111

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Aanvullend/corrigerend op bovenstaande: Eddy Vos verklaarde in Humo dat hij dit spoor is nagegaan, de eigenaars van dat huis werden gescreend, zonder resultaat (zie helemaal in het begin van dit topic). De ligging van het Spookhuis is nog steeds onduidelijk. Volgens beschrijving Trisch op het Franstalige forum is het dichtbij de Rue du Pire. Deze Rue du Pire ligt iets verder van de plaats waar men de Bende zag om 00u30, in de Rue de la Chapelle au Foya, nl 500 meter (maar zoals gezegd, precieze ligging nog steeds niet opgeklaard).

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Door de Rue de Pire is de Google auto gereden, dus wie zin heeft kan gaan zoeken.

113

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Biggus Dickus wrote:

En venant de Nivelles à l'entrée du Bois il y a un resto dont j'ai oublié le nom genre 'Chez Titine' [ze bedoelt 'Chez Torinne'], il faut rentrer dans le bois prendre la rue du Pire, il y a un renfoncement sur la droite qui permet l'accès aux véhicules et à partir de la il faut s'y rendre à pied la maison n'est pas visible de la route. Il y a une chaine plastique rouge et blanche indiquant "Propriété Privé". La maison se trouve à plus ou moins 200m.

De beschrijving van Trisch is niet duidelijk. Ik heb haar wegbeschrijving proberen te volgen met Google Street View maar vind niets. Dat we de juiste coördinaten niet hebben tot daar aan toe. Maar die mensen die er al geweest zijn moeten toch kunnen beschrijven waar het juist is? Noem gewoon twee straten in plaats van een, hoek Rue du Pire en Drève du Jour of zoiets. Moeilijk is dat toch niet. Hoe lang zijn we daar nu al over bezig?

114

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar ik zeg dit onder voorbehoud » Google Maps (coördinaten: 50.626071, 4.181786). Ik ben nog niet helemaal zeker, maar er staat daar wel degelijk iets tussen de bomen. Ik heb geprobeerd om aan de hand van de luchtfoto's van Bing Maps bevestiging te krijgen. Bing heeft luchtfoto's genomen tijdens de winter en er hangen dus geen bladeren aan de bomen. Maar de kwaliteit is zo slecht, dat ik niets kan vinden » Bing Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

115

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Op het forum staan er foto's van (de ruïnes van) het huis, het zou niet aan de weg zelf liggen (dus de Google-auto levert niets op), luchtfoto's zijn dus inderdaad meer aangewezen.

Vos mag zeggen wat hij wil, maar ik geloof niet dat de Bende daar toevallig op zoek was naar beukenootjes. Ze hadden hun redenen om in het bos te zijn. En die link met Wojda is echt wel interessant.

116

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Eddy Vos: "Maar het was wel aan de oprit van dat spookhuis dat een getuige een paar uur voor de overval op de Delhaize in Aalst de daders had opgemerkt terwijl ze zich 'klaarmaakten'. Dus konden we het moeilijk negeren." Als het spookhuis ligt waar wij denken dat het ligt - zie coördinaten Ben - dan zijn de daders daar vertrokken voor Aalst en na Aalst terug gekeerd.

In feite kan dat er alleen maar op wijzen dat daar ergens hun schuilplaats was. Dat daders na een overval naar een bos rijden om er dingen te dumpen of zich weg te steken, dat vind ik nog normaal. Maar dat ze ook in een bos zouden vertrekken, als in dat bos geen ruimte is waar hun kleren en wapens kunnen liggen, hun auto's kunnen staan... dat kan niet. 'Voor we Aalst gaan overvallen, rijden we even door de Rue du Pire en de Rue de la Chapelle au Foya, voor de fun...'

Dat gezegd zijnde, waarom wordt er niet meer gefocust op deze piste door de speurders?

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

dim, weten we dan voor 100% zeker dat het de Bende van Nijvel was?

118

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Als dat dan hun schuilplaats was die 200 meter uit het zicht ligt, dan hadden ze daar wel hun wapens in de koffer gelegd en geen demonstratie gegeven aan de Rue de Pire. In november is het jachtseizoen open en dan is het niet abnormaal dat je in een bos personen met wapens ziet. Jagers heet zoiets. Als dat die daders waren (en dat kan) dan zijn dat niet de verstandigste, en als ze na een overval naar een schuilplaats rijden die verbrand is (omdat ze gezien werden bij vertrek) dan is er al enige sprake van domheid.

119

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Uit dat interview in Humo met Eddy Vos leren we veel over de mentaliteit van de speurders. De Bende van Nijvel werd gezien rond de Rue de la Chapelle au Foya voor de aanslag in Aalst. De Bende van Nijvel keerde naar daar terug na de aanslag in Aalst. De dag nadien werd de auto er niet ver vandaan gedumpt.

Wat zegt Eddy Vos: 'Toen we hier zes jaar geleden waren voor de opgravingen naar het lijk van de Killer, kwamen buurtbewoners mij haastig toefluisteren: 'Meneer, ik heb u niks gezegd, maar u zou op die plek eens moeten gaan kijken...' En dan zetten ze het op een lopen. Men wees ons midden in het bos een ruïne aan, die hier 'het spookhuis' wordt genoemd. Een huis met een mysterieuze geschiedenis, uitgebrand. We hebben de vroegere bewoners nagetrokken, maar dat leverde niks op, en zoekacties bij de ruïne al evenmin."

Dus de speurders van de Bende van Nijvel wachten tot buurtbewoners hen iets verklaren over een spookhuis? Ze komen zelf niet op het idee dat de schuilplaats van de Bende van Nijvel wel eens een huis in het bos van Houssière zou kunnen zijn? Behalve dat spookhuis hebben ze tot op de dag van vandaag nog geen moeite gedaan om op zoek te gaan naar een mogelijke schuilplaats, naar de eigenaars en huurders van de weinige huizen die in dat bos staan? Het is moeilijk te geloven maar als ik Vos bezig hoor denk ik dat het zo is.

120

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

legia wrote:

Als dat dan hun schuilplaats was die 200 meter uit het zicht ligt, dan hadden ze daar wel hun wapens in de koffer gelegd en geen demonstratie gegeven aan de Rue de Pire. In november is het jachtseizoen open en dan is het niet abnormaal dat je in een bos personen met wapens ziet. Jagers heet zoiets. Als dat die daders waren (en dat kan) dan zijn dat niet de verstandigste, en als ze na een overval naar een schuilplaats rijden die verbrand is (omdat ze gezien werden bij vertrek) dan is er al enige sprake van domheid.

Je zegt twee dingen tegelijk. 'In november is het jachtseizoen open en dan is het niet abnormaal dat je in een bos personen met wapens ziet.' Het is zo dat ook de speurders tamelijk overtuigd zijn dat het de daders waren die dag. De meeste (ook soms waardevolle) getuigen nemen ze niet ernstig, Philippe Clerbois wel.

'Als dat dan hun schuilplaats was die 200 meter uit het zicht ligt, dan hadden ze daar wel hun wapens in de koffer gelegd en geen demonstratie gegeven aan de Rue de Pire.' Daar zit ik zelf ook mee. Maar er kan iets zijn dat hen verhinderde om hun schuilplaats te bereiken. En daarbij, die demonstratie van hun wapens was sowieso niet nodig, of hun schuilplaats daar in de buurt was of kilometers vandaan. Logisch is het niet dat ze daar met wapens staan en met een lijk achter de koffer liggen. Een doodlopende straat (en zo zijn er veel daar) was dan logischer geweest. Maar het is nu eenmaal zo, ze stonden daar hoogstwaarschijnlijk, ook volgens de anders zo kritische speurders.