51

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Martin Holland wrote:

En voor het justitionele apparaat heb ik maar één boodschap: Pak die killers!

Jammer om te zeggen maar het is nu al te laat ondanks de 5 jaar die nog rest, de Bende zal nooit bestraft worden volgens mij, (denk dat het stilaan onhaalbaar wordt) en dat is de fout van justitie. Die reconstructie moest al veel vroeger gebeurd zijn, al is het toch positief dat men nu toch nog een allerlaatste poging aan het ondernemen is. Maar wie of wat zorgde ervoor dat het de overige jaren zo stroef liep, de hoofdspeurder? Of hogerop?

Het is nu niet dat er geen aanwijzingen of sporen waren hé, de sporen werden vernietigd of kwamen met veel vertraging naar buiten en ze zaten niet bepaald op dezelfde lijn. De slachtoffers zijn slachtoffers geworden van een machtsstrijd in ons land. Het onderzoek richt zich al jaren op de daders, terwijl het niets opleverde. De bende overleefde door bescherming. Misschien vertelt één of andere ooit de waarheid maar hoe zeker gaan we zijn van die waarheid, de bewijzen ontbreken voorlopig nog. Het enige wat het onderzoek nog kan voort helpen is een lijk. Maar is er wel een lijk vraag ik mij af.

Raf wrote:

Ik zou David op de man af willen vragen wat zijn mening is over die Podevijn.

Het opvallende in het interview op de Nederlandse televisie is toch ook dat David er van overtuigd is dat het echte liquidaties waren. De manier waarop zijn zus reageerde leek wel of ze iemand herkende.

basquiat wrote:

Deze is er rotsvast van overtuigd dat het een persoon was, hij onderscheidde duidelijk schoenen en broek.

Het blijft toch een vreemd voorval. De Bende ziet en hoorde wellicht van ver de auto aankomen, het levenloze lichaam lag naast/tegen de wagen en dan laten ze zich nog eens extra opvallen door contact te zoeken met de voorbijgangers.

koos24 wrote:

Het is opvallend dat hij nog zo gedetailleerd weet hoe het allemaal is gegaan.

Zo'n zaken zitten in je geheugen gegrift. Het moet zwaar zijn om zo je leven te moeten beginnen, chapeau voor david dat hij toch van zijn leven nog iets gemaakt heeft, met veel vallen en opstaan. Ik denk dat het schrijven van dit boek daar een bewijs van is.

52

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Renne wrote:

Zo'n zaken zitten in je geheugen gegrift. Het moet zwaar zijn om zo je leven te moeten beginnen, chapeau voor David dat hij toch van zijn leven nog iets gemaakt heeft, met veel vallen en opstaan. Ik denk dat het schrijven van dit boek daar een bewijs van is.

Ik heb het boek in een ruk uitgelezen maar we moeten wel nuchter blijven, het feit dat David getuige was maakt hem geen deskundige, sterker nog, zoals hij het zich herinnert zo hoeft het natuurlijk niet gegaan te zijn. Hij is maanden daarna een keer verhoord op een zeer onprofessionele wijze, het lijkt me dan ook verstandig enigszins terughoudend om te gaan met zijn ooggetuigenverslag.

http://static.bol.com/imgbase0/imagebase/regular/FC/9/0/1/9/1001004002729109.jpg

Dit is een bijzonder goed boek over hoe er met getuigen omgegaan moet worden, in het bijzonder met kinderen is geschreven door universiteitshoogleraar en hoogleraar Psychologie en recht Willem Albert Wagenaar. Hij trad op als deskundige in de rechtszaak van John Demjanjuk in Jeruzalem.

David wordt, zo schrijft hij in zijn boek enkele weken na het onderzoek een kwartier gehoord als getuige, krijgt een paar foto's onder zijn neus geschoven en weg zijn de heren. Hoe waardevol is zo'n getuigenis?

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Hoewel ik beslist veel achting voor je heb, Renne, hoop ik toch dat je ongelijk hebt met je mening dat de daders nooit meer gepakt gaan worden. Ik ben er zelf ook wel een beetje bang voor, maar aan de andere kant ben ik er van overtuigd dat het wel opgelost kan worden, al is het dan 25 jaar geleden. Hoeveel oorlogsmisdadigers zijn er niet na tientallen jaren opgespoord? Het enige wat het onderzoek nodig heeft, is een nietsontziende, keiharde speurder die niet opgeeft voor hij de waarheid boven tafel heeft.

Dus de vraag is: waar is die man, of vrouw in België? Misschien iemand uit het bedrijfsleven? Of zelfs uit het criminele circuit? Als hij/zij maar spijkerhard is, en zich vastbijt als een terrier, dan ben ik er van overtuigd dat de daders van de bende kunnen worden opgespoord, ongeacht af ze nog leven of niet.

Wat denken jullie eigenlijk van de bende van Aalst? Was in Aalst nu de bende van Nijvel aan het werk of was het een andere bende met andere motieven maar dezelfde werkwijze? Ik ben zelf altijd geneigd te denken dat het toch wel de bende van Nijvel was, met eventueel personele aanpassingen, omdat men 'federaal' het onderzoek heeft laten mislukken. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat er op zo'n grote schaal, en ook nog landelijk, zoveel in de doofpot is gestopt, en de daders zo goed zijn beschermd. Zou dat ook zijn gebeurd als een stel Aalsterse garagisten en gangsters de overval hadden gepleegd?

Goed, ik weet het, ik ben ook maar een bemoeizieke hollander die er niets van af weet, dat zal ik ook helemaal niet ontkennen. Het is dat ik in m'n vrije tijd vaak tractors op de foto ga zetten, ook vaak in België, anders was ik zelfs nog nooit in Aalst of Nijvel geweest. roll Het is ook zeker niet mijn bedoeling iets af te doen aan de theorieën en meningen van anderen en in het bijzonder aan die van David Van de Steen.

Laten we moed houden, beste mensen! Het is nog niet verloren.

54

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Martin Holland wrote:

Hoeveel oorlogsmisdadigers zijn er niet na tientallen jaren opgespoord?

Oorlogsmisdadigers opsporen is een stuk eenvoudiger dan de bende. Bij oorlogsmisdadigers waren vaak naam, rang, foto, ... bij justitie bekend alleen hun verblijfplaats niet. Bij de bende tast justitie over beide zaken in het duister.

Martin Holland wrote:

Wat denken jullie eigenlijk van de bende van Aalst? Was in Aalst nu de bende van Nijvel aan het werk of was het een andere bende met andere motieven maar dezelfde werkwijze?

Ik deel je mening dat het bij de bende om een harde kern ging die met wisselende samenstelling op pad ging. Daarom zie je ook verschillende gradaties van het gebruikte geweld. Bij Aalst denk ik toch aan Haemers met cocaïne op zeer gewelddadig 5 november pleegt hij een bijzonder harde overval op een geldtransport (1 dode, 1 gewonde en een rijkswachter gegijzeld) hij heeft via Thierry Smars de mogelijkheid voor een safe house in de buurt van Bois de la Houssière. Misschien dat het de mededaders toch wat al te dol werd na Aalst en scherpschutters op de daken en de bende zichzelf ontbonden heeft.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

55 (edited by K& 17-12-2010 20:53)

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Ik ben nu pas het boek van David beginnen lezen en stel vast dat in de andere verhalen in dit boek geschreven door de journaliste, flagrante fouten worden begaan die de geloofwaardigheid een beetje naar beneden halen. Ik vind echter duidelijk terug dat de vader van David en zijn zus de eerste slachtoffers waren en dat de daders zich verborgen hielden achter een auto (2) en een achter lege kratten. (1) Tevens wordt duidelijk dat de winkel in 1988 volledig is verbouwd, parking inclusief.

56

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Gisteren was ik in Aalst. Heb er het graf van de familie Van de Steen bezocht. Albert is er bijgezet. Er lag een rouwkrans van Humo op het graf. Heeft de familie zo goede betrekkingen met dit tijdschrift?

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Het boek van David verschijnt nu ook in het frans » Editions Jourdan

Hopelijk kan dit bijkomende reacties in Wallonië losweken en getuigen, die tot nu toe niets durfden zeggen, aansporen om hun verhaal te doen. Het leed van de vele slachtoffers verdient een antwoord.

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Als ik alle reacties zo lees, en het weinige vertrouwen in politie en justitie in Belgie (groot gelijk) is het dan niet een idee om een onafhankelijk team, die niets met de hoge heren te maken heeft in Belgie, een blik op het onderzoek te laten werpen?

Het kan toch niet zo zijn dat deze criminelen vrijuit gaan?

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Je hebt de dossiers en processen verbaal nodig om een goed onderzoek te doen. Deze zijn niet openbaar en alleen in bezit van de politie en justitie in België. Een onafhankelijk team, dat gaat dus niet. Daarom hebben we deze website. smile

Re: Boek: Niet schieten, dat is mijn papa!

Mireille, ik botste ooit eens op de site van het IFT » independentforensicteam.com

In hoeverre echte onafhankelijkheid bestaat als met een zaak grote nationale of internationale belangen zijn gemoeid blijft natuurlijk altijd maar de vraag.