61

Re: Eigenbrakel: 27 September

Omdat er een 9 mm of .38 huls tussen de cartouches ligt. Er werd met twee wapens geschoten.

62

Re: Eigenbrakel: 27 September

Dit is een 9 mm huls of een 45 en geloof mij de schutter van de riot gun zal niet juist naast de schutter van de 9 mm gestaan hebben! De schutter van de riot gun zal zo een meter of 2 a 3 naar gelang het rollen van de huls rechts gestaan hebben (meeste semi auto pistolen werpen de hulzen langs rechts uit). Dus wel in de buurt ma zeker niet naast mekaar! Een automatisch 9mm wapen a la ingram bv. werpt de hulzen nog veel verder uit! Wel toevallig dat de hulzen bij mekaar liggen.

63

Re: Eigenbrakel: 27 September

Zo kort en dik lijkt me eerder een .45 huls?

Blijft de vraag bestaan wat voor riotguns hadden de daders! Een pomp actie of semiautomatisch hagelgeweer gooit automatisch de hulzen eruit. Een hagelgeweer dubbelloops moet je openknikken en zelf de hulzen er uit pakken en herladen, hij zou Finne met de .45 een genadeschot kunnen hebben gegeven om daarna zijn hagelgeweer te herladen dan is het logisch zoals de hulzen liggen.

64 (edited by K& 20-10-2011 13:13)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Merovinger, nu Ben de boel begint op te splitsen stel ik mij de vraag of uw foto van de hulzen wel over Eigenbrakel gaat?

65 (edited by Boemerang 20-10-2011 14:15)

Re: Eigenbrakel: 27 September

Lieve mensen, pas op voor de billenbijter. Finnè ligt weliswaar naast deze hulzen, maar dan wel 20 kilometer naast deze hulzen, in Overijse! Oftewel, dit is een foto van Eigenbrakel!

De foto toont inderdaad (naast twee Legia.12 hulzen en wat stukjes autoglas) een huls van wat eigenlijk een 9mm huls zou moeten zijn, althans men zegt dat een der daders met een 9mm machinepistool (ook wel 9mm nummer 3 genaamd) rondliep. Of dit nu dan ook daadwerkelijk een 9mm huls is dat kan ik niet beoordelen, ik wil graag aannemen dat het een ander kaliber is maar ja.

Deze hulzen liggen bij het oranje Renault-busje van de familie Djurowski. Het betekent inderdaad dat er met twee verschillende wapens vanuit ongeveer hetzelfde punt is geschoten op het passagiers-raam van het busje. De daders zouden (voor zover ik het kan achterhalen) op weg van hun wagen(s) naar de dichtstbijzijnde ingang van de Delhaize zijn gelopen en kwamen daarbij langs dit busje, naderend vanaf de zijkant/achterzijde van het busje. Mogelijk is dan eerst de ene dader voorbijgelopen, loste schoten en liep verder. Daarna kwam een andere dader die met een ander wapen schoot. Bozidar Djurowski zou het eerste slachtoffer zijn die avond, zijn destijds 17jarige zoon raakte zwaargewond, hij mist nu een long en heeft nog steeds hagelresten in zijn lichaam.

https://lh6.googleusercontent.com/-SAyv-94hPns/Tp9U2i7UDOI/AAAAAAAAB7Y/FpncgqR4WMI/s408/Eigenbrakel%2525203a.jpg
Op deze foto zie je rechercheurs bij de wagen, de staande persoon in het midden kijkt naar de hulzen die we op die foto zien, de afstanden zijn op deze foto's moeilijk in te schatten maar de hulzen liggen iets voorbij de voorkant van de wagen. Enkele rechercheurs kijken onder de wagen of er daar nog meer hulzen liggen.

Aan de hand van Djurowski junior werd uiteindelijk robotfoto 4 getekend, de Killer. Junior zag hem met zijn Chirac-masker omhoog geklapt en keek in zijn ogen. Ik snapte niet hoe dat kon, zij werden (voor zover mij bekend is) enkel geraakt door hagel. Dokter Jacques verteld (zoals jullie vast al allemaal gelezen hebben) dat de Reus het slachtoffer in de winkel vermoorde (Ghislain Platane) met een Riotgun (dat zou ook Riotgun-1 moeten zijn). Voor zover ik kan nagaan vielen alle 8 slachtoffers die avond door Riotgun-1.

Killer wordt als schutter op het busje aangemerkt maar Reus heeft het moordwapen vast. Als er twee verschillende kalibers hulzen liggen betekent dat dat zowel de Reus als ook de Killer op het busje schoten dus dan is dit raadsel opgelost. Blijft over dat Getuigen zeggen dat Reus met de Riotgun rondliep en dat CWB sinds enige jaren zegt dat Reus met het 9mm machinepistool rondliep en Killer met die Riotgun. CBW vertelt ons ook dat Killer de rol heeft van leider, gijzelnemer, kassaleger en dat hij de moordenaar van Eigenbrakel en Overijse was en dat Reus naar het kantoortje trok om daar geld te halen. Nu vergelijk dat maar eens met het Dokter Jacques interview.

Mel wrote:

Blijft de vraag bestaan wat voor riotguns hadden de daders.

De gebruikte riotguns staan bekend als Riotgun-1 (de beruchtste) en Riotgun-2. Van Riotgun-1 zou zijn vastgesteld dat het om een 6-patroons Fabarm semi-automaat ging, echter ik weet niet meer zo snel uit welke bron(nen) ik dat heb. Er zou een verschil tussen hulzen gevuurd met jachtgeweren en hulzen gevuurd met riotguns te zien zijn vanwege de sporen van het extractie-mechanisme. Dat is nog maar kinderspel voor ballistische experts want men kon aan hulzen (uit Aalst) schijnbaar zien dat ze afgevuurd waren met een Fabarm (beide riotguns werden nooit teruggevonden).

Winne wrote:

De schutter van de riot gun zal zo een meter of 2 a 3 naar gelang het rollen van de huls rechts gestaan hebben (meeste semi auto pistolen werpen de hulzen langs rechts uit) dus wel in de buurt ma zeker niet naast mekaar!

Ik weet het zo niet beste Winne, op deze foto van Overijse zie je er drie netjes naast elkaar liggen. Ik dacht dan ook dat de hulzen in een boogje iets naar boven en zo'n 1.5 meter opzij vallen waardoor zij meer op hun plaats stuiteren dan wegrollen. Ik heb net nog wat filmpjes op YouTube zitten kijken en in de meeste gevallen lijkt dat ook zo, echter ze schieten nooit eens terwijl ze op asfalt staan en die filmpjes focussen op de schoten etc, niet op waar de hulzen vallen. Misschien is er ook nog iemand in Eigenbrakel tegen de hulzen aangelopen, een dader, de gewonde, hulpverleners of onze dolle voetballer des konings Jean Depretre die daar ook naar toe was gegaan.

Re: Eigenbrakel: 27 September

Zoals altijd een zeer goede, heldere en juiste analyse van je Boemerang.

Boemerang wrote:

Blijft over dat Getuigen zeggen dat Reus met de Riotgun rondliep en dat CWB sinds enige jaren zegt dat Reus met het 9mm machinepistool rondliep en Killer met die Riotgun. CBW vertelt ons ook dat Killer de rol heeft van leider, gijzelnemer, kassaleger en dat hij de moordenaar van Eigenbrakel en Overijse was en dat Reus naar het kantoortje trok om daar geld te halen...nu vergelijk dat maar eens met het Dokter Jacques interview.

Er zijn wel meer zaken die de CBW ons wil doen geloven doch niet kloppen met getuigenissen (vb aantal daders in Aalst, aantal gevonden zakken in Ronquières, ... en zie feiten vernoemd in het nieuwe boek van Bouten).

67

Re: Eigenbrakel: 27 September

Hej Boem, je hebt gelijk. Volgens mij is het op de foto meer dan waarschijnlijk 9 mm maar zo volgens foto is 45 niet uit te sluiten! Ik heb het dan ook op de reden waarom en er een kogelhuls tussen de cartouchen zou kunnen liggen. Op de foto van Overijse zie ik alleen cartouchen! Als dit uw punt is liggen ze volgens mij nog beter in groep in Eigenbrakel. smile

Mijn punt was dat de schutter met de 9 mm niet vlak naast de riot gun schutter moest gestaan hebben! Maar mogelijk wat meters ernaast! Nu ik de foto van Overijse zie met de lege cartouchen op de grond en deze van Eigenbrakel nog een pak korter bijeen met een kogelhuls tussen begin ik zelfs te twijfelen wat deze er zo wel bijlagen of daarnaast bv. door de politie "bijeen gesmeten".

68

Re: Eigenbrakel: 27 September

Van Belga:

Caption: The picture is about the Brabant killers, a group (or groups) reponsible for the attacks of supermarkets, restaurants, stores and weapon through Walloon Brabant depots between 1982 and 1985. The picture is particularly about the Delhaize supermarket of Braine l'Alleud attack (27/09/1985). The same day a Delhaize at Overijse was also attacked. The attack made 3 casualties. On the picture : gun case on Braine l'Alleud supermarket parking.

Keywords: EuroPhoto  
Date: 30/05/2011 00:00  
Credit: BELGA  
Source: Belga  
Dimensions: 4062 x 2956  
Category: crime, law and justice  
City: Braine l'Alleud  
Country: Belgium  
ID: 28933916  
Theme: archives  
Reference: 21734

Re: Eigenbrakel: 27 September

Deze kaart laat de mogelijke vluchtwegen zien die de Bende van Nijvel nam tijdens de gebeurtenissen in Eigenbrakel en Overijse. Er zijn verder nauwelijks beschrijvingen van de vluchtwegen, schijnbaar zagen niet veel mensen de daders rijden. De aanvangstijden zijn niet geheel eensluidend maar degene die ik aan hou zijn die uit het CBO-document en de BC (deze zijn met elkaar in overeenstemming).

Er zijn meerdere wegen die door Waterloo leiden. Via Google-maps kan ik niet zien of er stoplichten, files, verkeersheuvels, olifanten of complete rijkswachtkazernes en politiebureaus langs deze route liggen. Ik ben wel eens daar geweest maar heb niet deze verschillende routes gereden, wie kan wat zeggen over de weergegeven varianten? Daarnaast ga ik ook nog eens zonder navigatie-apparatuur door het leven.

Wie kan mij zeggen of de c.a. 15 minuten die de daders nodig hadden om van Eigenbrakel naar Overijse te komen in verhouding is met de afgelegde afstand en een flinke snelheid? Wat zegt de TomTom over de kortste en beste route? Wat is de afstand tussen de beide Delhaizes volgens de satellieten? Met wat hulp blijft er misschien nog maar een route over (en kan ik de overbodige routes weggummen).

https://lh3.googleusercontent.com/-RNMW7zp7ot4/TsGL_oqvZoI/AAAAAAAACBE/c5MOsgu8qkI/s800/Grote%252520kaart%252520Braine%252520-%252520Overijse%252520route%252520copy.jpg

  • Route A (via Waterloo noord): Vanaf Mont-saint Pont - Chaussè Bara - Rue de l`infantes - Rue de la station - Av. Reine Astrid - de R0 op bij Belle vue.

  • Route B (via Waterloo centrum): Vanaf Mont-saint Pont - Chaussèe Bara - Bld de la Sence - Dreve Richelle en daar de R0 op (evt via de Chaussèe de Tervuren of de Allèe du Petit Paris).

  • Route C (via Brain l`Alleud/Eigenbrakel): Vanaf de Chaussèe d`Alsemberg via het station van Eigenbrakel naar de Chaussèe de Mont-saint Jean en daar de R0 op.

  • Route D (via Ter Hulpen/ La Hulpe): De 1ste alternatieve manier om van Eigenbrakel in Overijse te komen. Vanaf de Chaussèe d'Alsemberg via het station van Eigenbrakel naar de Chaussèe de Mont-saint Jean - dan de Chaussèe de Louvain en door Ter Hulpen richting de snelweg E411 naar de afslag Jezus-Eik.

Ik ben het meest geneigd om te denken dat de Bende van Nijvel route B nam, op het oog de kortste weg. Ik acht de "Ter Hulpen route" onwaarschijnlijk om de volgende reden: Tegenverkeer van de politie Ter Hulpen (Waals gebied) die op weg gingen naar Eigenbrakel. Het kost meer tijd en het zijn meer kilometers. Slingerende wegen en bebouwde kom. De weg door het Zoniënbos (R0) leverde daarentegen veel minder kans op tegemoetkomend politieverkeer. Men rijdt hier van Waals door Vlaams gebied naar Brussels gebied. Ik begrijp dat in eerste instantie de Waalse eenheden naar Eigenbrakel trokken en die kwamen dan uit alle richtingen behalve het Zoniënwoud. Daarbij heeft de Bende van Nijvel in een aantal andere gevallen wegen gekozen waarop zij een lang stuk vol gas rechtdoor konden scheuren.

De weg van Overijse naar Brussel was wel wat linker voor wat betreft politie-eenheden die uit Brussel zouden kunnen komen, maar de daders hadden/kregen genoeg tijd. De politie was pas na 21:00 bij de Delhaize Overijse.

70

Re: Eigenbrakel: 27 September

Interessante kaart, Boemi. Hou ook een oog op route B. De N253 is een secundaire weg, die nog altijd het uitzicht van de jaren tachtig heeft. Smal profiel, relatief rustig, zeker buiten de spits. Nogal wat lintbebouwing, aan Vlaamse kant is er nergens politie in de buurt, aan Waalse zijde ben ik niet zeker.

Ik vind route B interessant, omdat ze het meer van Genval en op een paar honderd meter van de woning van Mendez - en vermeende buurman Bouhouche? - passeert. Herinner u in dat opzicht de getuigenis van enkele maanden geleden van de bewoners van de inwoners van Overijse, die ten tijde van Overijse vreemde dingen zagen gebeuren in die côté. Toch is er veel voor je veronderstelling te zeggen: tussen twee overvallen door is het vooral zaak snelheid te maken. Dan is een snelweg logischer dan een secundaire baan.