71 (edited by Boemerang 01-02-2011 23:12)

Re: Overijse: 27 September

Beste Leo, hoe ist met je geheugen? smile Ik weet niet of je er iets in herkent, maar onderstaande is een tekening van Delhaize Overijse. Er zal vast wel iets niet helemaal correct zijn getekend, sommige parkeervakken zullen anders geweest zijn maar over het algemeen klopt het wel zo'n beetje. Voordat ik verder ga met deze tekening invullen heb ik even wat vraagjes. Ik hoop dat je me kunt helpen.

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TUhFFlrdfwI/AAAAAAAAAyQ/ClgVWm7kqHg/s800/Overijse%20tekening%203%20%28Gebouwen%29.jpg

A: De Delhaize, het roze deel is de luifel/het afdak. De streep met blauwe blokjes zijn de kassa's.
B: Gebouw waarin ook de krantenwinkel was waar Leon Finnè, zo men zegt, naar toe ging.
C: Onbekend gebouw.
D: Carwash.
E: Onbekend gebouw.

Leo,

  1. Heb ik plaats van de kassa's goed geraden? Of waren deze in een andere richting.

  2. Weet jij in welke hoek het kantoor met de kluis was?

  3. De ingang (sluis) moest ik ook een beetje gissen.

  4. Weet jij of kassa 2 helemaal vooraan bij de deur was, of juist verder aan de andere kant?

  5. Was de dakparking er toen ook al?

  6. Gebouw C, stond dat er toen ook? Welke winkel zat er in? De toegangsdeur zit opzij, is/was de straatkant winkelruit of blinde muur?

  7. Gebouw D, de carwash, nog steeds op dezelfde plaats als toen? (Belangrijke vraag!)

  8. Gebouw E, minder belangrijk maar als je nog weet wat er in zat dan wil ik het wel weten.

  9. Over de parking: in de hoek rechtsboven is een pad naar de Topaaslaan, zodat buurtbewoners makkelijk naar de winkel kunnen. Mag ik aannemen dat dit pad er toen ook al was?

  10. Over de parking: Waren de inritten (ook bij de carwash kun je erop) en de uitrit zo'n beetje op dezelfde plaats?

  11. Over de parking: Om de parking zijn bomen en struikgewas, misschien ook een hek. Was het toen ook zo begroeid? Ik weet niet of je achterom parkeerde of dat je wel eens de hond daar uitliet.

De moeilijkste vraag gaat over borden om posters op te plakken. Op deze foto zie je een paar verkiezingsposters hangen op de muur maar dit is eigenlijk te dichtbij voor de plek die ik zoek.

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TRP730koVKI/AAAAAAAAATI/Y3kq1bLmzd0/Overijse%203.jpg

Weet jij of er meer "posterborden" waren? Mogelijk op een muur van gebouw C? Of dat ze misschien ter gelegenheid van de verkiezingen een groot bord hadden geplaatst ergens op de parking?

Mocht je enkele vragen kunnen beantwoorden, dank. Mocht je iets niet weten of het je niet herinneren, geen probleem. Alhoewel, misschien kom ik je dan eens hypnotiseren. big_smile

Re: Overijse: 27 September

Gebouw C is nu een DI-winkel en links onderaan zit er nog een kleine sleutel- / schoenmaker. Dakparking was er vroeger niet. Bij mijn weten was de carwash er vroeger ook al. Het wandelpad naar de Topaaslaan was er vroeger ook al (meermaals doorgefietst).

In gebouw E hebben verschillende winkels gezeten de laatste jaren. Ook niet vergeten dat er vroeger, tegen de straatkant, ook een tankstation gevestigd was, tussen de ingang en de uitgang. Hopelijk helpt dit al een beetje.

Re: Overijse: 27 September

Krantenwinkel vlak naast de Delhaize in Overijse:

http://knack.rnews.be/images/resized/119/474/625/614/4/655_510_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF.jpg

74

Re: Overijse: 27 September

Boemerang, proficiat voor je plannetje! Hier mijn antwoorden zoals ik de toestand voor de ogen kan halen.

  • Vraag A: Correct, alleen de twee parkeerplaatsen voor de ingang (sluis) waren er niet (in-uit met karretjes). Parkeerplaats 2 en 3 waren voorbehouden voor gehandicapten maar steeds bezet door anderen (wat me ergerde).

  • Vraag B: Correct.

  • Vraag C: Het gebouw bestond toen ook, blinde gevel richting Delhaize.

  • Vraag D: Correct.

  • Vraag E: Dit gebouw was er niet, de scheiding was begroeid met laagstam en kreupelhout. Ik en de hond ging er euh, wateren.

  • Vraag 1 : De plaats van de kassa's is correct.

  • Vraag 2 : Het bureel van de manager situeert zich in de linker onderhoek van je plan. Een bureel van pakweg 3m X 6m met de lange kant tegen de scheidingsmuur. Dit lokaal bevond zich op een verhoging van circa 1 m zodat je van in het bureel een overzicht had op de kassa's en de winkelruimte. Aansluitend aan het bureel was de wijnstand als uitbreiding naar achter.

  • Vraag 3: Correct, zelfs de deuropeningen van de sluis.

  • Vraag 4: Groot vraagteken?

  • Vraag 5: Neen.

  • Vraag 6: Zie antwoord C.

  • Vraag 7: Sorry, is me nooit opgevallen.

  • Vraag 8: Zie antwoord E.

  • Vraag 9: Ja.

  • Vraag 10: Correct, car wash weet ik niet.

  • Vraag 11: Correct, geen hek gezien.

  • Vraag 12: Er zullen er wel geweest zijn, maar trokken niet mijn aandacht.

Ik parkeerde mijn wagen steeds naast de sluis buiten. Dit was geen parkeerplaats maar zo behield ik een overzicht op de sluis, de kassa's in het verlengde van de sluis, de parking in- en uitritten en de parking zelf. Mijn wagen stond geparkeerd met zijn gat naar de krantenwinkel. Ik ging in de auto aan mijn koffie drinken en de hond at terwijl ook een stukje.

Mijn aanwezigheid binnen de winkel bleef beperkt tot het hoogst noodzakelijke (op- afmelden van de dienst/voor hygiëne geen dieren in de winkel). Het winkelpersoneel en de filiaalhouder waren aimabele mensen, waarvan ik spijtig genoeg geen enkele bij naam kende.

Zo, Boemerang, ik hoop dat je er wat aan hebt. Ooit komt de waarheid boven.

Re: Overijse: 27 September

Beste mensen, bedankt voor de medewerking (en Leo natuurlijk in het bijzonder). Ik kan hier zeker mee vooruit. Ik zal mijn tekening wat aan passen en in gaan vullen. Toch nog een paar vraagjes achteraf :

Belangrijk: Waar lag restaurant Windekind? Het zou op een hoek liggen, mogelijk naast de krantenwinkel (B) of toch in een hoek van gebouw C?

Leo, ben je er zeker van dat gebouw E er niet was? Ik heb het nl. op foto staan. Misschien was het niet zo groot als nu? Bedoel je met die scheidingsmuur (locatie kantoortje) de muur naar gebouw E of de "buitenmuur".

Luckyone, jij bent van Overijse neem ik aan? Hoe oud was jij toen in '85? Er zal wel een anti-auto paaltje hebben gestaan op dat pad naar de Topaaslaan, correct? Als je nu van de Carwash naar de krantenwinkel loopt (in een stevige pas), hoe lang doe je daar dan over? 15, 20, 30 sec. of langer? Als je er nog eens bent: stopwatch en lopen maar, haha. Als jij gaat lopen terwijl een bekende de parking op rijdt en op de plek van Finnè parkeert, dan ben ik benieuwd of jij aankomt als de ander zo'n beetje uitstapt. (Grote passen zetten hè, als iemand van +1.90m.)

K&, is dat van die witte Ford Sierra misschien definitief te bevestigen door Mme.?

76

Re: Overijse: 27 September

Gebouw E: volgens mij "VandenBorre".

77

Re: Overijse: 27 September

Gebouw E: Nu doe je me twijfelen, maar volgens mij was er een groene afscheiding. Locatie kantoortje was langs de buitenmuur beginnende in de hoek linksonder van je plannetje. Lange zijde tegen de buitenmuur, korte zijde tegen scheiding met gebouw E.

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

Luckyone, jij bent van Overijse neem ik aan? Hoe oud was jij toen in '85? Er zal wel een anti-auto paaltje hebben gestaan op dat pad naar de Topaaslaan, correct?

bedoel je LuckyIron? That's me en ja ik ben van Overijse. Ik was amper 6 jaar in 1985 dus ik herinner mij bijzonder weinig van de feitelijke gebeurtenissen. Ik herinner mij alleen dat er veel over gepraat werd, maar er was bij ons thuis geen paniek. Wij gingen ook zelden naar de Delhaize winkel. En als ik mij nu goed herinner (dat moet ik even nakijken), dan kun je nu niet meer parkeren vlak voor de krantenwinkel.

Re: Overijse: 27 September

Beste lucky (en ook die andere Lucky), sorry voor de naamsverwisseling. Het was een halve grap maar mocht je daadwerkelijk over de parking gaan lopen met een stopwatch:

  • Lopen vanaf de parkeerplaats carwash/parking-ingang (hier stond bij begin dus de GTI ergens geparkeerd).

  • Niet over lege parkeervakken lopen, doen alsof de parking vol staat.

  • Niet vergeten met het linkerbeen een beetje te mankepoten! big_smile

Mocht een vriend met een auto voor Finné willen spelen dan kan hij gewoon voor de Delhaize ingang parkeren op ongeveer evenveel meters als Finnè. Tof als je dat eens zou willen doen. Reken maar dat als ik niet zo'n pokke end weg woonde, ik daar al uitvoerig over die parking was gestruind (en de andere parkings). Stefaan Noté woonde trouwens aan de Memlingdreef.

Leo en Speed8, dit is gebouw E (weet ik door de positie van de Peugeot). Of één van de twee zichtbare winkels een VandeBorre winkel is? Ik kan de naam niet zien.

https://lh3.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TRZP6py2v9I/AAAAAAAAAXg/1NUEqqbh8Dc/Overijse%208.png

De foto is van slechte kwaliteit. Ik moet benadrukken dat gebouw E verder niet zo belangrijk is. De daders zijn hier niet in de buurt geweest!

Wel belangrijk is restaurant Windekind. Buiten op de hoek van het restaurant is het laatste slachtoffer gevallen (de gegijzelde), het vertelt dus iets over de richting waarin de daders toen liepen (oftewel waar hun voertuig stond toen zij vertrokken). Daarbij, als ik weet waar dit is dan zijn alle "Crimescene-locaties" me bekend. Dus mensen, graaf in je geheugen of dat van je ouders, laat je hypnotiseren door een knappe Hawaiaanse HulaHula danseres. Alle middelen zijn geoorloofd! (Ik begin voor mezelf eerst eens met die HulaHula danseres.)

Re: Overijse: 27 September

Boemerang wrote:

Zou Leon Finnè nu echt in deze Hel nietsvermoedend naar de deur zijn gewandeld? Als enige niet door hebben gehad dat die luide knallen, die fiets en dat kinderlichaam, die dader voor de deur, de ronkende vluchtwagen en de mensen die in alle richtingen wegstuiven, dat dat betekende dat er stront aan de knikker was? Welke logica zit daarin?

Mijn bijdrage: zou het niet mogelijk zijn geweest dat Leon Finne al voor aanvang van de overval door de bende gegijzeld is en daar op de parkeerplaats als eerste is geliquideerd, waarna men  voordat men naar binnen ging eerst de mogelijke getuigen heeft afgemaakt. Finne was normaal toch gewapend (hetgeen ik ergens gelezen) alleen nu niet (wapen kan dus afgenomen zijn door de bende). Heeft men het wapen van Finne dat hij altijd bij zich droeg ooit gevonden?