Topic: Eindwerk

Beste, als onderwerp voor mijn eindwerk in het zesde jaar secundair koos ik "de bende van Nijvel". Natuurlijk is al heel wat info op deze (schitterende) site te vinden. Hebben jullie nog tips of extra informatie? Alvast bedankt.

2 (edited by noorderling 09-03-2011 01:34)

Re: Eindwerk

Mijn 'tip' zou zijn om niet opnieuw het wiel te gaan uitvinden. Daarvoor is het onderwerp te breed. Neem het liefst een onderwerp dat indirect met de bende te maken heeft. Bijvoorbeeld:

"De gevolgen bij de politie na de Bende van Nijvel", of "De Bende van Nijvel gezien vanuit de roerige jaren '80", of "wat is de invloed van de Bende van Nijvel na 30 jaar", of "wat is er allemaal verschenen in boekwerk, tv en film over de bende" , of "wat waren de gevolgen van de twee Bendecommissies".

Succes

Re: Eindwerk

Dag swirtn, succes met je eindwerk, ga eens een kijkje nemen naar de verschillende plaatsen die je hier op het forum tegenkomt. Bv. het restaurant in Beersel, bois de la Houssiere, Parking Aalst (Osbroeckpark ), ... Zou in deze buurten niet te veel uitleg vragen (ligt nogal gevoelig).

Als je een vraag hebt, stel ze hier op het forum. Probeer veel foto's te maken, en geef er uitleg bij. Als je vragen hebt over de wapens of de kogelwerende vesten mag je die altijd aan mij stellen. Als je tweetalig bent kan je ook is gaan kijken naar het forum van de Franstaligen (les années de plomb).

4

Re: Eindwerk

Goeie keuze, zou ik zeggen. Ik volg Noorderling zijn tip, kies een specifiek onderdeel van het dossier en probeer niet alles te belichten. Bespreek bijvoorbeeld waarom Bende X of persoon Y de perfecte verdachten zijn in dit dossier of hou u tot één gebeurtenis, bijvoorbeeld de overval in Aalst of Nijvel.

Moest je nog vragen hebben, dan mag je ze zeker hier vragen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eindwerk

Er zijn zo gigantisch veel namen, dat je het overzicht moet zien te houden als je je wilt inwerken. Maak voor jezelf een lijstje met namen en begrippen en voeg dat eventueel als bijlage toe aan je eindwerk. Probeer de namen eventueel in een schema te zetten (al is dat bijna niet mogelijk) en te linken aan andere namen.

Het boek van Guy Bouten over de Bende van Nijvel (in standaard boekhandel te verkrijgen) bevat achteraan een interessante namenlijst die je als beginpunt kan gebruiken. Maar werk je volledig in voor je aan het boek zelf begint: het is te gecompliceerd om het zonder achtergrondinformatie te begrijpen.

Re: Eindwerk

Bedankt voor de reacties en tips, ben van plan om eerst de feiten kort weer te geven (veel leerkrachten weten immers zelf niet wat "de Bende van Nijvel" inhoud) en daarnaast de verschillende complottheorieën te verklaren om dan te eindigen met wat voor mij de meest logische theorie lijkt en waarom.

7 (edited by luckyiron 13-03-2011 13:01)

Re: Eindwerk

Ik zou toch ook opteren om een situatie te schetsen van heel de Bende van Nijvel en niet teveel in detail gaan. Volgens mij weet 90% van de jeugd niks af van de Bende dus het zou goed zijn om daarmee te beginnen. Wat heeft een groep eraan om een detail te weten als ze niet weten waar het onderwerp over gaat.

PS: contacteer mij anders even, heb in 2003 een eindwerkje gemaakt voor een vriendin, is misschien een hulpmiddel.