf verder wel ontgaan. Ik bespaar me de moeite om er grapjes over te maken. Of ik überhaupt een visie heb en of ik die dan ook altijd als uitgangspunt neem, daarvan heb jij verder geen enkel benul. Ik zou zo zeggen: "Topic = Eigenbrakel" maar dat zal wel geen zin hebben.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Beste K&, terugkomend op de positie van de dokter. Je hebt dus absoluut gelijk. Beter fotomateriaal van dezelfde opname (nog steeds slechte kwaliteit) leerde mij dat de wand aan de Rue de la Graignette inderdaad dicht was (net zoals in de huidige situatie).

Het is ook tegen die wand waar zich het wijnrek bevond. Glazen bogen boven de wijnrekken leken voorheen op ramen. In een flinke close up zag ik dat de ruiten daaronder in feite de wijnflessen zijn.
Dit nu wetende en de huidige winkel kennende, heb ik het interview met dokter J. nog eens nagelezen en de flessen-inname was dus ook gewoon waar hij nu nog is.

Voortpruttelend inzicht, herbezinning en herziening.

56 (edited by Boemerang 05-07-2011 23:32)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Overeenkomsten m.b.t. Modus Operandi bij de supermarkten:

  • Delhaize Beersel: Vermaelen, Riotgun-1, keel. 2e kassa vanaf de ingang (kassa 2 ?).

  • Delhaize Braine: (hoogstwaarschijnlijk) Platane, Riotgun-1, keel/schouder. Kassa 8.

  • Delhaize Overijse: van Kildonck/Busiaux (één schot) Riotgun-1, keel v. Kildonck. Kassa 2.

  • Delhaize Aalst: Desmet, Riotgun-1, keel/kaak, Kassa 2.

De enige andere dode bij een supermarkt overval van 1983 is Verstappen, Colruyt Halle, exacte plek mij onbekend, een .38 schot in de keel.

De overige 12 doden van 1985 vielen buiten. 10 van hen nog voor de overval waaronder de 3 kinderen. Op wat uitzonderingen (*) na werden ook zij in hun keel/kaak geschoten met Riotgun-1. De meeste lagen nog te sterven terwijl de daders vertrokken, leegbloedend, rochelend en met een verminkt gezicht.

https://lh6.googleusercontent.com/-1VZx-mHrzX4/Td9954xT1cI/AAAAAAAABU8/RVj4b50UImk/Eigenbrakel%25252029.png

De dader die omschreven wordt als koelbloedig, kalm en bewust, wist precies hoe de uitwerkingen van schoten op deze plek waren, ook op de omstanders en uiteindelijk de pers.

(* Nijs en dochter met 9mm en Palsterman door beide Riotguns in het hoofd, Busiaux en Gilbert VDS door een indirect schot in de borst en een of meer van de VDS-familie zouden daarna ook nog met een ander wapen zijn beschoten, Linda uit Temse overleefde een dergelijk schot.)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang wrote:

Ik beschuldig Depretre hier niet van een moord maar slechts van lichtelijk koekoek zijn dus dat is alvast heel wat anders en niet uit de lucht gegrepen. Alleen al het hulzenvoetbalspel van deze hoofdverantwoordelijke is een duidelijk bewijs van ontsporing. Zijn eigen verklaring was frustratie, het was een strafbaar feit (verstoring van een plaats-delict) en reden genoeg om iemand direct het onderzoek te ontnemen. Verder zijn er nog wel genoeg ernstigere zaken aan zijn naam vastgeklonken.

Ik beschuldig je nergens van, het was alleen een reminder. Je moet altijd uitkijken om mensen op hun blik te beoordelen. En al helemaal van een foto.

Boemerang wrote:

De ironie van je opmerkingen over tunnelvisie zal jou zelf verder wel ontgaan. Ik bespaar me de moeite om er grapjes over te maken. Of ik überhaupt een visie heb en of ik die dan ook altijd als uitgangspunt neem, daarvan heb jij verder geen enkel benul.

Je moet je mede-forumleden nooit onderschatten. Ik heb zeker wel de nodige teksten van je gelezen. En vind zelfs dat je aardig je huiswerk doet en absoluut een bijdrage levert. Daarnaast heb ik het idee dat je er teveel van uitgaat dat de Bende van Nijvel een moordeskader was die in opdracht werkte. Ik noem dat een tunnelvisie. Het zou zo kunnen zijn gegaan, zeker in 1985, maar verder zou het net zo goed puur Banditisme geweest kunnen zijn.

Dat we het verder niet snel eens zullen worden, is geen probleem en hoort bij een forum.

58 (edited by Boemerang 12-09-2011 18:41)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Vandaag door Ben geplaatst » Interview met Dokter Jacques D.

De antwoorden die deze getuige in 2009 gaf op vragen van forumleden, geven ons ook een beeld van de modus-operandi.

Klik hier voor het originele Franstalige interview. Dank aan Michel van tueriesdubrabant.com en aan Merovinger die mij een handje hielp met de vertaling. Natuurlijk via deze omweg ook een woord van dank aan Dokter Jacques D.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Boemerang wrote:

Ik wil nog even wijzen op het hier onlangs op de site verschenen interview met Dokter Jacques D, getuige van Eigenbrakel. Misschien een beetje ondergesneeuwd door dit topic maar zeker zeer interessant om de werkwijze en beschrijving van de Bende van Nijvel in Braine en Overijse naast elkaar te leggen.

Boemerang, blijkbaar werd door Ben toch niet de juiste vertaling geplaatst want wat mij in het Franse interview was opgevallen is dat de getuige duidelijk beschrijft dat de Reus een bivakmuts aanhad: "L'idée de prendre une bouteille et de la fracasser sur la tête du malfaiteur m'a effleuré l'esprit mais mon adversaire me semblait trop grand et costaud, il avait une cagoule sur la tête et des complices." Staat niet in de Nederlandstalige versie van het interview. Zo zijn er nog een paar details.

Dokter D. spreekt dus niet over een bril of een hoed. Van de Reus in Eigenbrakel/Overijse werd echter robotfoto nr. 19 gemaakt. Heeft de Reus in Eigenbrakel dan op een gegeven moment (vóór of na de overval) zijn bivakmuts uitgedaan? Of had hij in Eigenbrakel de bivakmuts op en in Overijse de hoed met bril? Of zijn het dan toch twee verschillende ploegen geweest met twee verschillende reuzen? Of is de rolkraag op de robotfoto naar beneden getrokken bivakmuts? Ik heb geen bivakmuts dus ik kan niet testen of het mogelijk is om je hoofd door de oogopening van de muts te steken en de muts rond je hals kan laten hangen. Ook de getuigen in Overijse in het filmpje van Ter Zake spreken niet over een reus met hoed en bril. Hoe is deze robotfoto dan tot stand gekomen?

60 (edited by Boemerang 16-09-2011 13:32)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merovinger, ik heb het interview iets (minimaal) ge-edit vanwege dubbele antwoorden en dubbele vragen. Enkele zinnen verderop, als hem naar de beschrijving van deze dader wordt gevraagd, komt het woord "bivakmuts" aan bod. En, zal ik eens zeggen waarom dit een (relatief) bijzondere foto is of wil iemand eerst even raden?