Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Helemaal mee eens. Als de Bende echt over het spookhuis beschikte, zouden ze nooit daar midden op het pad stil gaan staan. En al zeker geen lichaam uitladen. Waar heb je anders een safe house voor?

122

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

De verhalen over dit huis doen mij ook een beetje denken aan de handelingen die plaatsvonden aan de villa van Philippe Lebrun in Hoeilaart.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

123

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

noorderling wrote:

Helemaal mee eens. Als de Bende echt over het spookhuis beschikte, zouden ze nooit daar midden op het pad stil gaan staan. En al zeker geen lichaam uitladen. Waar heb je anders een safe house voor?


Door de aanwezigheid van een politiepatrouille als die aan Torine die avond, kan het zijn dat het safehouse, waar het ook lag, moeilijk bereikbaar was. Er zijn veel onlogische zaken gebeurd: het is evenmin logisch dat men een lichaam uitlaadt op een kruispunt van drie wegen, met een politiepatrouille op ongeveer 1.8 kilometer daarvandaan - van aan Torine waar de politie stond is het gewoon rechtdoor, bijna loodrecht, tot waar de Bende van Nijvel stond. En toch stond de Bende van Nijvel daar hoogstwaarschijnlijk, vier uur na Aalst, vlakbij politie. Geen enkel scenario is dus logisch te verklaren.

Dus is het ook mogelijk dat er een safehouse in de buurt was. Een omschrijving van DeadLetterBox: 'Om geen sporen na te laten moet je over een start en eindpunt beschikken, op dit punt ga je letterlijk alles oppikken of dumpen dat je linkt aan de actie. Wapens, kleding, auto's, maakt niet uit. Persoon X doet dus alles wat hij als 'X' in zijn private levenssfeer normaal doet, begeeft zich naar het startpunt, verandert in Meneer Dader en voert de actie uit, waarna hij terugkeert naar zijn comfortzone om daar alles achter te laten wat Meneer Dader en X aan elkaar kunnen linken.'

Deze omschrijving vind ik interessant. Ze leert ons hoe het inderdaad moet. En wat merken we op 9 november 1985: de Bende van Nijvel vertrekt 's middags in de buurt van Chapelle au Foya en keert er na de overval terug. Alles oppikken of dumpen wat ze linkt aan de actie gebeurde daar. Voor en na. Daar is de comfortzone, en volgens mij ook het safehouse. Of zouden ze met de Golf van Aalst de tiende november nog een keertje gaan winkelen zijn alvorens hem de nacht van de tiende op de elfde in brand te steken?

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

fipilip wrote:

Door de aanwezigheid van een politiepatrouille als die aan Torine die avond, kan het zijn dat het safehouse, waar het ook lag, moeilijk bereikbaar was. Er zijn veel onlogische zaken gebeurd: het is evenmin logisch dat men een lichaam uitlaadt op een kruispunt van drie wegen, met een politiepatrouille op ongeveer 1.8 kilometer daarvandaan - van aan Torine waar de politie stond is het gewoon rechtdoor, bijna loodrecht, tot waar de Bende van Nijvel stond. En toch stond de Bende van Nijvel daar hoogstwaarschijnlijk, vier uur na Aalst, vlakbij politie. Geen enkel scenario is dus logisch te verklaren.

Dus is het ook mogelijk dat er een safehouse in de buurt was.

De hamvraag is wat die patrouille op de parking van Torinne precies aan het doen was. Daar is veel te weinig rond geweten. Vanaf wanneer stond de politie/rijkswacht daar en om welke reden? Stonden ze daar nog omdat er in de namiddag die brandhaard met cheques van Overijse was ontdekt? Of had deze patrouille de opdracht gekregen om iedereen te controleren die het bos in- of uitreed voor het geval de Bende van Nijvel terug het bos zou inkruipen?

Als het dat laatste is geweest, dan was die operatie van de ordediensten, met enkel een opstelling op de parking van Torinne, totaal zinloos zonder de andere wegen naar het bos te versperren. Het bewijs daarvoor is er vermits de Bende van Nijvel onopgemerkt door de ordediensten het bos is kunnen in- en uitrijden. Dat de daders niet naar hun safehouse konden rijden klopt dus niet. Er waren genoeg niet versperde wegen om het bos te kunnen verlaten, tenzij het safehouse vlak aan Torinne lag natuurlijk.

125

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Speculeren is moeilijk, niets is zeker natuurlijk, maar het gaat hier om hoop op een oplossing en alle kansen grijpen. De theorie van een safehouse in het bos mag van mij gerust verworpen worden nadat is nagegaan of hij klopt of niet. Alle wegen waren niet afgesloten want hoe kon de Bende van Nijvel er anders in? Misschien waren ze er al in om 8u30, voor de politie?

Misschien verwachtte de Bende van Nijvel een grotere zoektocht in het bos en wilden ze hun safehouse niet verraden? Het punt is dat ik het niet weet. Alleen weet ik dat het ook niet logisch is om daar op 10 oktober om 00u30 te staan en de dag nadien op 11 november om 00u30 terug in de buurt te zijn om de zakken in het kanaal te gooien en de auto te dumpen. Zijn ze naar Brussel gaan slapen en hebben ze die hele toch terug gereden om toch maar daar te kunnen dumpen ipv bv. in Pepingen, in het Zoniënwoud, in het bos van Hourpes of waar dan ook behalve daar waar ze tijdens dat weekend het meeste risico liepen?

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Het speculeren gaat soms ook te ver. We weten niet eens zeker of het daadwerkelijk de Bende was die hier en daar in het bos gezien zijn.

127

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Het bos van Housiére ligt in vogelvlucht 36 km van de luchthaven Zaventem en 26 km van de luchthaven van Charleroi. Zover ik weet was er buiten de gewone controles geen supplementaire bewaking op deze luchthavens ivm de Bende van Nijvel. Wat ik nu ga stellen is gewaagd maar mogelijk.

Stel dat het bos de comfortzone inhoud die bij de briefing werd aangeduid waar de moordenaars (i.m.o. huurlingen) zich naar toe begeven (spookhuis,wegenkruising of dergelijke). Stel dat de moordenaars op de afgesproken plaats aankomen en in afwachting van de hulpjes de wapens, kogelwerende vesten, prullaria allerlei uit de wagen halen en erachter gaan leggen (gezien door Clerbois). Eén van de moordenaars veranderd de nummerplaten want de Golf moet nog dienen om de moordenaars door een hulpje naar ofwel Zaventem of Charleroi te brengen. De wagen van de hulpjes dient om alles te dumpen en dwaalsporen te leggen.

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Dwaalsporen, dat woord lees ik vaak op het forum. Kan iemand mij 1 dwaalspoor aanwijzen waarvan onomwonden vast staat dat het echt een dwaalspoor is?

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Alleen al het feit dat het Belgische gerechtelijke enigma van de eeuw nog steeds niet opgelost is, geeft voor mij aan dat er in dit dossier wel degelijk dwaalsporen werden gelegd. Welke dwaalsporen dat precies precies zijn weet ik niet en de Belgische justitie blijkbaar ook niet want anders was het Bendedossier opgelost geweest. Maar één van de zaken die blijkbaar 'stinkt', is de vondst van de zakken in Ronquières (zie de conclusies van de Bendecommissies en de berichtgeving over het huidige onderzoek).

130

Re: Bois de la Houssière: Spookhuis

Men moet niet overal dwaalsporen zoeken. De kans is groot dat de dumping in het kanaal gewoon een dumping was, dat de bende dus niet wilde dat de spullen werden gevonden. In feite doet dat er weinig toe. Men moet ook niet te veel speculeren. Het is al ingewikkeld genoeg. Zo hou ik er ook rekening mee dat Clerbois niet de Bende van Nijvel heeft gezien. Een bos bij nacht is al akelig, de dag erna hoor je over de aanslag in Aalst, je weet dat er verbrande bendespullen werden gevonden in het bos van Houssière: ik kan me inbeelden dat je de dagen nadien de praktisch onherkenbare gezichten in een nachtelijk bos plots het gezicht van de oude en de reus gaat opkleden.

Het verschil met andere getuigenissen is echter dat het bos van Houssière werkelijk een door de Bende van Nijvel druk bezochte zone was. Dus bestaat er een zekere kans dat Clerbois wel de Bende van Nijvel zag. En als dat het geval was, is het eigenaardig dat de bende er de dag nadien nog was (daarover bestaat zekerheid, gezien de gevonden spullen in het kanaal). Dat kan bijna alleen maar als je daar in de buurt slaapt. Voor de aanslag in Aalst zou men ook nog eens van daar vertrokken zijn.

In een dossier waar er praktisch geen enkel aanknopingspunt is moet je die kans van misschien maar 1% benutten. Zover mag speculeren dan wel gaan vind ik.