431

Re: Overijse: 27 September

LEO wrote:

Het steeds spoorloos verdwijnen na de feiten en het gebrek aan inmenging en betrokkenheid van de nationale penose doet me toch sterk denken aan een link met het buitenland. Moeilijk te bewijzen natuurlijk maar de betrokkenheid van staatsveiligheid en personen uit de US inlichtingdiensten laat deze mogelijkheid wel open.

Vergeet ook de Franse geheime diensten niet. Er is voor de eerste periode duidelijk een link met Frankrijk (Maubeuge, Frans Consulaat, Franse diplomaat), en nogal wat verdachten die in contact kwamen met het vreemdelingenlegioen wat een opleidingscentrum voor s(pionnen) en andere agenten lijkt te zijn.

432

Re: Overijse: 27 September

Dit is wat er geplaatst is op de cel Waals Brabant, heel summier, zeker met al de genoemde 'toevalligheden' » Forum

De summiere beschrijving en de enorme lijst aan toevalligheden vragen om nader onderzoek. Wat zijn de mogelijkheden? Uitzoeken hóe en waarom iets is gebeurd vergt veel details en getuigen. Juist hier valt voor ons nog wat eer te behalen. Het maken van een gedetailleerde reconstructie kan een heel verrassend effect hebben, ook wanneer de afloop van een gebeurtenis al bekend is. We zoeken in dit geval naar het waarom van het doodschieten van Leon Finné. Waarom iets gebeurd kan belangrijker zijn dan wat er gebeurd. Bijvoorbeeld: wanneer het doodschieten van Finné geen toeval is of domme pech maar het gevolg is van planning of opzet.

Waarom zouden wij dat nog uitzoeken? Velen zijn van mening dat de omstandigheden rond de dood van Finné niet kunnen worden opgelost, want als dat wel zo zou zijn dan was dat allang gebeurd.

Volgens mij is dat onjuist.

Blijkbaar zijn er mensen die geen belang hebben bij bepaalde stellingen van 'wat er gebeurd kan zijn'. Dat roept de vraag op: Waarom zijn de onderzoekspunten niet uitgezocht? Welke belangen zijn daarmee gediend?

Het 'enigma' rond de dood van Leon Finné rust zwaar op de bronnen die zijn gebruikt. Maar het blijkt dat er nog andere bronnen zijn, zoals getuigen, die (vreemd genoeg) niet gehoord zijn. Deze getuigenissen kunnen een heel ander licht laten schijnen op de dood van Leon Finné. Is dat niet het doel van het Forum?

Onderzoekspunt 10.

Leon Finné zou gewoon, net als de anderen een toevallig slachtoffer zijn. Toch was hij de enige die op deze avond een genadeschot kreeg. Zag hij er niet dood uit dan? Moet toch wel, gelet op de getuigenis van de Engelse dame. Nog vreemder is dat Leon als eerste neergeschoten werd en dan op het eind omgedraaid wordt en een genadeschot krijgt.

Clever Trevor wrote:

Zelfs de familieleden van David VDS kregen een "genadeschot" (verschrikkelijk woord trouwens). De bende deed dit dus vaker.

Niet het genadeschot wekt vervreemding maar het tijdstip en de manier waarop. Juist dit punt benadrukt dat het wel degelijk om Finné ging. Alles duidt erop dat hij omgedraaid was en in de nierstreek geschoten. Als enige na meer dan een kwartier. Iemand die volgens jou weinig bloed verloren had omdat hij gelijk dood was. Waarom een bewegingloos slachtoffer die op de buik lag? Waarom juist Finné? Ben je nog steeds zo zeker dat hij een toevallig slachtoffer is?

Billy& wrote:

De tijd verlopen tussen de vlucht van de plakkers en het buitenkomen van de eerste klanten is niet bekend. De enige exacte timings kunnen zijn; het eerste telefoontje naar de politie en de aankomst van de eerste hulpploegen en/of politie. Alle andere timings zijn inschattingen. Hoelang de daders in het warenhuis zijn gebleven zijn dan ook slechts inschattingen, moeilijk te gebruiken voor het bewijzen van de executie.

Merovinger wrote:

Ik geef nog een zeer logische mogelijkheid. Niemand heeft de moord op Finné gezien, ook niet het feit dat hem een genadeschot is gegeven. Dat genadeschot is vermoedelijk wel gebleken uit de autopsie (ofwel is het een kwakkel). Feit is dat niemand iets gezien heeft over Finné. Het is dan ook perfect mogelijk dat Finné die dag wél gewapend was maar niet eens de kans heeft gekregen om zijn wapen te trekken omdat de Bendedader hem bij het zien meteen heeft neergeknald. Waarna de dader het lichaam van Finné genaderd is, dan gezien heeft dat Finné een holster droeg, hem voor de zekerheid een genadeschot heeft gegeven en de holster en het wapen van Finné meegenomen heeft waardoor het lichaam van Finné finaal in zo'n rare positie is komen te liggen. Dat lijkt mij een zeer plausibel scenario. De kans is hierbij zelfs groot dat het om één van de twee hierboven vermelde wapens gaat (Berreta of Luger) wat het verdwijnen van één van deze wapens meteen ook verklaart.

Onderzoekspunt 8.   
Er is een verklaring van een Engelse getuige die beweerde dat Finné al langer dood was dan de andere slachtoffers omdat zijn huid geen kleur meer had. Finné zag asgrauw, de anderen waren eerder bleek. De wetsdokter had makkelijk kunnen vaststellen of Finné reeds eerder was gedood, maar vond dat niet nodig.

Anders dan verwacht Lag Finné niet in een plas met bloed. En dat met het aantal treffers zoals Vermeulen terecht aangeeft. Geen extreme bloedplas of ander lichaamsvocht.

Clever Trevor wrote:

Een asgrauwe kleur bij een dode is zeker niet abnormaal. Ook de doden in Aalst werden door getuigen als asgrauw omschreven. Zelfs David VDS die nog leefde.

Het komt vaker voor dat mensen door schotwonden sterven zonder dat ze in een enorme bloedplas liggen. Hevig bloedverlies na een schotwond stopt het slachtoffer sterft, omdat de bloedcirculatie dan ophoudt. Iemand die dus direct overlijdt, zal minder bloed verliezen dan iemand met een lange lijdensweg. Ook interne verwondingen geven minder uiterlijk bloedverlies - binnen in het lichaam kan het nochtans een ravage zijn.

Overigens kan alleen een wetsdokter weten wat er werkelijk gebeurde, en diens verslag is confidentieel. Alles wat daarover elders wordt gezegd is speculatie.

Dat kan allemaal zo zijn, maar een feit blijft dat deze getuige een zeer groot verschil zag met de anderen. Je kan dat voorlopig niet uitsluiten. Mocht dat alles kloppen dan halen we het er af. Zelf heb ik schotwonden gezien met een heel ander resultaat en hier gaat het juist om. Het blijft onduidelijk.

Als er met dezelfde wapens geschoten werd als in Eigenbrakel, wat is dan het verschil met Ghislaine Platane die badend in zijn bloed gevonden werd? Is Finné wel of niet met een riotgun vermoord?

433

Re: Overijse: 27 September

Als ik naar de foto's kijk zie ik:

  • Finné op z'n rug tussen 2 auto's met een laken erover

  • Een fiets

  • Enkele gemarkeerde voorwerpen (waarschijnlijk cartouchen geen hulzen aan de grootte te zien)

Wat zie ik niet:

  • Andere schade aan wagens of gebouwen

  • Antenne op wagen

  • Andere slachtoffers

  • Andere markeringen van voorwerpen

434

Re: Overijse: 27 September

Beschikt iemand van dit forum over een plattegrond van die tijd met indicatie waar de slachtoffers (op de parking) zich effectief bevonden?

435

Re: Overijse: 27 September

Onderzoekspunt 1
Men neemt aan, let wel: ‘men heeft niet gezien’, dat Leon Finné meteen aan het begin is neergeschoten.

Clever Trevor wrote:
Als bij een overval doden worden gemaakt, zal er iemand zijn die als eerste wordt neergeschoten. Het meest logische is, dat dit iemand is die buiten staat. In dit geval Finné. In Aalst was het de familie Van den Steen.

Insider:
Klopt, er is altijd iemand die als eerste wordt neergeschoten. Maar dat was Stefaan Noté, niet Leon Finné. Kijk hier nog eens naar:
Vier getuigen verklaren onafhankelijk van elkaar dat zij aan het begin van de overval Leon Finné niet gezien hebben en ook zijn auto niet. Vreemd, omdat zij wel gezien hebben dat Stefaan Noté werd doodgeschoten, waar was Leon dan? Pas na het vertrek van de daders zagen zij Leon Finné liggen en zijn auto daar staan. 

FreCR wrote:
Wie is "men"? Toch niet de speurders dan. Deze houden zich al 30 jaar bij hetzelfde standpunt: Finné werd als voorlaatste beschoten, na ze de supermarkt hadden overvallen.

Billy& wrote:
Er waren geen getuigen van de moord op Finné, vandaar dat deze moord reden blijft voor felle speculatie. Onderzoeksrechter Lacroix dacht dat hij als vierde slachtoffer viel. Patricia Finné dacht dat hij als tweede slachtoffer viel, na het doodschieten van de jonge fietser Stephane Notté. Dit wordt echter tegengesproken door drie van de CVP plakkers; zij hebben Finné en/of zijn wagen daar niet gezien voor zij daar toe kwamen.

Boemerang wrote:
Ook aangepast is de volgorde waarop ik de slachtoffers nummer. Ik volg hier de theorie van onderzoeksrechter Lacroix over Finné als slachtoffer nr.4 i.p.v. nr.2. (al ben ik er nog niet uit, beide theorieën hebben hun voors en tegens).

Juul wrote:
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, staat er op les Tueries in een interview met Trisch dat men later tot het besluit gekomen is dat haar vader het tweede slachtoffer moet geweest zijn.

436

Re: Overijse: 27 September

Insider wrote:

Onderzoekspunt 1
Men neemt aan, let wel: ‘men heeft niet gezien’, dat Leon Finné meteen aan het begin is neergeschoten.

Clever Trevor wrote:
Als bij een overval doden worden gemaakt, zal er iemand zijn die als eerste wordt neergeschoten. Het meest logische is, dat dit iemand is die buiten staat. In dit geval Finné. In Aalst was het de familie Van den Steen.

Insider:
Klopt, er is altijd iemand die als eerste wordt neergeschoten. Maar dat was Stefaan Noté, niet Leon Finné. Kijk hier nog eens naar:
Vier getuigen verklaren onafhankelijk van elkaar dat zij aan het begin van de overval Leon Finné niet gezien hebben en ook zijn auto niet. Vreemd, omdat zij wel gezien hebben dat Stefaan Noté werd doodgeschoten, waar was Leon dan? Pas na het vertrek van de daders zagen zij Leon Finné liggen en zijn auto daar staan. 

FreCR wrote:
Wie is "men"? Toch niet de speurders dan. Deze houden zich al 30 jaar bij hetzelfde standpunt: Finné werd als voorlaatste beschoten, na ze de supermarkt hadden overvallen.

Billy& wrote:
Er waren geen getuigen van de moord op Finné, vandaar dat deze moord reden blijft voor felle speculatie. Onderzoeksrechter Lacroix dacht dat hij als vierde slachtoffer viel. Patricia Finné dacht dat hij als tweede slachtoffer viel, na het doodschieten van de jonge fietser Stephane Notté. Dit wordt echter tegengesproken door drie van de CVP plakkers; zij hebben Finné en/of zijn wagen daar niet gezien voor zij daar toe kwamen.

Boemerang wrote:
Ook aangepast is de volgorde waarop ik de slachtoffers nummer. Ik volg hier de theorie van onderzoeksrechter Lacroix over Finné als slachtoffer nr.4 i.p.v. nr.2. (al ben ik er nog niet uit, beide theorieën hebben hun voors en tegens).

Juul wrote:
Als mijn geheugen me niet in de steek laat, staat er op les Tueries in een interview met Trisch dat men later tot het besluit gekomen is dat haar vader het tweede slachtoffer moet geweest zijn.

Er wordt helemaal niet aangenomen dat Finne invet begin is neergeschoten. “Men” gaat er eerder vanuit dat hij gedood is toen de overvallers de Delhaize verlieten.

437

Re: Overijse: 27 September

geronimo wrote:

Jullie gaan er altijd vanuit dat als iemand een wapen bij zich heeft, hij dit ook altijd gebruikt.

Wel daar ga ik juist niet van uit, gewapende mensen hebben meestal weinig zelfvertrouwen en gaan ervan uit dat de ander ook gewapend kan zijn. Het zelfde is ook dat het niet gewoons is om zich tijdens de overval in die afgesloten stuk te gaan parkeren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

438

Re: Overijse: 27 September

the end wrote:
geronimo wrote:

Jullie gaan er altijd vanuit dat als iemand een wapen bij zich heeft, hij dit ook altijd gebruikt.

Wel daar ga ik juist niet van uit, gewapende mensen hebben meestal weinig zelfvertrouwen en gaan ervan uit dat de ander ook gewapend kan zijn. Het zelfde is ook dat het niet gewoons is om zich tijdens de overval in die afgesloten stuk te gaan parkeren.

Echt? Ik zou daar ook gaan staan, het is vlakbij de ingang. En vanuit je auto kun je niet direct weten wat zich daarbinnen afspeelt he.

439

Re: Overijse: 27 September

nostra wrote:

En vanuit je auto kun je niet direct weten wat zich daarbinnen afspeelt he.

Dit is afhankelijk van het moment waarop de Ford met Finné daar terecht gekomen is. Dit is een cruciaal gegeven in het geheel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

440

Re: Overijse: 27 September

coconut wrote:

Is dit een slechte grap ?
Niet dringend bericht van opsporing
'We hebben vanochtend de kranten gelezen en veel geleerd over de drama's van Overijse en Eigenbrakel...' De dubbele overval had plaats op een vrijdag. Vrijwel heel het weekeinde wordt besteed aan het gehakketak over wie het onderzoek mag doen, over hoe de parketten van Nijvel, Brussel, Dendermonde en Charleroi hun informatie kunnen uitwisselen. Pas op 7 oktober, tien dagen na de moordpartij, wordt besloten dat alle onderzoeken naar de Bende zullen worden heropend en onder de bevoegdheid van het parket van Nijvel worden gecentraliseerd.
Temidden van dit geharrewar verstuurt het Centraal Bureau der Opsporingen van de rijkswacht zes dagen na de dubbele overval alvast een opsporingsbericht naar de districten met de schaarse gegevens waarover men op dat ogenblik beschikt. Begrijpe wie kan, ondanks de acht doden en het beestachtig optreden draagt dit document andermaal de hoofding 'Niet dringend bericht van opsporing'. In die vertrouwelijke nota van 3 oktober beschrijft het CBO de feiten van de Bende van Nijvel als 'militair'. Het ging om goed getrainde commando's, die kalm, beheerst en goed georganiseerd optraden. De Bende had dus alle kenmerken voor extreem-rechts terrorisme.

http://archive.li/hWHaH#selection-635.0-645.649

Die aanslag duurde ruwweg 24 minuten in Overijse! Stel eens de vraag waarom, en ook waarom Finné zijn wapens spoorloos zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.