121

Re: Overijse: 27 September

Het uitstalraam op de foto met Finné op de grond is toch het uitstalraam van de boekenwinkel die achter de Delhaize was? Of mis ik iets?

122

Re: Overijse: 27 September

In Leiden zelf is de gedigitaliseerde versie van de Leidse Courant en andere beschikbaar. Niet meer via internet.

Re: Overijse: 27 September

Joachiem, dat is jammer. Deze artikelen zitten vanaf nu nog voor maar liefst 44 jaar op slot, zo houdt men het volk dom en onwetende. Helemaal naar Leiden gaan en ze daar dan ook niet mogen kopiëren, dat schiet niet op. Gelukkig, je hebt wat stukken overgeschreven maar heb je ook wat foto's nagetekend voor mij? big_smile

Hestur, ik geloof trouwens dat een der daders (het zou Reus moeten zijn) vrijwel direct na binnenkomst al op Rosa richtte en haar, en met hetzelfde schot dus ook Jean-Pierre Busiau die achter haar stond (rechtop stond!), doodde.

Ik wil nog even wijzen op het hier onlangs op de site verschenen interview met Dokter Jacques D, getuige van Eigenbrakel. Misschien een beetje ondergesneeuwd door dit topic maar zeker zeer interessant om de werkwijze en beschrijving van de Bende van Nijvel in Braine en Overijse naast elkaar te leggen.

Leo,correct, dat is die ruit, tegenwoordig ligt de gevel van de krantenwinkel en de winkels daarnaast enkele meters meer naar voren en is de kleine parking nog kleiner en geen parking meer maar een pleintje geworden. Waar Finnè lag is dus in de huidige tijd ongeveer de gevel van de krantenwinkel.

124

Re: Overijse: 27 September

Boemerang. Nee, ik vrees dat mijn artistieke 'talenten' op dat vlak te kort schieten. Nog een passage uit een ander artikel:

''De adjunct-directeur heeft het allemaal van nabij meegemaakt. 'De Reus', zoals één van de onbekende daders wordt genoemd, drong die vrijdagavond het kantoortje van Govaerts binnen. Hij schreeuwde in het Frans dat de brandkast open moest en duwde het zware geweer in zijn maag. ''Awel, smeekte Govaerts, al wa ge wilt, maar spaar mijn leven''. De Reus kreeg ongeveer 35.000 gulden en eiste vervolgens het geld uit een andere brandkast. Govaerts kon dat niet geven; de bank heeft de sleutel."

"Daarop werden de adjunct-directeur en zijn drie medewerksters gedwongen op de grond te gaan liggen. Een andere overvaller kwam er bij, trok de telefoondraden stuk en richtte zijn machinegeweer vervolgens op de vier doodsbange mensen. De loop ging over de hoofden heen naar het telefoontoestel. Dat schoot hij kapot. Een verschrikkelijke knal, die Govaerts nooit zal vergeten. De gangster keek nog even naar de vier en verdween.''

Bron: Leidsch Dagblad | 14-11-1985 | p.7

Overigens ben ik er van overtuigd dat de passage over de Mercedes met Duitse nummerplaat is overgenomen uit een Belgisch krantenartikel, waarschijnlijk van één of twee dagen eerder. Wellicht is in dit artikel meer informatie te vinden, zoals de kleur van de Mercedes. De vraag is alleen: welk artikel?

125 (edited by Hestur 15-09-2011 20:42)

Re: Overijse: 27 September

K& wrote:

In Leiden zelf is de gedigitaliseerde versie van de Leidse Courant en andere beschikbaar. Niet meer via internet.

Eventueel Nederlanders die ons verder kunnen helpen?

126

Re: Overijse: 27 September

Hallo, ik zal kijken wat ik voor jullie kan doen, heb in Leiden gestudeerd en zal contact opnemen. Wat wil je precies?

Re: Overijse: 27 September

rni220, dank u maar tenzij zij dit als studiemateriaal meegeven aan studenten zijn volgens mij de enige opties om deze krantenartikels uit die studiezaal te krijgen "hacken" of ter plekke digitaal inkijken, dan stiekem een usb inpluggen en eraf stelen. cool Tenzij jij daar een "mannetje binnen" kent vanuit je studietijd.

Het is jammer en helaas maar ook weer geen drama, het zal geen wereldschokkend materiaal bevatten en interessante stukken zijn opgeschreven door Joachiem. Gelukkig hebben schijnbaar niet alle krantenarchieven last van auteursrechten.

https://lh3.googleusercontent.com/-4r-ERVCNjtk/TnJNVIDk4OI/AAAAAAAABvI/l5Mw2WPBK18/Overijse%252520-%252520Leeuwarder%252520courant%25252013-11-1985.jpg
Klik hier voor een uitvergroting.

128

Re: Overijse: 27 September

Met wat voor hagelgeweer werd er geschoten? Een dubbelloops moet men zelf open doen om de hulzen te verwijderen, een semi automatisch of pomp actie hagelgeweer verwijdert automatisch de hulzen. Bij de laatste typen liggen de hulzen dus op de plek van waar geschoten is bij een dubbelloops op de plek waar herladen is. Als we dit weten kunnen we bepalen hoe de dader gelopen heeft en van waar hij geschoten heeft.

129 (edited by Hestur 15-09-2011 22:11)

Re: Overijse: 27 September

Boemerang en rni220, niet akkoord. We moeten zoveel mogelijk gegevens en artikels verzamelen. Elk detail kan plots belangrijk worden (denk maar aan die witte auto op die foto wink).

130

Re: Overijse: 27 September

Gelukkig hebben inderdaad niet alle krantenarchieven last van auteursrechten, zoals Boemerang al stelde. Eén daarvan is het archief van de lokale Aalsterse krant De Voorpost. Ik zou hier graag een linkje plaatsen, maar mij PC heeft kuren. Daarom: google op 'krantenarchief aalst'. Zoeken op 'bende van nijvel' levert enkele interessante artikelen op, die handelen over de overval in Aalst. In De Voorpost van 16-9-1983 staat ook een artikel over 'Temse', foto incluis.