Topic: Peter R. De Vries

Honderden speurders braken zich de voorbije kwarteeuw het hoofd over wie er achter de Bende van Nijvel zat, die mysterieuze gangstergroep die achtentwintig doden maakte in België tijdens extreem gewelddadige overvallen in de jaren tachtig. Nu heeft de Nederlandse misdaadverslaggever Peter R. de Vries op Twitter aangekondigd zich met de zaak te gaan bemoeien.

» www.humo.be

Re: Peter R. De Vries

Hij weet niet waar hij aan begint. Ik wens hem veel succes maar ik denk niet dat die kerel de zaak nu zomaar ineens zal oplossen.

Re: Peter R. De Vries

Als het hem lukt, trakteer ik hem een pint.

4

Re: Peter R. De Vries

Als ie nog wat woorden Frans kent is ie al half gewonnen.

5

Re: Peter R. De Vries

Mijnheer De Vries gaat zich eerst nog verder verdiepen in de lectuur die er over de Bende is verschenen. En dan staat hij zover als wij. Ik wens hem alle geluk, maar ... ik heb de stille indruk dat we niet veel meer gaan vernemen na deze PR-stunt.

6

Re: Peter R. De Vries

Als er echt een Nederlandse piste in het dossier is, dan vindt hij misschien wel iets. Al zou ik persoonlijk geen geld inzetten op zijn kansen. En zoals hier boven aangehaald: een basiskennis Frans is wel een groot voordeel.

Hij heeft hier wel een punt:

"Ik had gisteren toevallig nog een vergadering met speurders in een onopgeloste moordzaak, waarin sprake was van een rode auto die het slachtoffer had beschreven. De zaak zat muurvast omdat die auto maar niet gevonden werd. Ik ben 's avonds gaan kijken. Bleek dat de auto onder een lantaarnpaal stond. Door het licht van zo'n lantaarn kan een groene auto net zo goed een gele of bruine auto lijken. Dus denk ik: 'Als je alleen maar naar een rode auto blijft zoeken, zal je hem misschien nooit vinden.'"

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Peter R. De Vries

Ik heb hem vorig jaar gemaild met het verzoek een tweedelige tv-serie te maken. Commercieel ook best interessant voor hem. Want een bende onderzoek kost natuurlijk veel geld en dat zal terugverdiend moeten worden. Zo werkt commerciele tv nou eenmaal. Of ie naar mij heeft geluisterd, dat is allerminst zeker. wink

Wel bied ik me bij deze aan als redacteur. Erg duur ben ik (nog) niet. Maar beter kan hij inderdaad een Franstalig team er op zetten. Logisch is wel, dat als ie het doet, het dan wel met een vernieuwende frisse kijk moet zijn. Ik zou denken aan zo getrouw mogelijke reconstructies van alle bendedaden. Daar waar elementen niet zeker zijn of er meerdere scenario's zijn, dit ook vermelden. Dus zo wetenschappelijk en eerlijk mogelijk.

De Vries kan ook alle boeken en pistes herlezen en hier zijn visies op geven. Als hij bovendien Eddy Vos kan meekrijgen, kan de Vries mogelijk ook gebruik maken van officiele dossiers. En nog los van het feit of er een Nederlandse connectie is. Een andere kijk op het bende dossier vanuit een ander land kan het Belgische stof wellicht doen opwaaien.

8

Re: Peter R. De Vries

De piste van de "Nederlandse premiejager" is best wel een onderzoek waard.

Re: Peter R. De Vries

Jep. Waarom heeft die premiejager nooit iets verder ondernomen, vraag je je af. Als hij nu nog leefde, kon hij toch voor miljoenen een contract met vtm afsluiten?

10

Re: Peter R. De Vries

Kent iemand überhaupt de naam van die kerel?