1

Topic: Jachtkarabijn kaliber .22

http://www.bendevannijvel.com/gfx/geweer.jpg

Inlichtingen gevraagd omtrent dit jachtkarabijn van het merk Krico en kaliber 22. Krico is een Duits fabrikant gevestigd te Stuttgart. Dit wapen is schijnbaar nooit gebruikt geweest bij de slachtingen. Bijzonderheid : op het uiteinde van de loop werd na de aankoop draad getrokken (niet uitgevoerd door de fabrikant), mogelijks voor het plaatsen van een geluidsdemper.

Gevraagd: Heeft u dit wapen, met de beschreven aanpassingen, reeds opgemerkt? Kende u iemand die bekwaam is om dergelijke aanpassingen uit te voeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Ik heb nog eens die vondst van in Ronquirères nagelezen:

WAPENS

Wat mij opvalt is dat er ook wapens bij zaten die nooit bij bepaalde feiten gebruikt zijn of toch waarmee niet gevuurd is. Onder andere een Long rifle .22 van het merk Krico, er werd ook een draad getrokken op het einde van de loop om er een geluidsdemper op te plaatsen. Waarom zat dit wapen er ook tussen? Is er een feit met dit wapen gebeurd waar men geen weet van heeft? Nog een opmerking de wapens die bij Dekaise gestolen zijn werden in stukken gezaagd, net als het pistool met rijkswachtteken.

Dekaise heeft 2 gangsters gezien, de robotfoto die gemaakt is heeft gelijkenissen met Bouhouche. Waarom zijn Dekaise zijn wapens in stukken gesneden (wraak). Bouhouche was een "vriend" van Dekaise, is hij daarom niet vermoord? In Overijse en Eigenbrakel bezigden ze ook 2 Riotguns,dit was ook in Aalst het geval!

Men heeft wel munitie van de Riotguns in de zakken gestoken. En met die Riotguns moet er toch ook iets gebeurd zijn, ofwel werden ze gebruikt op uitleenbasis. Daarmee zou het heel goed kunnen dat De Staerke na Aalst ZIJN wapens terug kreeg en ze opbergde in die koffer. Ook het 9mm wapen die in aalst gebruikt werd zat er niet tussen. Dit zou verklaren waarom die wapens niet in de zakken zaten. Of het waren wapens die aan de Staatsveiligheid behoorden. In ieder geval werd alles gedumpt op een eigenaardige manier, alles bijéén in 2 zakken en sommige zaken in stukken gezaagd.

Volgens mij is dit gewoon een vorm om met de speurders en iedereen die met het onderzoek bezig is,echt belachelijk te maken. Precies of ze wisten op voorhand dat ze nooit gepakt gingen worden (achteraf wel een makkelijke uitleg,maar het is toch zo). En dan alles gedemonteerd,waarom zou men dat gedaan hebben? Om de onderzoekers werk te geven,en dachten ze het volgende: "hou jullie maar bezig met de puzzelstukjes". "jullie mogen het in elkaar knutselen en jullie zullen zien dat jullie geen stap verder geraken"? Ze leken mij echt zeker dat ze nooit gepakt gingen worden,anders doe je dit niet en ga je elk wapen desnoods smelten of in een kanaal gooien zonder een zak er rond.

KOGELVRIJE VESTEN

Er waren 7 kogelvrije vesten gestolen bij Wittock-Van Landeghem. Men vindt 1 volledige vest en delen van andere vesten. Als men nu nog zo een vest zou vinden zou men dan zeker zijn dat het om een gestolen vest van Wittock zou gaan?

ANDERE ZAKEN

Verder vond men ook een babykoffer, een kassalade met cheques in en een zak vol met munten, allemaal afkomstig van de overval in Aalst.

3

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Renne wrote:

Waarom zat dit wapen er ook tussen?

Heel goeie vraag. Ze hebben een .22 long rifle gebruikt bij hun eerste moorden, maar het wapen dat ze dan weggooien is een andere .22 long rifle. Vergeet ook niet dat dankzij Beijer de speurders een .22 long rifle hebben teruggevonden dat zo versleten was dat ze het niet meer hebben kunnen onderzoeken. Was dat dan misschien de long rifle van de Bende?

Zowel de riotgun als het 9mm zaten niet in de zakken. Stonden er dan misschien nog andere feiten op het programma en hadden ze deze wapens dan nog nodig? De Bende van Nijvel werkte op een zeer vreemde manier dat je eigenlijk kan blijven speculeren waarom ze dit deden, maar niet dat, waarom ze dat wapen weggooien en niet het andere, ... Het probleem is echter dat we de waarheid waarschijnlijk nooit zullen weten. We kunnen enkel proberen een uitleg te vinden die zo geloofwaardig mogelijk klinkt. Misschien hebben ze die riotguns en overige wapens wel doorverkocht aan malafide wapenhandelaars of aan Libanezen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Deze aanpassingen zijn zeer gemakkelijk uit te voeren door eender welke draaiwerker. Draad kan ook op een loop getrokken worden om er een compensator op te draaien (enkel grotere kalibers om minder terugslag te hebben), daar het hier om een .22 gaat veronderstel ik dat dit is om een demper te plaatsen. Een .22 kan op kortere afstand (100 tot 150 m) gebruikt worden als sniper weapon.

In het geval van Aalst kan het zeker zijn dat er een sniper in back-up lag. Deze grijpt enkel in als er zich problemen zouden voordoen met de andere kompanen pirate mammoth sniper operation. Als deze sniper een getrainde sniper is zal hij zorgen voor een goede camouflage,met een vrij schootsveld en met een vluchtroute die zich achter de sniper bevind (Osbroekpark). In het geval van Aalst zijn alle factoren aanwezig waardoor ze een sniper kunnen inschakelen.

Het wapen zoals het op de foto staat kan in handen van een getraind persoon ernstige schade aanrichten. Het geeft geen terugslag,is licht,geen vlam die de sniper verraadt, kan met speciale munitie (hollow point) vuren en de munitie is spotgoedkoop in vergelijking met zwaardere sniper wapens. Is ook een wapen dat gebruikt wordt door stropers. Een demper voor dit soort wapens was destijds vrij te koop en er eentje maken doe je op 2 uurtjes met het nodige materiaal.

5 (edited by vdb 25-01-2011 20:47)

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Ze hadden toch ergens op een dak iets gevonden in Aalst? Dan moet dit bijna zeker op de brico geweest zijn... vandaar had je zicht zowel op de parking als op de straat waar de politie stond, en zat je dicht tegen het pad naar de osbroek.

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

geronimo wrote:

Deze aanpassingen zijn zeer gemakkelijk uit te voeren door eender welke draaiwerker.Draad kan ook op een loop getrokken worden om er een compensator op te draaien(enkel grotere kalibers om minder terugslag te hebben),daar het hier om een .22 gaat veronderstel ik dat dit is om een demper te plaatsen. Een .22 kan op kortere afstand(100 tot 150 m) gebruikt worden als sniper weapon.

In het geval van Aalst kan het zeker zijn dat er een sniper in back-up lag.Deze grijpt enkel in als er zich problemen zouden voordoen met de andere kompanen pirate mammoth sniper operation. Als deze sniper een getrainde sniper is zal hij zorgen voor een goede camouflage,met een vrij schootsveld ,en met een vluchtroute die zich achter de sniper bevind (osbroek park).In het geval van Aalst zijn alle factoren aanwezig waardoor ze een sniper kunnen inschakelen.

Het wapen zoals het op de foto staat kan in handen van een getraind persoon ernstige schade aanrichten. Het geeft geen terugslag,is licht,geen vlam die de sniper verraadt,kan met speciale munitie (hollow point) vuren en de munitie is spotgoedkoop in vergelijking met zwaardere sniper wapens. Is ook een wapen dat gebruikt wordt door stropers. Een demper voor dit soort wapens was destijds vrij te koop,en er eentje maken doe je op 2 uurtjes met het nodige materiaal.

Prima bijdrage, het was precies wat ik al een hele tijd in mijn achterhoofd had. Mss kun je ook een theorie starten rond Aalst? We zijn toch al met 2 eens over dit "detail". Ik ken de plaats zeer goed, en iedere keer als ik op de parking ben zeg ik tegen mezelf als ik het zou plannen, zou er iemand met een sniper in het bos achter de parking moeten staan zetten. (kwestie van goed onderzoek te doen, moet je op dit punt zo durven denken, sorry) Perfect zicht op de parking, op de ingang ervan,toekomend verkeer(zeker toen) en op de ingang van de supermarkt zelf. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat ze het ook zo gedaan hebben! Maar niemand die dader daar gezien heeft. (tailfeather positie)

[Sterker nog, mss is het niet zo, maar niets zegt dat hij zelfs mss niet geschoten heeft! (zelfde cal als gebruikt pistool, stille kogel,weinig terugslag, hoor je nooit in het lawaai van een riotgun, pistoolschoten) gewoon een kogelvanger plaatsen,schieten, en door de osbroek teruglopen naar de mercedes. Heb er zelf al mee geschoten en klink als een steentje dat je tegen een cola blik gooit (kan ook aan het geweer gelegen hebben,soit)] Dus de osbroek was zeker een alternatieve vluchtroete maar ook een back up positie).

Vergeet niet dat een forum lid (Renne geloof ek) daags erna sporen heeft gevonden in het baantje en dat het een feit was dat er achter de osbroek de mercedes stond.

7 (edited by Michiel 03-02-2012 11:42)

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Wil hier toch nog even op inhaken. Hadden al wat ideeën geopperd in het bewijsstuk "kogelhuls". Lijkt me toch zeer wel mogelijk dat de Bende van Nijvel heeft geopereerd met een "sniper", of in ieder geval in Aalst. Dan wel niet met een MP5 met 2 poot, maar misschien met dit karabijn?

Is uit balistisch onderzoek gebleken dat de .22 allemaal met het zelfde wapen zijn verschoten? Ofterwel: heeft "de Killer" wel alle slachtoffers die hem zijn toegekend gemaakt? Of heeft een eventuele sniper toch ook het e.e.a. verschoten? Ook de 2 vuurwapens die zijn gevonden door spelende kinderen in het Osbroekpark, waarom? Extra vuurkracht? Back up?

geronimo, waarvoor dient de dubbele trekker? Bij een dubbelloops jachtgeweer is dit me wel duidelijk.

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Dag Michiel, de voorste trekker kan men opspannen zodat de achterste trekker minder zwaar over te halen is. Pak dat die trekker op 3 kg staat, dan kan men deze door de voorste trekker op te spannen op 1 kg zetten. De cijfers zijn fictief.

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

geronimo, thanks.

10 (edited by Michiel 18-04-2012 13:46)

Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Michiel wrote:

Is uit balistisch onderzoek gebleken dat de .22 allemaal met het zelfde wapen zijn verschoten? Ofterwel: heeft "de Killer" wel alle slachtoffers die hem zijn toegekend gemaakt? Of heeft een eventuele sniper toch ook het e.e.a. verschoten? Ook de 2 vuurwapens die zijn gevonden door spelende kinderen in het Osbroekpark, waarom? Extra vuurkracht? Back up?

Ok, ik weet nu dat er geen balistisch onderzoek heeft plaatsgevonden naar de .22. Maar ben ik daadwerkelijk de enige die een sniper variant ziet zitten? Of is dit teveel een uit de lucht gegrepen theorie?