611

Re: Overijse: 27 September

Reneke wrote:

Liever zou ik willen weten wat onze vriend Bossi niet durft te vertellen.

Het gaat hem niet over het niet durven te vertellen. Het gaat hem wel over een discretie dat men moet behouden in het belang van een gerechtelijk onderzoek. De enigen die belang hebben met informatie is het Parket, de onderzoeksrechter en het onderzoeksteam. Het is voldoende dat daar de juiste informatie toekomt.

Zo heb ik ook ernstige bedenkingen op de wijze hoe sommige onderzoekers te werk gaan op basis van de inlichtingen die hen worden aangereikt. Het gaat hem niet alleen over inlichtingen maar ook over getuigenverklaringen. Dit hoeft ook niet besproken te worden op een forum maar met het diensthoofd van de CWB in eerste instantie.

612

Re: Overijse: 27 September

coconut wrote:

Is men het ondertussen al eens over de tijdsduur van die overval? Indien die effectief begon op 27 na en op ongeveer 45 komt Macau de parking opgereden om dan nog 27 of 28 schoten in zijn wagen te krijgen, dan heeft die overval toch geen 10 minuten geduurd maar veel langer.

Heeft iemand zich al eens bezig gehouden met het aantal schoten die minimum afgevuurd zijn op te tellen? Lijkt mij op het eerste zicht een enorm aantal.

Een exacte tijdslijn lijkt m.i. quasi onmogelijk, tenzij er objectieve elementen aanwezig geweest zouden zijn zoals bvb. een camera met tijdsopname of iets in die aard. Over de tijdslijn van de twee overvallen en de tijdspanne er tussenin zijn al tal van discussies geweest, evenwel zonder sluitend resultaat.

Wat de perceptie van slachtoffers betreft, kan ik je wel dit vertellen : tijdens een overval op een bank te M. in de jaren negentig, werd gevraagd hoelang die overval geduurd had. Het antwoord : 10 minuten volgens één van de slachtoffers,  59 sec. in werkelijkheid ... er was daar toen nl. wel een camera met tijdsaanduiding aanwezig. Zo zie je maar hoe perceptie en realiteit grondig kunnen verschillen ... en wat Overijse en Braine betreft : same story.

Opgelet : slachtoffers kunnen zich meestal erg precieze details herinneren. Moet je ook in het achterhoofd houden.

613

Re: Overijse: 27 September

De meldingsplicht primeert dikwijls boven het beroepsgeheim, Coconut. Het beroepsgeheim dat men inroept is in de meeste omstandigheden het regenschermsysteem ter ontduiking van verantwoordelijkheid.

614

Re: Overijse: 27 September

Onlangs vertelde de echtgenoot van een getuige uit Overijse me nog iets interessant. Ter hoogte van Brusselsesteenweg 430 waren toendertijd appartementen met de 'inham' die er nog steeds is. Een tien minuten voor de overval in Overijse was er op die 'inham' geroep en getier te horen. Enkele bewoners gaan aan hun raam kijken en zijn er getuige van een felle ruzie, in het frans en drie geparkeerde wagens, waarvan minstens 2 GTI's. Men kan er duidelijk personen onderscheiden, Minstens 1 van hen (een grote, blonde man wink) wordt herkend. Daarna horen de bewoners van de overval, ze mogen uiteindelijk gaan getuigen ...

Zelf heb ik hier nergens over gelezen, keek ik erover? Zouden deze PV's onderdeel zijn van verdwenen elementen en wel nog deel uitmaken van het dossier van mevrouw Callebaut?

De grote, blonde man kwam in de jaren voordien vaak in Café De Halve Steen. Op een tiental meter van de plaats waar bovenstaand zich afspeelde.

615

Re: Overijse: 27 September

Vandaag 35 jaar geleden! » Nieuws

De beelden van het journaal van toen » www.vrt.be/vrtnws/

616

Re: Overijse: 27 September

Café "halve steen" bestond nog in 2018, zie » prntscr.com

Tegenwoordig is er het vat af » prntscr.com

De appartementen zoals ze er vandaag uitzien » prntscr.com

De Delhaize ligt ongeveer 350 m verderop vanaf de appartementen.

617

Re: Overijse: 27 September

Op het Franstalige forum stond er te lezen dat we ons rond oktober, zoals elk jaar, aan een nieuwe onthulling kunnen verwachten. En kijk, we worden op onze wenken bediend » Nieuws

618

Re: Overijse: 27 September

Is niet nieuw, heb het verhaal eerder gelezen. Alleen de naam niet, ook nu. Maar wel zeer interessant

619

Re: Overijse: 27 September

De heer Mark Ghekiere kan zijn bevindingen altijd mededelen aan de onderzoekers of desgewenst aan het Federaal Parket of de onderzoeksrechter voor zover hij dat nog niet gedaan heeft uiteraard. Als De Heer mark Ghekiere zich aanbiedt bij de dichtsbijzijnde politiepost zullen ze zijn verklaring daar ook acteren en overmaken aan de bevoegde diensten. In het laatste geval kan De Heer Mark Ghekiere zich een kopij van zijn verklaring laten overhandigen.

The truth nothing but the truth

Re: Overijse: 27 September

Er is al meermaals gezegd dat ze geen interesse hadden om de kroongetuigen te ondervragen.