1

Topic: Getuigenis frituuruitbater

Ik was destijds uitbater van een goed draaiende frituur langs de rijksweg Brussel-Mechelen. Op maandag, 2 dagen na het bloedbad in Aalst, kreeg ik de bende De Staerke over de vloer. Ze waren met 5 personen en reden met een BMW 5-serie. Ik zag onmiddellijk dat ze zeer onrustig en zeer hongerig waren. Hun kleren en schoenen zaten onder de modder.

De woordvoerder noemde Johnny en gedroeg zich zeer arrogant tegenover mij en enkele  klanten. De vijf stelden zich verdeeld op in ware commando-stijl. De sfeer was gespannen. Je kan mij de vraag stellen hoe ik dat nog herinner doch moet je weten dat er toen een panische angst heerste onder de bevolking. Twee van hen waren van het zuiderse type en hadden blijkbaar nog nooit in een frituur gegeten. Ze hadden een zuiver frans a cent.

Later zag ik deze Johnny terug als hoofdverdachte van de bende van Nijvel op de frontpagina van alle dagbladen. Zijn echte naam bleek Philippe de Staerke. Drie van de vijf zijn duidelijk te herkennen op robotfoto's. Ze leken zeer bedrukt en gaven een gespannen indruk. Hun modderige legerboots kunnen erop wijzen dat zij ergens gegraven hadden. De hamvraag is wat De Staerke in gezelschap van zijn trawanten die dag uitspookte.

2 (edited by Boemerang 22-12-2010 02:37)

Re: Getuigenis frituuruitbater

Dag bely, zou je ons eens kunnen vertellen op welke robotfoto's deze lui leken » Robotfoto's (Als je klikt op zo'n kleine robotfoto dan verschijnt hij groot.) Weet je nog rond welke tijd zij kwamen?

3

Re: Getuigenis frituuruitbater

Beste Bely, heb je deze info aan de onderzoekers doorgegeven? Was er ook iemand bij het gezelschap die blond was? Zo ja, kun je hem beschrijven?

4

Re: Getuigenis frituuruitbater

Doet mij een beetje aan dit verhaal denken. Forum » Groep mannen in Oppuurs

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5 (edited by Merovinger 22-12-2010 13:30)

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely wrote:

Ik was destijds uitbater van een goed draaiende frituur langs de rijksweg Brussel-Mechelen.

Kan je ook zeggen waar deze frituur was gelegen? Ben je zeker van de dag? Maandag was nl. 11 november dus een feestdag. Veel frituren zijn dan gesloten. Werden op maandag 11 november ook niet de zakken met wapens in het kanaal gesmeten in Ronquières? Tiens, ik merk nu pas de ironie van deze datum: 11 november = wapenstilstand, ook toevallig.

6

Re: Getuigenis frituuruitbater

Inderdaad, in de nacht van 10 op 11 november 1985 werden de zakken in het kanaal gesmeten. De toevalligheid van die twee dagen was me nog nooit eerder opgevallen.

Eén punt: Volgens mij was er in Ronquières aan het kanaal geen BMW gezien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis frituuruitbater

Of ze kwamen van het bos van Pepingen?

8

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ja, ik heb dit gemeld aan de rijkswacht enkele jaren nadien. Maar deze waren zeer terughoudend en eigenlijk gaven ze mij met weinig woorden de stille wenk om hierover niet te veel te kraaien. Deze gasten waren eigenlijk door de jaren goeie kameraden geworden en bedoelden het zeker goed. Wat betreft de gezichten kan ik zeker naast Philippe De Staerke, Leon de Staerke aanwijzen en een struise man van middelbare leeftijd met een volle haardos en breed geschouderd. Hij was de bestuurder. De andere twee kan ik niet linken aan de robotfoto's en er was geen blonde kerel bij. Wel een kerel met bakkebaarden en tamelijk  groot van gestalte. Zeker geen Salesse.

9

Re: Getuigenis frituuruitbater

En inderdaad het was die maandag 11 november. Het was ongeveer tussen 17u en 18u. Maar mijn getuigenis is waarschijnlijk niet interessant genoeg gezien het buiten de 30 uur na Aalst was.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik zou dit toch zeker nog eens rapporteren aan de cel Jumet. Werd er destijds een PV opgemaakt van je verklaringen?