161

Re: Getuigenis frituuruitbater

Collega's, ik wil gerust een samenkomst organiseren. M'n voorstel is het volgende: ik mail bely met de vraag op welke momenten hij zich kan vrijmaken voor een samenkomst. Personen die er willen bij zijn, sturen een mail naar m'n mailadres. Ik maak dan een doodle op en stuur die door naar de mensen die er willen bij zijn. Ik stel voor dat we in een brasserie afspreken zodat we tijdens een lunch mekaar wat beter kunnen leren kennen vooraleer de vragenronde start. Akkoord iedereen? Of heeft iemand een ander voorstel?

162

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik heb samen met bely beslist om momenteel geen samenkomst te organiseren. Op dit moment hebben we gekozen voor een andere aanpak. Iedereen mag zijn vragen aan bely naar mij doorsturen. Ik zal deze verzamelen en doorgeven aan bely. Zo kan hij in alle rust de vragen beantwoorden. Moesten er achteraf nog onduidelijkheden zijn, kan er met geïnteresseerden afgesproken worden.

Jullie vragen mogen vanaf nu doorgestuurd worden. Dit kan via het contactformulier » Contact

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis frituuruitbater

Aan allen, ik heb bely gemaild. Indien hij de waarheid spreekt moet hij goed nadenken over het aangaan van een ontmoeting met forumleden die hij niet kent. Bepaalde partijen kunnen interesse tonen in bely en van deze ontmoeting gebruikmaken om hem te benaderen/identificeren. Het is een kwestie van gezond verstand.

Anderzijds wil ik toch ook nog even benadrukken dat er nog steeds elementen zijn in het verhaal die vragen oproepen, dus laat ons niet verblinden door deze episode. Hou de geest helder.

Servo per Amikeco

164

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ben wrote:

Ik heb samen met bely beslist om momenteel geen samenkomst te organiseren. Op dit moment hebben we gekozen voor een andere aanpak. Iedereen mag zijn vragen aan bely naar mij doorsturen. Ik zal deze verzamelen en doorgeven aan bely. Zo kan hij in alle rust de vragen beantwoorden.

En post jij dit dan vervolgens integraal op het forum Ben?

Re: Getuigenis frituuruitbater

Aubanel wrote:

Ik herken Thierry Senterre in de robotfoto's 4, 10 en 14.

bely, jij hebt robotfoto 4 in je frituur gezien. Zou dit voor jou Thierry Senterre kunnen geweest zijn?

166

Re: Getuigenis frituuruitbater

Hieronder alle vragen en antwoorden die via mail zijn toegekomen (Dank aan iedereen die vragen heeft gestuurd. Bij deze wil ik ook zeker bely bedanken die de tijd heeft genomen om alle vragen te beantwoorden.):

1. Hoe kan jij je de precieze datum nl. 11.11.1985 herinneren dat de broers De Staerke je frituur bezocht hebben? Hoe zeker ben je van deze datum? Kan dit niet vóór 11.11.1985 geweest zijn of een paar dagen, weken of maanden later bijvoorbeeld?

Het bezoek van de Staerke & co is mij bijzonder bijgebleven door hun gedrag zoals eerder beschreven. Het was 2 dagen na de overval in Aalst, dat staat in mijn geheugen gegrift! De overval was toen het gespreksonderwerp nr. 1. Er heerste panische angst onder de bevolking. Toen ik die mannen zag uitstappen, hun kledij en hun gedragingen… dacht ik wel aan de Bende van Nijvel. Maar ik zag geen grote blonde kerel (reus) onder het vijftal, zoals steeds in de media werd gesuggereerd. Dus…. Ik noteerde de nummerplaat van de rode BMW 5 serie en gaf het nummer door aan een politieman (Jean-Pierre...), die later op dezelfde avond frieten kwam afhalen. Verder hoorde ik hierover niets meer.

2. Je hebt verteld dat de broers De Staerke in je frituur een vrouw aan het lastigvallen waren. Weet je toevallig nog welke vrouw dat was want die vrouw zou je getuigenis kunnen bevestigen?

De vrouw in kwestie was geen vaste klant,waarschijnlijk kwam zij op die feestdag in mijn frituur terecht, daar sommige concurrenten gesloten waren.

3. Heb je tussen 11.11.1985 en je telefonische getuigenis met iemand over het voorval met de broers De Staerke gesproken? Zo ja met wie en wanneer? Je hebt verteld dat je in 1986 de foto van de Philippe De Staerke in de kranten had gezien en hem herkende als één van de mannen die op 11 november 1985 in je frituur zijn geweest. Heb je op dat moment tegen iemand (je vrouw, publiek in de frituur, anderen, …) verteld dat je die man over de vloer gehad hebt. Zo ja tegen wie en wanneer?

Ik heb wel eens laten vallen in mijn kennissenkring dat Philippe De Staerke in mijn frituur was in gezelschap van rare kerels, toen zijn foto op de voorpagina’s verscheen. Maar zo wereldschokkend was dat niet. Trouwens was mijn frituur gelegen langs een drukke rijksweg met dagelijks ettelijke toevallige voorbij rijdende klanten. De hoofdverdachte van de Bende van Nijvel was gearresteerd en de rest zou volgen aldus de media toen. Verder was de Bende van Nijvel nooit een hoofdonderwerp in de omgang met de klanten of kennissen. in de jaren die volgden tussen 1985 en 1996.

4. Je sprak op het forum en in Humo over bevriende rijkswachters waartegen je je verhaal hebt gedaan. Kan je dat wat verduidelijken? Wie waren deze rijkswachters en waar werkten die? Wanneer heb je tegen hen iets verteld over De Staerke? Vóór of na het bellen naar het anonieme nummer? Al in 1985? Tussen 1985 en 1997? Of tussen 1997 en 2010?

Ik vertelde over het voorval aan enkele ex-rijkswachters–politieagenten, toen in de pers gewag werd gemaakt van graafwerken op zoek naar een lijk van een bendelid. Dit moet ergens rond de eeuwwisseling zijn geweest. Ik vestigde hun aandacht op hun modderige kledij en schoeisel. Dit was een aantal jaren na mijn anonieme telefonische getuigenis. Er werd geen PV opgemaakt.

Een van de agenten was Hugo H. (nu politiezone Machelen). Deze Hugo H. bevestigde aan Annemie Bulthé telefonisch bij mij thuis, dat hij mijn verhaal kende toen Bulthé op haar donder kreeg van Eddy Vos, als zou ik een onbetrouwbare getuige zijn. Bulthé vroeg Hugo iets in de zin van te getuigen maar Hugo replikeerde iets in de zin van "dat hij dit als beëdigt agent niet mag". De details kunnen beiden bij gelegenheid misschien zelf uitklaren daar ik niet op de hoogte ben van deze materie.

5. Wanneer en waar heb je die robotfoto’s de eerste maal gezien? Naar welk telefoonnummer heb je gebeld?

Die gele affiches waren overal te zien. Ook in de kranten verschenen de robotfoto’s met een telefoonnummer dat anonimiteit garandeerde. Wanneer de robotfoto’s voor het eerst verschenen belde ik onmiddellijk het telefoonnummer toen ik twee robotfoto’s herkende, destijds in gezelschap van de broers De Staerke.

6. Geraakte je onmiddellijk binnen op dat telefoonnummer of heb je een aantal keren moeten bellen omdat het altijd bezet was?

Weet ik niet meer.

7. Weet je nog de exacte datum van je telefonische getuigenis?

De exacte datum weet ikzelf niet meer, maar het was op een namiddag in de herfst van 1996, en er was niemand (!) in de frituur aanwezig. De speurders moeten de juiste datum kennen aangezien zij de juiste datum kennen wanneer het 2de telefoontje werd ingesproken op hetzelfde toestel in de frituur. Dit staat letterlijk in het PV 25/02/1997.

8. Kreeg je een speurder aan de lijn of was het een antwoordapparaat waar je je getuigenis moest inspreken?

Antwoordapparaat.

9. Wat heb je precies verteld via de telefoon? Heb je de naam De Staerke vermeld? Heb je gesproken over de robotfoto’s?

Ik kreeg twee dagen na de overval in Aalst, Philippe De Staerke en Léon De Staerke over de vloer in mijn frituur te Vilvoorde. In hun gezelschap herkende ik robotfoto nummer 4 en nummer 7.

10. Was je alleen in je frituur toen je belde?

100% zeker, alleen.

11. Heb je daarna tegen iemand verteld dat je gebeld hebt?

Tegen niemand, ook niet tegen mijn vrouw die ik leerde kennen in 1991. Tot het moment dat Humo voor de deur stond wist zij hierover niets.

12. Wat was de datum van dat tweede telefoontje?

25 Februari 1997.

13. Je hebt op het forum geschreven dat na het verschijnen van het artikel in Humo Annemie Bulthé je terugbelde met de melding dat Eddy Vos je een onbetrouwbare getuige vindt omwille van dat tweede telefoontje. Wat dacht je toen je dat hoorde?

Ik was razend op Vos! Ik werd door Vos voorgesteld als een ordinaire dorpsleugenaar. Ik stuurde toen ook een gepeperde mail naar forumbeheerder Ben met daarin weinig lieve bewoordingen over ene Vos, die ik aanvankelijk verantwoordelijk achtte voor de vervalsing van mijn getuigenis. Ik heb niet onmiddellijk de link gelegd met de nette heer die belde in de frituur over de Bende van Nijvel.

14. Heeft Annemie Bulthé je daarna nog gecontacteerd om te praten over dat tweede telefoontje en over de mogelijke sabotage van het onderzoek? Is er ooit sprake geweest van een vervolgartikel?

Twee jaar geleden kreeg ik Annemie Bulthé op bezoek. Dit naar aanleiding van een interview voor de les Nederlands, afgenomen door enkele studenten uit de buurt. Ik vertelde haar dat ik mij een voorval herinnerde over een nette heer die belde vanuit mijn frituur over de Bende van Nijvel. Maar zij ging daar niet verder op in. Dus had Vos wel degelijk gelijk over een 2e telefoontje en werd er niet gesjoemeld bij het beluisteren van de telefonische getuigenissen zoals ik aanvankelijk dacht. Er werd niet meer gesproken over een 2e artikel.

15. Na het verschijnen van het artikel in Humo kreeg je de speurders over de vloer. Hoe kwamen deze speurders over? Stonden zij open voor je verhaal en argumentatie?

De speurders gaven een ernstige indruk. Zij legden mij serieus op de rooster over het 2e telefoontje maar leken mij bij het uittypen van het PV te geloven dat ik niet verantwoordelijk was voor het mysterieuze 2e telefoontje.

16. Hebben deze speurders iets gezegd over een opname op tape of heb jij gezegd dat ze nog eens naar die band moesten luisteren?

In mijn verweer daagde ik hen uit om de stem van het 2e telefoontje te vergelijken met mijn stem , maar dat vonden zij te tijdrovend.

17. Heb jij de band mogen beluisteren?

Neen, het PV werd opgemaakt in de Rijkswachtkazerne in Vilvoorde. Een tape heb ik uiteraard niet gezien.

18. Hoe komt het dat je je dat voorval met die nette heer nog kan herinneren?

Het was een raar voorval! Een net geklede slanke heer X van ongeveer 50 jaar, +/- 1,75 m groot, licht getaande huid (geen zuiderling!) belt in mijn frituur over de Bende van Nijvel. Hij droeg een lange of halflange groene of blauwe winterjas (ne lode). "Ik achtervolgde de Bende van Nijvel ... na de overval in Aalst … Houten Hand …". Hij kocht geen frieten en betaalde veel te veel. Buiten werd hij opgewacht door een onopvallende dame van middelbare leeftijd.

19. Je schrijft op het forum iets over een Vilvoordenaar (die te maken had met de Top Ten) die aanwezig was in je frituur toen die nette heer dat telefoontje pleegde. Kan je dat wat verduidelijken. Wie was deze Vilvoordenaar? Hoe kan je je herinneren dat deze persoon toen aanwezig was?

Vooraleer hij (X) binnen kwam, stond hij in gezelschap van een dame, op de parking te praten met een Vilvoordse cafébaas Y. Deze laatste gaf de indruk als gids te fungeren. Terwijl X belde, bestelde de cafébaas frieten. Toen X buiten ging, maakte hij triomfantelijk oogcontact met de cafébaas. Zo van "'t is in de valies". Buiten werd er nog wat bijgepraat. Ik maakte de naam van de cafébaas bekend aan Ben (wiens naam niet op het forum staat, overleed in duistere omstandigheden in 1999). Hij heeft in de jaren 80 de Top Ten opengehouden. Maar al noemt hij niet Dubois, toch moeten zijn wegen die van Dubois gekruist hebben in de Top Ten.

20. Werd je na je telefonische getuigenis op één of andere manier bedreigt?

Bedreigd heb ik mij nooit gevoeld. Maar Y maakte meermaals sarcastische opmerkingen zo van "ik zal de Bende van Nijvel is sturen ..." toen ik onbewust een rekenfout maakte. "Gij hebt gebeld ..." "Mag ik is bellen...". Ik heb nooit de link gelegd met mijn anonieme getuigenis. Ik dacht dat het toeval was, wat achteraf gezien erg naïef was! Had ik toen geweten wat de bedoeling was van het 2e telefoontje… Ik ben deze voorvallen pas beginnen plaatsen nadat ik dagenlang mijn hoofd heb gebroken over dat 2e telefoontje.

21. Werd je na het verschijnen van je getuigenis in Humo op één of andere manier bedreigt?

Neen.

22. Welke robotfoto’s heb je precies gezien in je frituur?

Ik verklaarde telefonisch anoniem dat ik robotfoto nummer 4 en nummer 7 zag in mijn frituur, in gezelschap van broers De Staerke.

23. Herken je, naast de broers De Staerke, op foto een andere mogelijke dader? Zo ja, wie?

Na het interview met Annemie Bulthé ontdekte ik dat robotfoto nummer 4 dezelfde is als nummer 10. Nummer 10 lijkt sprekend op de atletische persoon die ik zag. Nummer 7 kan niet beter getekend worden. Heel opvallende ogen in opvallende oogkasten. Betrokken bij de overval in Anderlues.

24. Ben je er zeker van dat het tweede telefoontje gepleegd werd op 25 februari 1997? Kan dit niet de datum zijn van het eerste telefoontje?

PV ligt hier op mijn bureau; 25/02/1997.

25. Op het forum schreef je 28.02.1997 i.p.v. 25.02.1997. Een typfout veronderstel ik. Of kan het zijn dat het eerste telefoontje op 25.02.1997 plaatsvond i.p.v. in de herfst van 1996 en het tweede op 28.02.1997?

Ik belde in de herfst van 1996, in de namiddag omstreeks 15 u. Er verliepen zeer zeker een aantal maanden tussen mijn anonieme telefonische getuigenis en het 2e telefoontje.

26. Na het artikel in Humo zijn de speurders in 2010-2011 bij jou gekomen en hebben ze een PV opgesteld. Als ik het goed begrijp het je toen tegen die speurders geen melding gemaakt van dat voorval met die nette heer die in het bijzijn van de uitbater van de Top Ten het tweede telefoontje heeft gepleegd. Heb je op het moment dat je je dit voorval herinnerde, opnieuw contact opgenomen met de speurders om dit te melden? Zo ja, wat was hun reactie daarop? Zo nee, waarom heb je geen contact opgenomen of ben je dat alsnog van plan om te doen?

Ik heb tijdens het verhoor geen melding gemaakt van dat tweede telefoontje. Ik zou zogezegd de Bende van Nijvel hebben achtervolgd tot aan het Houten Hand! Te gek voor woorden! Daarover ging de discussie met de speurders. Ik heb er aanvankelijk mijn hoofd op gebroken tot ik mij het voorval met die mysterieuze beller herinnerde. Ik heb dit aan speurder Hennebel telefonisch gemeld. Het antwoord was: "Dit is zeker mogelijk. We weten het, we kennen ze, maar hebben geen harde bewijzen." Verder werden er geen vragen gesteld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely, ik dank je voor je antwoorden en het feit dat je je verhaal met ons wil delen en wil uitleggen. Over het tijdstip van het eerste telefoontje moet je je vergissen denk ik. Het is natuurlijk allemaal lang geleden gebeurd. Ik neem het je dus zeker niet kwalijk als je je iets niet meer zo goed kan herinneren. Maar die datum van dat eerste telefoontje is belangrijk om te weten om een beter beeld te krijgen van de mogelijke sabotage van je getuigenis. Misschien kan je even bellen naar de speurders die je verhoord hebben en hen de datum vragen van het eerste telefoontje.

De gele affiches met robotfoto's waren in de herfst van 1996 met name nog niet gepubliceerd. Dat is pas eind februari 1997 gebeurd. De robotfoto's werden de eerste maal in exclusiviteit vertoond op maandag 24.02.1997 in de uitzending "Oproep 2020" op VTM. De robotfoto’s verschenen de dag nadien, op dinsdag 25.02.1997, in de kranten.

De RTBF heeft daar ook een uitzending aan gewijd maar pas op woensdag 26.02.1997. De gele affiches zelf waren pas tegen het einde van die week gedrukt maar moesten dan nog verspreid en in het openbaar opgehangen worden! En eigenlijk waren die robotfoto's ook nog niet helemaal klaar voor publicatie. Het is de minister van justitie Stefaan De Clerck die de opdracht heeft gegeven aan Jumet om de foto's stante pede uit te brengen.

Het eerste telefoontje (door bely) uit de frituur kan dus ten vroegste op de avond van 24.02.1997 gepleegd zijn en niet in de herfst van 1996.

Volgens jouw informatie gebeurde het tweede telefoontje (door X) vanuit de frituur op 25.02.1997 (datum op PV), dat is dus één dag na de uitzending op VTM en de dag zelf van de publicatie van de robotfoto’s in de kranten).

  • ofwel zit er dus tussen het eerste en het tweede telefoontje hooguit 24 uur;

  • ofwel heb jij de eerste maal gebeld op 25.02.1997 en gebeurde dat tweede telefoontje pas later. Op het forum schreef je bijvoorbeeld 28.02.1997 maar dat kan een typfout geweest zijn.

Bronnen » www.lesoir.be (24.02.1997) | www.lesoir.be (25.02.1997)

168

Re: Getuigenis frituuruitbater

Puik opzoekwerk Merovinger! In het PV staat letterlijk:

"op 25/02/1997 meldde een anonieme beller aan het oproepnummer van de politie dat hij de daders had achtervolgt te Aalst, onmiddellijk na aanslag op 09/11/85. Deze oproep bleek afkomstig van het nr. ..., zijnde mijn toenmalig telefoonnummer. Zoals ik eerder meedeelde. Ik ben formeel dat ik deze melding niet heb gedaan. Het enige dat ik als reden hiervoor zie is dat er bij het opnemen van de oproepen een administratieve vergissing is gebeurd. Het gebeurde al eens dat er in mijn frituur een klant gebruik maakte van mijn telefoontoestel maar dat zou dan toch sterk zijn dat die dan ook belt naar het oproepnummer van de politie en ook inlichtingen geeft over de Bende van Nijvel. Ik ben volledig ter goeder trouw en vraag dat U deze vergissing uitklaart en rechtzet."

De datum van 25/02/1997 is dan toevallig de dag dat de eerste robotfoto's zijn verschenen. Dat hebben saboteurs dan perfect in elkaar geknutseld. Zeer vernuftig! Meer kan ik hier niet aan toevoegen.

169

Re: Getuigenis frituuruitbater

Merovinger, zijn die gele affiches geen verzameling van robotfoto's die eerder al in de pers waren verschenen? Ik kan me moeilijk inbeelden dat er nooit robotfoto's werden verspreid in de periode voor 1997. Zou het niet kunnen dat er in 1996 al een hernieuwde belangstelling was voor het onderzoek? Zoals nu met de nieuwe onderzoeksrechter Martine Michel waarbij er de laatste twee jaar meer artikels verschijnen over de Bende.

Idem voor de periode van de tiende verjaardag van de Aalst-aanslag, 9 november 1995. In dat geval is Bely misschien door die hernieuwde aandacht gemotiveerd geweest om zijn getuigenis af te leggen. En niet door de gele affiches. Wat vast staat is immers dat er een eerste getuigenis is geweest en die moet voor 25/02/1997 (datum tweede telefoontje vermeld op pv van Bely dat ikzelf gezien heb) afgelegd geweest zijn, omdat 1 voor 2 komt. Aangezien Oproep 2020 op 24/02/1997 op tv was, blijft er anders geen ruimte voor telefoon 1.

Re: Getuigenis frituuruitbater

fipilip, bely geeft zelf aan dat de gele affiches de aanleiding waren voor zijn telefonische getuigenis. Hij zegt ook gebeld te hebben naar het 'anonieme' telefoonnummer vermeld op de gele affiche. Zie zijn antwoorden op de vragen 5, 9 en 22. Er waren inderdaad al robotfoto's verschenen (in 1986 o.a.) maar dat waren andere tekeningen dan diegene op de gele affiches. Hier de tien robotfoto's die op 24.02.1997 de eerste maal vertoond werden:

http://blobsvc.wort.lu/picture/3474572b265b7030033a5667715e75cd?a=wortv3&w=600&h=370&s=0412cc9e557346d58403b18035c8a250a26c4449