61

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ik kan me goed vinden in de beschrijvingen van Bely. Ze zijn gedetailleerd. En gedetailleerde beschrijvingen zijn het gevolg van iemand die voortdurend geconfronteerd wordt met zijn medeburgers. Ik kan uit ondervinding beweren en staven dat je oog geoefend wordt op vluchtige details zonder je er veel aandacht aan besteed. Bely's ogen zullen automatisch in de richting gaan van een wagen die stopt aan zijn frituur. Bely's ogen zullen (misschien onnodig) automatisch details opnemen van de binnenkomende personen. Cafébazen, marktkramers, verkopers en politiebeambten weten op zulke wijze welk vlees ze in de kuip hebben. Niets mis mee volgens mij. wink

Re: Getuigenis frituuruitbater

noorderling wrote:

Waarom noem je 1 persoon 'de killer' zonder aanhalingstekens? Zo lijkt het alsof u bevooroordeeld bent.

Hij bedoelt 'de persoon die sterke gelijkenissen vertoont met robotfoto nr 10 en door de speurders de killer wordt genoemd' maar kortte het wat af om het overzicht te bewaren. We zitten hier op een forum he. Ik zeg ook dat De Staerke het gedaan heeft maar besef dat ik er naast kan zitten en dat het niet eerlijk is tov De Staerke omdat iemand altijd onschuldig is tot het tegendeel bewezen is en niet omgekeerd. Tot op zekere hoogte zeveren wij allemaal wat en beseffen wij ook dat we het mysterie niet zullen oplossen, want het is maar opgelost na bekentenissen of na een DNA-match.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Bely zijn ervaring is hem duidelijk goed bijgebleven en als je een geoefend oog hebt zoals Leo zegt dan vallen details op. Ik weet precies wat je bedoelt Leo. Ik bijna 7 jaar onophoudelijk gewerkt aan discrete surveillance opdrachten. Dan heb je elke blik en abnormaliteit opgemerkt en geregistreerd. Winkeliers ontwikkelen vaak een extra zintuig om onraad te ruiken, om hun zaak te beschermen. Misschien had jij dit ook wel ontwikkeld Bely. Hun onderling gedrag valt dus te beschrijven als professioneel en collegiaal en erg alert maar niet 'vriendschappelijk' of 'gemoedelijk'.

Hun opstelling doet vermoeden dat ze met iets bezig waren. En er waren duidelijk goeie afspraken gemaakt. Ofwel was het een ploeg die elkaar goed kende en dan doe kan je dingen doen zonder vooraf te moeten bespreken gewoon omdat iedereen weet wat er gedaan moet worden. Wel niet erg intelligent om zo opvallend gekleed te zijn, met vreemde combinaties. Ook hun tactiek en opstelling kwam bedreigend over en viel op. Ze hadden het ook veel discreter en low profile kunnen aanpakken.

Servo per Amikeco

64

Re: Getuigenis frituuruitbater

Noorderling, als je gedurende ongeveer 3 kwartier achter de toonbank staat, oog in oog met de broers De Staerke... Als je ondertussen weet hebt van hun crimineel palmares...Wanneer ik al die tijd met het angstzweet in de schoenen stond wegens hun wansmakelijk, dreigend- en aanstellerig gedrag... Zou het dan kunnen dat ik hun aanwezigheid nog vrij goed herinner? In mijn 30-jarige carriere als zelfstandige heb ik heus wel wat woelige watertjes doorzwommen! Deze mannen staken er wel bovenuit. Ik voelde intuitief aan dat het geen gewone straatjongens waren met een grote muil. Mijn buikgevoel heeft mij later meer dan gelijk gegeven

65

Re: Getuigenis frituuruitbater

Aanleiding waarom ik op het forum reageer i.v.b met robotfoto nr. 10 (op het forum killer genoemd);

De onduidelijkheid op het forum of de killer na Aalst al dan niet geliquideerd werd. Als er na de overval in Aalst iemand het leven liet was het alleszins niet robotfoto nr 10. Trouwens toen ik mijn getuigenis aflegde aan de speurders van Charleroi merkte ik duidelijk dat zij weten wie nr 10 is! Bij die graafwerken op zoek naar ??? heb ik steeds grote vraagtekens geplaatst. Deze persoon (nr.10) wordt op het forum uitvoerig besproken. Doch wil ik mij niet op glad ijs begeven en stop hier mijn bijdrage.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Bely, lees toch even het topic over Daniël (Bruylants). Er is een link via hem met Anthemus (die verder niet belangrijk is in het dossier, maar die ging schuilen bij Toumianantz).

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely wrote:

Ik voelde intuitief aan dat het geen gewone straatjongens waren met een grote muil. Mijn buikgevoel heeft mij later meer dan gelijk gegeven


Zou het kunnen dat zij nog stijf van de adrenaline stonden en nog steeds in 'vechtmodus' stonden? De De Staerkes braken waarschijnlijk meerdere keren per week ergens in. Maar als ze het iedere keer zo opvallend doen als bij Bely blijven ze niet lang uit handen van het gerecht. Philippe De Staerke was toen ook voortvluchtig.

Het gedrag van die vijf in de frituur lijkt op dat van de Bende van Nijvel: onverschrokken. Als er iets in de weg komt, lees politie, ruimen we het toch op. Dat ze op de uitkijk stonden past in hetzelfde plaatje. Ik kan moeilijk geloven dat Philippe De Staerke in die tijd meer dan een jaar voortvluchtig, constant zo leefde. Het is geen gedrag van voor een overval (of inbraak), eerder gedrag van na een overval dat Bely beschrijft. En aangezien het nog vooravond was...

Re: Getuigenis frituuruitbater

De Staerkes gingen patat eten. Gedroegen zich bot, en waren op hun hoede. Heel veel meer kan je er volgens mij niet uit concluderen.

Re: Getuigenis frituuruitbater

noorderling wrote:

De Staerkes gingen patat eten. Gedroegen zich bot, en waren op hun hoede. Heel veel meer kan je er volgens mij niet uit concluderen.

Dat is zo als je geen waarde hecht aan getuigenissen. Wanneer een getuige zegt dat hij De Staerke in gezelschap zag van robotfoto nr 10, de killer, dan kan je twee dingen doen als speurder. 1. Niet geloven in robotfoto's en/of getuigen (maar dan moet je er ook geen verspreiden, moet je mensen niet vragen zich te melden als getuige). 2. Er wel in geloven, zonder naïef te zijn echter, en de frituuruitbater iets langer dan een uur ondervragen en hem foto's tonen van verdachten. Is niet gebeurd.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Er is een fundamenteel verschil tussen getuigen die menen robotfoto nr 10 of andere te hebben gezien (zo zullen er veel zijn) en iemand die de man van de robotfoto meent te hebben zien terwijl er een hoofdverdachte, De Staerke, bij is. Als die laatste getuige dan ook nog eens de Oude meent te herkennen in de robotfoto's, dan is dat toch een van de belangrijkste getuigenissen die er in de zaak Bende van Nijvel bestaan. Tenzij je op voorhand zegt dat je Bely niet gelooft, zonder hem te kennen en dan is alle moeite vergeefs. In dat geval zoek je beter naar de Rechtvaardige Rechters, ook interessant.