1

Topic: Jachtgeweer kaliber 10

http://www.bendevannijvel.com/gfx/jachtgeweer.jpg

Inlichtingen gevraagd omtrent dit jachtgeweer met afgezaagde loop van het merk FAUL (Fabriques d'Armes Unies de Liège). Dit niet zo gangbare wapen van kaliber 10 wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de eendenjacht. Het is voorzien van 2 naast elkaar geplaatste lopen van blinkend metaal.

Dit wapen wordt, omwille van zijn gewicht,vooral gebruikt voor het op de loer liggen. Het heeft bij het afvuren een zeer sterke terugslag. Het werd vervaardigd door de firma Centaure te Luik. Het betreft vermoedelijk het exemplaar dat gestolen werd in de wapenhandel Cattai op 13 maart 1982 te Dinant. Zowel de loop als de kolf van het geweer werden afgezaagd.

Gevraagd: Heeft u een persoon gekend welke in het bezit zou kunnen geweest zijn van een wapen van dit type en munitie zou kunnen gekocht hebben van het kaliber 10 jacht ?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ben wrote:

Het betreft vermoedelijk het exemplaar dat gestolen werd in de wapenhandel Cattai op 13 maart 1982 te Dinant.

Heeft het gevonden wapen geen serienummer dan? Of was dit weggewerkt? Ik vraag het maar omdat men spreekt over "vermoedelijk".

3

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Reckie's Son wrote:

Ik vraag het maar omdat men spreekt over "vermoedelijk".

Zolang er geen gerechtelijk antwoord is, kan men in het onderzoek van niets zeker zijn. Ik denk dat het daarom is dat ze het woordje 'vermoedelijk' er aan toe voegen. Maar volgens het boek De Bende: een documentaire gaat het hier wel degelijk om het wapen dat in Dinant gestolen is:

"De inspecteurs van de gerechtelijke politie van Nijvel hebben goed werk geleverd. Zij weten dat de firma Centaure slechts 17 stuks van dit soort eendenroer hebben gemaakt en dat de zestien exemplaren intact werden teruggevonden bij klanten van de Luikse firma."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Jachtgeweer kaliber 10

In dat geval kunnen we zeker zijn dat het inderdaad dit wapen is, en hebben de speurders op dat vlak toch wel eens goed werk geleverd.

5

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Reckie's Son wrote:

In dat geval kunnen we zeker zijn dat het inderdaad dit wapen is, en hebben de speurders op dat vlak toch wel eens goed werk geleverd.

Het is hun ook op een presenteerblaadje gegeven hé.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ik weet niet precies wie de informatie naar het wapen heeft uitgespit, misschien moeten we de journalistiek de eer geven, maar ik vind het toch al heel wat dat het werd nagekeken en dat we tenminste met zekerheid kunnen stellen dat dit het wapen is dat destijds werd gestolen in wapenhandel Cattai.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ik ben nieuw op dit forum. Ik kom van Nederland. Ik lees al een tijdje op deze site. De Bende van Nijvel houdt mij bezig omdat ik niet kan geloven dat hier nooit iemand voor gepakt is of gaat worden. Zijn er van dit wapen bij de diversen schietpartijen hulzen gevonden? Is er iemand die misschien een foto heeft van een huls van dit wapen? Het moeten enorme joekels zijn.

8

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Welkom Speurneus, er zullen zeker wel slimme Hollanders tussen zitten bij de bende, o.a. drugtrafiek en wapenhandel met Suriname zijn verder te onderzoeken en de Nederlanders zijn meestal wel wat groter dan onze zuiderburen. Veel leesgenot!

9

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Centaure: het wapen is waarschijnlijk slechts gebruikt tegen gendarme Sartillot toen bij het vuurgevecht aan de Koldamstraat de gewone vuurwapens leeggeschoten waren. Er zijn verder geen gegevens bekend van de gebruite kalibers aldaar. Lees het interview met Sartillot op "tueries du brabant". Als je geen Frans kent, dan is dit het moment om het te leren, anders moet je maar een lief zoeken in Frankrijk.

10 (edited by geronimo 27-02-2011 14:14)

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Het kaliber 10 heeft een geschiedenis achter zich om u tegen te zeggen. Werd in het wilde westen gebruikt door zowel de gangsters als de sheriffs. Het meest bekende verhaal waarin een op maat gezaagde kaliber 10 deelnam was "the gunfight at the O.K.Corral". Het 30 seconden durende gevecht tussen de familie Earp en de Clanton clan is het meest bekende gevecht uit de geschiedenis van het wilde westen. Meerdere films zijn erover gemaakt zoals:

  • My darling valentine (1946)

  • Gunfight at the O.K.Coral (1957)

  • Tombstone (1993)

  • Wyatt Earp (1994)

Door dit bekende gevecht kreeg het wapen een soort mythe. Meerdere malen toen ik naar een training ging, kwam dit bekende gevecht ter sprake. Alhoewel het wapen nu als te zwaar word beschouwd heeft het zijn nut wel al bewezen. Zo kan men de 2 cartouchen tegelijkertijd afvuren, wat een vernietigend effect heeft. Het is zeer kort en kan dus goed verstopt worden. Doordat het zo kort is (afgezaagd) geeft het een enorme spreiding van de hagel. Hier kan je enkele filmtittels zien waarin de afgezaagde tweeloop een plaats kreeg » www.imfdb.org

Vooral de onderste wapens lijken enorm op deze van de bende maar dan in kaliber 12.