41 (edited by Raf 08-08-2010 15:54)

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Graag nog even terugkomen op het in het water werpen van de zakken met wapens in 1985. Kan mij iemand met zekerheid melden wie het in het water werpen van de zakken opgemerkt heeft? Op deze site staat vermeld dat dit de uitbater van La petitte bouffe was, ik beschik echter over inlichtingen dat deze frituur pas in 1987 bestond.

Het is een klein aanlegsteigertje waar mensen met plezierboten kunnen aanmeren om er iets te nuttigen. Volgens mij bestond 60 % van het cliënteel hieruit, aan gezien er in de omgeving weinig mensen wonen. Aan de overkant van de straat is er ook een kleine parking.

Volgens de foto's op deze site werden de zakken ter hoogte van de steiger aan la petitte bouffe in het water geworpen. De zoekwerken door de CBW gebeuren echter op een heel andere plaats, namelijk het uiterste punt van de draaikom, op de luchtfoto duidelijk te bekijken. Deze plaats ligt een 100  meter van de frituur vandaan. Ik stel me dan ook volgende vragen:

  • De plaats waar CBW nu zoekt is niet per auto te bereiken, dus hebben de daders de afstand met zakken vol wapens te voet gedaan?

  • Hebben ze hun voertuig geparkeerd op de kleine parking aan de overkant van de straat frituur?

  • Met zakken de straat overgestoken om ze vervolgens al dan niet ter hoogte steiger of uiterste punt draaikom in het kanaal te werpen. Misschien bij het oversteken van de straat of te voet naar draaikom lopen opgemerkt?

  • Op een kille novembernacht zullen er naar alle waarschijnlijkheid geen wandelaars of fietsers geweest zijn.

Wie zag dat in het water werpen?

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Raf wrote:

Wie zag dat in het water werpen?

Hoi Raf, dit haalde ik van de website hier:

Eddy Vos verklaart (in het hoofdstuk Aalst):

"De nacht na de raid, rond 00.40 uur, zien twee getuigen in Ronquières, vlak bij het bos, mannen die zakken in het kanaal Brussel-Charleroi werpen. Een jaar later vist het Delta-team ze op en blijkt het te gaan om delen van de buit van de Bende en Bende-wapens. In diezelfde nacht wordt in het bos een brandende Golf GTI van de Bende aangetroffen. Die is om 01.40 uur in de fik gestoken, een uur na het dumpen van de zakken in het kanaal."

Vanuit het stuk Aalst het volgende citaat:

"Een frituuruitbater in de buurt van de zwaaikom van het Kanaal van Ronquières was rond middernacht gewekt door dichtslaande autoportieren. De man, die al een paar keer ongewenst bezoek had gekregen, had zijn karabijn bovengehaald en was aan het raam gaan kijken. Hij zag twee mannen bij de donkere oude Golf staan. Vlakbij was een grote bleke break geparkeerd. De mannen bij de Golf waren bezig een nummerplaat te vervangen. Een derde kerel bleef de hele tijd in de wagen zitten. Een andere ooggetuige heeft dezelfde scène eveneens gezien, en vertelde dat een van de drie inzittenden naar de oever van het kanaal was gestapt, en hoe er vervolgens iets op het water leek te drijven, mogelijk een plastic zak. Na een kwartier reden beide voertuigen met gedoofde lichten weg. Een jaar later ontdekten duikers die Delta had ingeschakeld op die plek in het kanaal het geldkoffertje van de Aalsterse Delhaize, samen met andere overvalsouvenirs. De dag na de moord op hun zogenaamde leider waren de schutters in elk geval vrolijk en springlevend met hun drieën op stap."

In eerste instantie was het ook de frituuruitbater die me in gedachten kwam, maar blijkbaar moeten er ook andere getuigen zijn, meerdere zo blijkt uit de tekst, die specifiek het in het water werpen zouden hebben gezien.

Off Topic: mochten er nog steeds bijeenkomsten zijn, dan zou ik daar nog steeds graag aan deelnemen.

43 (edited by Hestur 08-08-2010 16:56)

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Reckie's Son wrote:

"Een frituuruitbater in de buurt van de zwaaikom van het Kanaal van Ronquières was rond middernacht gewekt door dichtslaande autoportieren. De man, die al een paar keer ongewenst bezoek had gekregen, had zijn karabijn bovengehaald en was aan het raam gaan kijken. Hij zag twee mannen bij de donkere oude Golf staan. Vlakbij was een grote bleke break geparkeerd. De mannen bij de Golf waren bezig een nummerplaat te vervangen. Een derde kerel bleef de hele tijd in de wagen zitten."

Bouten schrijft ook dat Weykamp soms in die frituur ging eten.

44

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Hestur wrote:

Ik lees wel dat ze een granaat uit WO II gevonden hebben en dat ze die opgeblazen hebben. Vreemd - zat er in een van die zakken in datzelfde kanaal geen oude granaat?  Kan dit geen spoor geweest zijn?

Dit detail viel me ook op. Het zou een bewijs kunnen zijn dat het duiken nog wel nut zou hebben. De twee vorige keren hebben ze die granaat blijkbaar niet gevonden.

Raf wrote:

De plaats waar CBW nu zoekt is niet per auto te bereiken, dus hebben de daders de afstand met zakken vol wapens te voet gedaan ?

Volgens mij gingen ze heel de draaikom doorzoeken en misschien houden ze ook rekening met de stroming.

http://i33.servimg.com/u/f33/09/03/15/13/dsc_0013.jpg

http://i33.servimg.com/u/f33/09/03/15/13/dsc_0110.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

45

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Volgens La Dernière Heure zou het kunnen dat de zoektocht deze middag reeds stopt.

Les recherches stoppées ce midi?

Lors de l’annonce des nouvelles fouilles dans le canal de Ronquières, dans le cadre des Tueries du Brabant, les plus sceptiques avaient d’emblée affirmé qu’on ne devrait plus y trouver grand-chose, 25 ans après le massacre du Delhaize d’Alost, où huit personnes avaient perdu la vie. Et quand bien même ces objets devaient être retrouvés, ils risquaient de se retrouver dans un piteux état.

Mais les enquêteurs voulaient y croire et, depuis une semaine, des plongeurs de l’armée inspectent le moindre centimètre carré de vase, dans une zone où des centaines d’objets avaient déjà été retrouvés, il y a 24 ans. Malheureusement, rien de probant n’a pu être remonté à la surface.

Un moment pressenties pour durer jusqu’à vendredi, au moins, les recherches pourraient être définitivement interrompues aujourd’hui. Grâce à l’aide des pompiers de La Louvière et Braine-le-Comte, lundi, les fouilles ont rapidement progressé. Et il ne reste désormais plus qu’une zone de vingt mètres de large à inspecter. Ce devrait être fait en milieu de journée.

» www.dhnet.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

46

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

En het vervolg is gekend :

Tueries du Brabant: les fouilles définitivement interrompues

Les fouilles n'ont rien donné de concret

Il ne restait plus qu'un carré de 20m sur 20m à explorer. Les enquêteurs n'ont rien découvert d'intéressant. Eddy Vos, le chef d'enquête à la cellule Brabant wallon, se dit déçu et frustré de ne rien avoir trouvé, même si cela ne remet pas en cause la suite de l'enquête. Les enquêteurs voulaient y croire et, depuis une semaine, des plongeurs de l’armée inspectent le moindre centimètre carré de vase, dans une zone où des centaines d’objets avaient déjà été retrouvés, il y a 24 ans. Malheureusement, rien de probant n’a pu être remonté à la surface.

Bron » www.dhnet.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

47

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

http://www.7sur7.be/static/FOTO/pe/3/14/7/album_large_3828142.jpg?20100811114341
Gevonden : de Cola-flesjes van de Bende. Meer foto's in het archief » picasaweb.google.com.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

48

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Zijn inderdaad al oude flesjes. Dan zijn er nog de overblijfselen van een radio bediende boot.

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ik heb daar vorige week ook rondgehangen. De onderwaterfingerprinttechnologie van Eddy Vos heb ik vragen bij. De FBI heeft die technieken niet. Het gaan rondhangen in café's rond het bos van La Houssière is vrij leuk. Dat gaan rondvertellen in de pers is minder geinig. Als iemand een paar lui van de FBI zou kunnen op dat onderzoek zetten? Die gaan zich rot verschieten. Van het begin tot het einde.

50

Re: Zoekactie Ronquières: 2010

Ze zouden naar mijn mening beter wat oude verdachten hard moeten aanpakken, of eindelijk iets met het gevonden DNA gaan doen, ik denk ook niet dat ze in het water maar iets nuttigs zullen vinden, maar misschien heb ik het mis.