Re: Getuigenis frituuruitbater

Uiteraard moeten we bely hier op zijn woord geloven.  Er zijn geen garanties. Of ik hem geloof? Wel ik geef het voordeel van de twijfel. Maar voor hoever kan je iemand 'geloven' op een internet forum. Moelijk om iemand te taxeren. Bely lijkt mij eerlijk en gemeend, maar de basis waarop mijn oordeel is gevestigd kan nu éénmaal niet worden aanvaard als een geldige referentie.

Ze hebben misschien overal lak aan, maar het maakt hen niet bepaald tot slimme gangsters. Ik kan er geen hout van snijden. Als ze betrokken waren bij Aalst dan is het een erg domme zet. Als ze niet betrokken waren bij Aalst dan maakte hun aanwezigheid in die kleding zich nog meer verdacht.

Servo per Amikeco

82

Re: Getuigenis frituuruitbater

De kledij die zij droegen bewijst op zichzelf niets. Vrijwel zeker zijn zij toevallig in mijn frituur beland. De zaak was gelegen in het centrum van Vilvoorde langs de drukke rijksweg N1 Brussel - Mechelen. Dagelijks kreeg ik meerdere toevallige passanten over de vloer waaronder dit vijftal op die bewuste (feestdag) 11/11/1985. Bij hun aankomst was het uitzonderlijk kalm in de zaak. Hierdoor was ik wat blij dat een rode BMW met vijf inzittenden aanstalten maakten om mijn zaak te betreden. Hierdoor heb ik door mijn achterraam de 5 personen duidelijk één voor één zien uitstappen. Ook de manier waarop zij binnenkwamen was niet alledaags.

Zoals ik eerder zei: wanneer een groep personen binnenkwam, trachtten deze steeds bij elkaar te zitten. Deze groep ging verspreid zitten met de blik voortdurend naar buiten gericht. Ik vond het op het eerste zicht wel rare kerels maar heb zeker niet de link met de Bende van Nijvel gelegd. In de media werd steeds bericht over een blonde reus als leider van de Bende van Nijvel en een grote blonde jongen was niet in het gezelschap aanwezig.

Daar er gedurende hun aanwezigheid (ongev. 40 min.) slechts sporadisch enkele klanten binnenkwamen, heb ik de personen duidelijk in hun doen en laten kunnen volgen. Het was door het opvallend hyperkinetisch gedrag, met als hoogtepunt het lastigvallen van een vrouwelijke klant door ene Johnny, dat ik extra aandacht besteedde aan hun aanwezigheid. Toen enkele maanden later op alle frontpagina's de foto van (Johnny) Philippe De Staerke verscheen als hoofdverdachte van de overval in Aalst, ging mijn belletje rinkelen.

Ik heb van hun banale aanwezigheid uiteraard geen melding gedaan bij de politie. Jaren later was het mysterie niet opgelost en bij het verschijnen van de gele affiches met robotfoto's van de daders heb ik telefonisch een verkaring afgelegd. Ik herkende duidelijk de killer en de oude op de robotfoto's die samen met de broers De Staerke in mijn frituur kwamen, 2 dagen na de overval in Aalst. Waarschijnlijk waren zij die dag druk doende geweest met het laten verdwijnen van bewijsstukken en kwamen de 5 hongerigen toevallig in mijn frituur terecht. Met mijn telefonische getuigenis, die mogelijk belastend kon zijn voor verdachte nr. 1 De Staerke, werd schandelijk en bewust geknoeid. Ik werd hierdoor zwart op wit met de neus op de feiten gedrukt. Deze misdaden zullen, mogen of kunnen nooit opgelost worden door manipulaties van het onderzoek!

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely wrote:

Het was door het opvallend hyperkinetisch gedrag, met als hoogtepunt het lastigvallen van een vrouwelijke klant door ene Johnny, dat ik extra aandacht besteedde aan hun aanwezigheid.

Werd hij ook daadwerkelijk Johnny genoemd door een van zijn kompanen?

84

Re: Getuigenis frituuruitbater

Ja " Johnny". Indien zijn foto niet was verschenen in de pers had ik nooit geweten dat deze Johnny eigenlijk Philippe noemt.

Re: Getuigenis frituuruitbater

Misschien ben ik nou een beetje flauw aan het doorvragen hoor, maar kun je je nog herinneren op welk moment en/of in welke context hij met 'Johnny' werd aangesproken? En één keer of meerdere keren?

86

Re: Getuigenis frituuruitbater

Toen hij die dame lastig viel werd hij door zijn broer Leon aangemoedigd met "allez Johnny, allez Johnny".

Re: Getuigenis frituuruitbater

Oké, bedankt! En andere namen heb je toevallig niet gehoord, heb ik begrepen?

88

Re: Getuigenis frituuruitbater

bely wrote:

Trouwens toen ik mijn getuigenis aflegde aan de speurders van Charleroi merkte ik duidelijk dat zij weten wie nr 10 is! [... ] Deze persoon (nr.10) wordt op het forum uitvoerig besproken.

Hoe maakten ze dat juist duidelijk? Zeiden ze een naam? En bedoel je dat je zelf een concreet idee hebt wie die nr10 zou kunnen zijn?

89

Re: Getuigenis frituuruitbater

Als de oude en de killer in de frituur waren, waar is de "reus" (Clerbois en David VDS zijn zo goed als zeker dat het Patrick Haemers was) dan heen gegaan? Zijn eigen weg gegaan vanuit het bos, opgepikt door een evacuatieteam, door zijn eigen "roedel", ...?

bely, leek een van de friuurbezoekers (bv. de "noord-afrikaan") op deze robotfoto » Robotfoto 2010

Of op Kapllan?

http://valentin924.v.a.pic.centerblog.net/ek5ienbo.jpg

90

Re: Getuigenis frituuruitbater

De Noord-Afrikaan die ik zag was een eerder magere schuchtere twintiger tussen 1m75 en max. 1m80 groot. Hij leek mij geen echte gangster maar vertoefde wel in het gezelschap De Staerke & co. Zijn aangezicht kan inderdaad de vergelijking doorstaan met de robotfoto E40 Ternat. Dit heb ik reeds eerder in vertrouwen gemaild aan een actief forumbezoeker. Zeker geen Kapllan!