191

Re: Overijse: 27 September

Over de krantenwinkel denk ik gelezen te hebben dat hij gesloten was, er is trouwen ergens op het net een video- of krantenartikel waar de man verteld over Finné. Maar pin me er ook niet op vast ik zal het nog eens opzoeken.

Trouwens het nieuwe gegeven dat hij van Zaventem kwam, om er wat te doen? Een afspraak met iemand? Dit is in een onderzoek toch het allerbelangrijkste de laatste persoon die contact gehad heeft. Dit komt nu zomaar bovendrijven is dit niet verdacht? Heb ik ook niet ergens gelezen dat zijn telefoon niet onderzocht mocht worden en wie doet het onderzoek? Ja ja, onder zijn bureau opzoek naar roofdieren met zijn kop in het zand.

Onderzocht door Nijvel er staat ergens dat het onderzoek van de aanslag in Nijvel toen op 17/9/85 niet verder stond dan het afnemen van getuigenverklaringen. Ik geloof niet in complotten en poog me zoveel mogelijk op feiten te baseren maar hier vraag het toeval wel toch om een dieper onderzoek.

Ik vermoed dat er mensen door dit toeval verlost waren van een bepaalde last, ja soms heb je het lot mee, en als dan nog eens toevallig bewijsmateriaal verdwijnt zelfs auto’s of volledige dossiers. Ja dan kan het niet anders zijn het is een samenwerking van roofdieren ratten en muizen voor het papier. De rol van het parket in Nijvel mag hier niet uit het oog verloren worden (als ik daar aan denk word ik woest).

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

192

Re: Overijse: 27 September

Er zijn dus toch getuigen van de aankomst van Finné. Nu nog de laatste persoon die Finné ontmoet heeft in Zavemten en zijn telefoonlijst.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Overijse: 27 September

dim wrote:

Hoe daar heb ik het raden naar, maar gezien het uitzonderlijke profiel van Finné blijf ik het erg moeilijk vinden om te spreken over banaal toeval (zeker omdat in het lijstje van Bende van Nijvel-doden ook onder meer het koppel Fourez-Dewit voorkomt en er een reukje is aan vele andere ("zelf") moorden uit die periode, personen die steeds naar dezelfde kring refereren).


U heeft het over een reukje. Dat wil nog best geloven. Maar wat is de reden dat Finné een grote belangrijke vis zou zijn die met zaken bezig waar hij om vermoord zou kunnen worden? Als er een behoorlijk motief zou zijn, dan zou ik op zijn minst nog twijfelen. Ik zie deze niet. Laat staan dat er een hele scene om een moord op hem zou worden gemaakt.

Deze zelfde scepsis heb ik bij andere namen zoals Fourez-De Wit en Vanden Eynde. Een reukje is niet voldoende om de moorden te verklaren. Als er na 30 jaar nog geen enkel crimineel verwijt aan deze personen kan worden gemaakt, dan ga ik er vanuit dat het niet zo was.

Re: Overijse: 27 September

Het is niet omdat je iets niet ziet dat het er niet is. Voor ons, leken, die hier een beetje gelijk armstoelgeneraals nakeuvelen over wat er meer dan twintig jaar geleden gebeurd is, is het eigenlijk onmogelijk om zo een conclusie te gaan trekken Noorderling. Wie weet welke geheime kennis of andere foefelpraktijken waren deze mensen bij betrokken? Hun entourage en levenswandel getuigen allesinds van voldoende potentiele 'problemen' waar ze bij konden worden betrokken. Zij het politiek of financieel.

Servo per Amikeco

195 (edited by the end 12-01-2013 13:11)

Re: Overijse: 27 September

Over Finné van hier op het topic pagina 5 post van Ben:

Ben wrote:

Na de getuigenis van gisteren, heb ik nog een extra weetje gevonden over Finné. We weten al dat hij contacten had met kolonel Vernaillen en dat hij mogelijk de financier was van Roze Balletten. Maar er is nog iets. Vlak voor zijn dood had Finné contact met een rijkswachter, genaamd Golvenaux. Ze hadden een afspraak op het parket van Brussel. Waarom? Om samen een video te bekijken. En wat stond er op die video? Als we het dossier mogen geloven, Roze Balletten.

En was Finné ook niet de bron van het plan voor een staatsgreep in '73? En ook nog dit:

Volgens de Bonvoisin is Finné nooit lid geweest van het CEPIC, hij heeft hem namelijk zelf geweigerd: "Finné is nooit lid geweest van CEPIC. Omdat ik hem niet vertrouwde. Hij is naar mij gestuurd door senator Saint-Remy. Dat deed die altijd als hij aan iemand twijfelde. Finné kwam zichzelf voorstellen, hij wilde binnen CEPIC een belangrijke rol komen spelen. Maar ik vertrouwde hem niet. Ik wist dat hij optrad als indicateur van de Staatsveiligheid. Dat de Staatsveiligheid ons wilde infiltreren, wist ik van Bernard Mercier, een directielid van de CEPIC. Hij had mij vanaf de eerste dag verteld dat hij was benaderd. Ik had hem gezegd: vooral doen, dan weten we waarnaar de Staatsveiligheid op zoek is. Om duidelijk te zijn: ik heb Finné dus geweigerd."

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

196

Re: Overijse: 27 September

Ik weet om de liefde God's niet meer waar ik het tijdsbestek van de overval in Overijse kan terugvinden. Daarom mijn vraag:

Hoelang bleven de overvallers nog ter plaatse na het vermoorden van dhr. Finné? M.a.w. Was Finné het doel en de warenhuisoverval 'colleteral damage', of was de warenhuisoverval het doel en Finné de 'collateral damage'?

Het verwonderd me dat de overvaller(s) zich op een toch wat afgelegen parking begeven, waarbij ze risico lopen om ingesloten te raken, voor een persoon te doden die hun geen rechtstreeks gevaar oplevert.

197

Re: Overijse: 27 September

LEO, ik ben het ook aan het zoeken er zijn verschillende verklaringen op pagina 6 van deze topic staat een krantenartikel, en op pagina 11 post van Boemerang en K& die dicht in de buurt komen van hoe het er aan toe gegaan is.

Ik heb nog een algemene vraag in dit topic word gesproken over een grondplan van Boemerang maar de afbeeldingslink werkt, staat dit plan nog op een andere plaats, bestaat het nog, want het zou een goed hulpmiddel zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

198 (edited by the end 12-01-2013 19:39)

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

"Wegens auteursrechtbeperkingen niet beschikbaar"

Dag Joachiem, heb jij een kopie van of link naar dat artikel? Ook die andere artikelen die ze hebben zijn het lezen waard.


Deze link werkt (weer) verschillende artikels over de Bende van Nijvel. De moeite om te lezen. Er is zelfs een opzoek mogelijkheid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

199 (edited by K& 16-05-2013 13:33)

Re: Overijse: 27 September

De dichte vriendenkring van Finné bestond ook uit de commissaris Devroom die in 1988 het CBW-onderzoek leidde, dus als die het ook niet heeft gevonden.

200 (edited by the end 13-01-2013 19:26)

Re: Overijse: 27 September

Nu met alles zo een beetje gelezen te hebben, vermoed ik dat Finné de eerste dode was, gedood op de parking. Zijn grijze kleur kan te verklaren zijn door zijn 2 wonden en het draaien van het lichaam en de eerste dode. I.v.m. de getuigen heb ik 2 vragen: hoe ver is de kranten winkel van de ingang van de Delhaize? En waar stond het groepje plakkers links of rechts als je de gekende foto bekijkt van de Ford. Want dit is me nog niet 100% duidelijk.

K& wrote:

De dichte vriendenkring van Finné bestond ook uit de commissaris Devroom die in 1988 het CBW-onderzoek leidde, dus als die het ook niet heeft gevonden.

Dan denk ik aan de uitspraak van de 2de Bendecommissie de verwijzing naar buitenlandse diensten. Ook aan de zogezegde muur waarop iedereen botst. Hoe ver rijkt de macht van een Belgische onderzoeker in die wereld en hoeveel kan en wil hij op het spel zetten. Frankrijk kan hier ook een rol in spelen zie de dossiers naar waar je verwijst. Ciolini was naar het schijnt in Franse dienst, en in Overijse is er sprake van een verdachte auto met buitenlandse nummerplaat.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.