11

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Het is zoals één van de mannen van de genie het zegt tegenover de VRT: "Als ze nu nog iets vinden, hebben ze het er achteraf ingegooid." (dus na 1986) Die militair was er in de jaren '80 zelf bij, bekijk zijn getuigenis » YouTube

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik hoorde vandaag op Radio 1 een advocaat van enkele slachtoffers: totaal onnodige zoektocht en geldverspilling was zijn mening. Ik vind het maar een rare mening en een rare visie over Vos. Interview met een duiker en advocaat Peter Callebaut te beluisteren vanaf 18:45 » internetradio.vrt.be

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Plus een zoekactie die tot 15 dagen kan duren, heel veel tijd en heel veel geld kost zet men niet zomaar op touw om gewoon nog eens op goed geluk rond te tasten. De Cel moet over concrete aanwijzingen beschikken (er wordt gesuggereerd dat het graf van de Killer zich in het kanaal zou bevinden).

Vos moet over goede papieren beschikken om een zoekactie van die omvang te mogen uitvoeren met zoveel middelen. De recente reconstructie in Aalst samen met de zoekactie van nu doen vermoeden dat de Cel mogelijk op een concreet spoor zit.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

De duikers die sinds vanochtend in het kanaal Charleroi-Brussel ter hoogte van Ronquières naar aanwijzingen zochten over de Bende van Nijvel, hebben hun zoekactie in de vroege namiddag stopgezet. De acties worden morgenochtend voortgezet.

De duikers, van wie er drie ook deelnamen aan de laatste zoekacties in 1986, hadden hun werkzaamheden deze voormiddag aangevat. Ze zoeken aanwijzingen die het onderzoek naar de Bende van Nijvel vooruit kunnen helpen, voor de feiten in 2015 verjaren.

Nieuwsdossier » Zoekactie Ronquières

15

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Volgens mij zijn de onderzoekers geïnspireerd geweest door dit nieuwsbericht : 27 jaar oude verdwijningszaak opgelost en dachten ze "wat die kunnen, kunnen wij ook". Dan hebben ze ontdekt dat ze in de jaren '80 een hoekje van de draaikom vergeten zijn en het hele circus verhuisd naar Ronquières. Misschien goed voor de plaatselijke horeca maar het helpt het onderzoek geen meter voorruit.

(Moesten ze nu toch iets vinden, dan zal ik met plezier mijn woorden intrekken, maar tot dan blijf ik sceptisch.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ben wrote:

Volgens mij zijn de onderzoekers geïnspireerd geweest door dit nieuwsbericht : 27 jaar oude verdwijningszaak opgelost en dachten ze "wat die kunnen, kunnen wij ook".

Het kan niet door deze zaak zijn geïnspireerd want tot de zoekactie was al lang besloten voordat deze 27 jaar oude verdwijningszaak werd opgelost. Al in juni, ten tijde van de reconstructie, werd aangekondigd dat het kanaal nog eens werd doorzocht.

In een bureaucratische organisatie zoals een politiedienst (of een andere overheidsdienst) kost het veel tijd en voorbereiding voordat tot dergelijke zoekactie wordt besloten. Zo'n actie kost veel geld en als geen enkele zoekactie iets oplevert wordt het steeds moeilijker om in de toekomst nog ergens geld voor te krijgen. Daarmee is niet gezegd dat de actie iets oplevert. Dat weet niemand zeker. Maar men doet dit alleen als er goede redenen voor zijn.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Net zoals Ben (en meester Callebaut zo blijkt na het beluisteren van het interview) ben ik heel sceptisch in deze zaak. Net zoals de opgravingen zijn ook dit weer dure bezigheden, die blijkbaar weer geen enkel nieuw licht op het onderzoek werpen, of waarbij geen enkele van de gevonden zaken naar de Bende verwijst.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Wie zegt er dat de Killer vermoord is? Op Eddy Vos na niemand. big_smile

19

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Precies! En omdat de "killer" eventueel gedood zou zijn, zouden de bende aanslagen zijn gestopt? Ze konden toch ook zonder hem verder gaan? En volgens mij waren er meerdere Bende van Nijvel's, onderworpen aan een choreografie van (...)? Sommige overvallen/aanslagen waren erg klungelig, terwijl andere weer erg professioneel waren. Lijkt wel of het langzaam is opgebouwd met lokalen om later professionals in te zetten.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Wat ook vreemd is is dat geen enkele van de bendeleden zijn mond voorbijgepraat heeft de voorbije jaren. Het kan best zijn dat enkelen momenteel in de gevangenis zitten voor andere feiten, of misschien in het recente verleden. De Bende van Nijvel is ondertussen mythisch geworden, dus ik kan mij voorstellen dat een bendelid die de feiten op zijn cv heeft, enorm veel macht en aanzien zou kunnen krijgen in het crimineel milieu.