Om hoe laat wisten de rijkswachters en de politie in Overijse dat er in Eigenbrakel ook een overval was gebeurd? Toen het parket in Overijse aankwam, rond iets na 21u, werden zij daar pas op de hoogte gesteld van de feiten in Eigenbrakel. Ze namen toen met hun collega's in Eigenbrakel contact op en de eerste gegevens die werden uitgewisseld, deden vermoeden dat het om dezelfde daders ging.
Ik weet niet hoe de rijkswacht in de jaren '80 op vlak van communicatie georganiseerd was, maar de communicatiesystemen stonden destijds nog niet op punt. Het lijkt me zelfs logisch dat niet alle oproepen overal doorkwamen, anders kreeg men van heel België elke melding (zoals een loslopende hond) op dezelfde frequentie. Hoe men toen regelde wie op welk kanaal zat, weet ik niet precies, maar in de jaren ’80 werkte dat systeem zeker anders dan vandaag.
Een voorbeeld: om 20u38 wordt de wachtmeester van de rijkswacht van Tervuren via radio door het Hoofd Mobiele Permanentie verwittigd. Om 20u50 wordt de BOB van Leuven via het transmissiecentrum van het rijkswachtdistrict Leuven op de hoogte gebracht.
Beide diensten behoren tot de rijkswacht en tot hetzelfde district maar toch werden ze via verschillende kanalen verwittigd van de feiten in Overijse.
Het is dus goed mogelijk dat ook de "snelle wagens" op een ander kanaal zaten. Zij vielen immers niet onder de rijkswacht van Tervuren of van district Leuven, maar onder de wegbrigade (wat men nu de wegpolitie noemt).
Over de responstijd van de rijkswacht werd dit gezegd tijdens de Eerste Bendecommissie:
(...) De districtscommandanten delen hun gebied in mobiele permanentiezones in, waarbinnen de dienst permanent verzekerd is. Tijdens het weekend worden die permanentie soms versterkt op grond van de behoeften en de verwachtingen van de bevolking. In principe moet de rijkswacht binnen 20 tot 30 minuten kunnen ingrijpen.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube