Topic: Basterayd bos

Je moet het stukje is lezen over basterayd bos geschreven op 1 november. Lijkt interessant:

Het geheim van Basterayd Bos: Uit de geheime dagboeken van Daniel I

We begeven ons terug in de tijd naar het midden van de jaren '80 van de vorige eeuw. Wat wij nu kennen als het Nieuwe Land van Gaasbeek maakte toen nog deel uit van het inmiddels opgedoekte België. Het land leefde in angst en daverde op zijn grondvesten door de terreur van talrijke bendes.

Ons verhaal start op een mistige morgen in het najaar; een jachtwachter verlaat zijn woning vroeger dan gebruikelijk want hij weet uit ervaring dat de fazanten bij dit weer snel wegtrekken en de naburige jachtvelden opzoeken. Hij volgt zijn standaard route, de wei door en dan links het baantje op, recht naar Basterayd Bos. Het bos is gehuld in een dichte mistbank. Halfweg het baantje voelt hij de koude luchtstroom die daar altijd aanwezig is, doch ditmaal slaat de schrik hem om het lijf.

Nog een paar stappen verder meent hij schimmen te ontwaren tussen de drijvende nevelslierten Overmand door schrik lost hij een waarschuwingsschot, ogenblikkelijk wordt er teruggevuurd, niet in de lucht! Onze jachtwachter maakt dat hij wegkomt. Pas 's anderdaags durft hij het aan om een kijkje te gaan nemen en merkt hij dat de aarde in Basterayd Bos omgewoeld is.

Hij durft het echter niet aan om verder te zoeken, iets of iemand heeft hem behekst. De daaropvolgende jaren heeft hij het meermaals over het gebeuren in Basterayd Bos en op zijn sterfbed klinkt een laatste maal de naam Basterayd Bos. Onze jachtwachter, mijn vader, is niet meer doch het geheim van Basterayd Bos leeft meer dan ooit. Iedereen uit zijn omgeving zit met die ene vraag; welk geheim schuilt er in de bodem van Basterayd Bos?

Morgen gaan we der jagen en vermoedelijk zal het bos gehuld zijn in die ene jaarlijks terugkerende mistbank. Ikzelf ontwijk deze plek want ik weet inmiddels ook al dat er buiten een kraai of een zwarte kat geen levend wezen meer te bespeuren valt in Basterayd Bos!

Bron » jachtvangaasbeek.blogspot.com

Re: Basterayd bos

Kan iemand dit Basterayd Bos situeren op Google Maps?

Re: Basterayd bos

Forum » Volkswagen Golf: Lennik

Re: Basterayd bos

Dit bos bevindt zich in het domein van Gaasbeek? In de buurt van het kasteel? Iemand die dit kan bevestigen?

5

Re: Basterayd bos

Ik heb een vermoeden dat dit een verzonnen naam is voor het bos, maar ik kan verkeerd zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6 (edited by club_le-happy-few 15-11-2010 15:04)

Re: Basterayd bos

Is dit een volksnaam?

http://2.bp.blogspot.com/_wcFHKnlkt_Y/TM8QvxWFhqI/AAAAAAAAASI/2U0V6R9L02Q/s1600/2010_1022kimble0002.JPG

De foto doet me denken aan de veldweg die naast het Park Groenenberg loopt (rechts naast de ingang van het Kasteel Groenenberg / Park). Dit kasteel en park liggen schuinsover de ingang van het Kasteel Gaasbeek maar is minder bekend bij het grote publiek (denk dat park soms toegankelijk is maar niet altijd, maar die veldweg kan je op wordt gebruikt als wandelpad, boeren en jagers).  Achter dat kasteel heb je een park dat in een "klein bos" overgaat (als ik me het nog goed herinner).

Het is mogelijk dat er verder nog "bosjes" zijn. Van op die veldweg heb je ook een mooi uitzicht op de Zuidkant van Brussel (zeker bij goed weer). Is ook niet ver weg van Pepingen waar De Staerke wapens zou zijn gaan begraven in een "bosje". In buurt van Hallerbos, Sint-Pieters-Leeuw,... De natuurlijke biotoop van de familie De Staerke. wink

Rond het kasteel van Gaasbeek is er ook bebossing maar kan me geen veldwegen herinneren. Dus het moet bijna dat wegje naast Groenenberg zijn.

Re: Basterayd bos

Neen,maar ligt wel vlak bij een plek waar de golf gti gevonden is » 50°47'31.19"N  4°12'36.33"O

8 (edited by club_le-happy-few 15-11-2010 15:35)

Re: Basterayd bos

Een datum van het voorval (desnoods bij benadering) zou wel handig zijn. Midden jaren 80, najaar, ... kunnen we dus stellen periode september-december 1985? Volgens mij heeft de vader niet alles gezegd, als je dergelijke dingen op je sterfbed ter sprake brengt is dat toch niet zomaar denk ik.

Ook in het Hallerbos werd de politie onmiddellijk onder vuur genomen. Er zijn blijkbaar in die regio, in die periode ... veel verdachte dingen gezien. Is het mogelijk dat het Bois De L'Houssière een afleidingsmanoeuvre was? Daar werden "getuigen" niet aangevallen, hier wel. Dus hier moeten ze toch meer te verbergen gehad hebben ...

Het is natuurlijk "de dichtstbijzijnde" regio bij Brussel, waar je ongezien iets kan begraven. Als ze van plan zijn om het achteraf opnieuw op te graven, is dat een interessante locatie (er van uitgaande dat ze in regio Brussel resideren). Op een kwartier zijn ze op de locatie.