31

Re: Daniel Van Cutsem

Daniel Van Cutsem (°17/08/1963) werd al vermeld in het rapport van de BOB Waver van 18 maart 1985. Werkte inderdaad samen met Kapllan (diefstal en diefstal van wagens). Werd erkend als één van de twee jonge mannen die kogelvrije vesten kwamen bezichten vóór de overval in Temse. Was in het bezit van twee luidsprekers uit een Saab van bij Kapllan kwamen.

Re: Daniel Van Cutsem

patrick111 wrote:

De daders reden, als ik me niet vergis, met een Porsche 944. Kapllan achter het stuur?

http://nsm08.casimages.com/img/2016/10/26//16102605412014738714584601.jpg

http://nsm08.casimages.com/img/2016/10/26//16102605412014738714584602.jpg

Re: Daniel Van Cutsem

Het lijkt me inderdaad een Porsche 944. Niet dat het typenummer zo belangrijk is, het is vooral interessant dat het een Porsche is aangezien Kapllan nog al graag met Porsches reed. En aangezien hij regelmatig diefstallen pleegde met Daniel Van Cutsem is de kans groot dat hij ook bij deze overval achter het stuur zat (en dus in tegenstelling tot zijn collega aan de dood ontsnapte). 

Meer info over deze overval is uiteraard altijd welkom, het zegt ons misschien iets meer over de werkwijze van Van Cutsem (en dus mogelijk Kapllan).

Re: Daniel Van Cutsem

Ben wrote:

Hieronder de foto van Daniel Van Cutsem (bedankt voor het artikel, Merovinger):

http://i55.servimg.com/u/f55/11/22/12/24/daniel10.jpg

Ik heb het roet er wat van afgeveegd. wink

https://nsm09.casimages.com/img/2018/10/05//18100504400714738715926075.jpg

35

Re: Daniel Van Cutsem

Merovinger wrote:

Ik heb het roet er wat van afgeveegd wink

Ik meende even Robotfoto G4 er in te herkennen maar nu het roet er van afgeveegd is (waarvoor dank) herzie ik mijn mening big_smile

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Daniel Van Cutsem

In het topic Willy Van Cutsem komt de zoon Johan 'Wannes' Van Cutsem met een zeer geapprecieerde attitude naar het forum uit de hoek. Wanneer je dit leest, lijkt het me dat het begin van de Bende zicht onder het publiek van De Pomp naar voor komt. Ook zal je lezen dat Bouhouche & Beijer soms wel eens over de vloer kwamen. Is Daniel Van Cutsem via Kapllan aangesproken en zo mee in de overval te Temse ingerold?

Re: Daniel Van Cutsem

Baugniet is heel belangrijk ivm De Pomp! Kapllan en omgeving wordt wat vergeten maar is in de marge zie diefstal Porsche een factor.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Daniel Van Cutsem

Inderdaad: Baugniet is de man van wie Jean Marie Tinck de daderkennis haalde die hem in de ogen van de speurders extra verdacht maakte. De overval op Dekaise verbindt alle feiten aan elkaar en in dit dossier is Baugniet een sleutelfiguur. Met zijn connecties als wapenhandelaar en als ex-huurling met een diplomatiek paspoort moet hij heel wat connectie gehad hebben. Jammer dat er nergens een foto van de man te vinden is.

39

Re: Daniel Van Cutsem

https://i89.servimg.com/u/f89/19/86/44/34/dvc10.jpg

40

Re: Daniel Van Cutsem

patrick111 wrote:

De daders reden, als ik me niet vergis, met een Porsche 944. Kapllan achter het stuur?

Kapllan was niet betrokken bij de overval in Leuven waarbij Daniel Van Cutsem om het leven kwam. Dezelfde nacht als de overval in Leuven, hadden de gangsters eerder in die nacht omstreeks 1u een diefstal gepleegd in een kledingzaak te Ukkel en een uur later in Rocourt bij Luik. In Luik schoten ze op de politie.

Van Cutsem had een nogal "avontuurlijk" gangsterleven:

Overvallers gezocht na vluchtmisdrijf te Anderlecht

Op 30 november 1983 omstreeks 23 u. had een verkeersongeval plaats, gevolgd door een vluchtmisdrijf, te Anderlecht, Aumalestraat. Bij dit ongeval werd een persoon zeer zwaar gekwetst. De verantwoordelijken van dit ongeval zijn de genaamde: Kapllan Murat, geboren op 25 mei 1962, Daniel Van Cutsem, geboren op 17 augustus 1963, F.T., geboren op 20 mei 1963. Voormelde personen zijn gevaarlijk en gewapend. Zij maakten zich plichtig aan verscheidene diefstallen gewapenderhand, inbraken en autodiefstallen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 december 1983

Noot: de namen in dit artikel heb ik zelf afgekort.

Lid van Bende Kapllan ontsnapt aan gerechtelijke politie te Molenbeek

Daniel Van Cutsem, een jonge kerel die enkele jaren geleden deel uitmaakte van de bende Kapllan en tegen wie sedertdien een internationaal opsporingsbevel werd uitgevaardigd, kon gisteren op het nippertje ontsnappen aan de groep GRB (Groep Repressie Banditisme) van de Brusselse gerechtelijke politie. Deze laatste was er achter gekomen dat Daniel Van Cutsem zich had verscholen in een woning aan de Joseph Baecklaan te Sint-Jans-Molenbeek.

Omstreeks 14u, wellicht had de opgespoorde Brusselse jongeman gemerkt dat de GRB hem op het spoor was, reed hij tegen hoge snelheid uit de garage van zijn verblijfplaats aan boord van een gestolen Mercedes 500. Er waren nog andere inzittenden.

Leden van de gerechtelijke politie moesten opzij springen, maar de vluchtauto raakte niettemin een wagen van de gerechtelijke politie. Die loste een schot waardoor de achterruit van de Mercedes werd getroffen. Niemand werd evenwel geraakt. Er werd een helse achtervolging ingezet doch Daniel Van Cutsem kon met zijn medeplichtigen ontsnappen. Achteraf zou men hem in Grimbergen hebben teruggezien.

Naar verluidt werd de garage gehuurd door een zekere Patrick B., geboren in 1965 in Borgerhout.

Bron: Gazet van Antwerpen | 16 februari 1985

Noot: de naam van de man uit Borgerhout staat afgekort in het originele artikel.

Beruchte Brusselse autodief gezocht

De sinds maanden gezochte Daniel Van Cutsem, geboren te Sint-Agatha-Bechem op 7 augustus 1963, kon vorige maandag omstreeks 20u30 op het nippertje ontsnappen aan de rijkswacht op het kruispunt van de Ninoofsesteenweg en de Mettewielaan te Sint-Jans-Molenbeek.

Toen de rijkswachters de Mercedes 190 van Van Cutsem tot staan wilde brengen, reed deze er tegen een hoge snelheid van door. Daarbij reed hij het muurtje van een benzinestation stuk en zette zijn weg met een lekke band verder. Tijdens de ingezette achtervolging reed hij met een snelheid van ver boven de 100 km per uur door diverse rode verkeerslichten. Hij wist uiteindelijk aan het voertuig van de rijkswacht te ontkomen. De Mercedes waarmede Van Cutsem zich verplaatste, werd later in de omgeving van het Zuidstation te Sint-Gillis, verlaten teruggevonden.

Op 15 februari van dit jaar kon Van Cutsem te Schaarbeek op een identieke manier ontkomen aan leden van de gerechtelijke politie van Brussel. Op het ogenblik van zijn arrestatie reed hij tegen een hoge snelheid weg, zonder daarbij rekening te houden met de verkeerslichten.

Bron: Gazet van Antwerpen | 15 juni 1985

Dode gangster Daniel Van Cutsem

De dode gangster is geïdentificeerd als Daniel Van Cutsem. Aanvankelijk bestond hierover nog geen duidelijkheid, aangezien hij geen identiteitsbewijs bij zich had. Daniel Van Cutsem is in de gerechtelijke kringen geen onbekende. Hij werd in 1963 te Sint-Agata-Berchem geboren. Op jeugdige leeftijd was hij reeds bij zware criminele feiten betrokken. Hij heeft een tijdje in de gevangenis gezeten, maar toen omwille van zijn jeugdige leeftijd vrijgelaten. Sinds twee jaar werd hij evenwel opnieuw opgespoord. Zijn naam werd genoemd in verband met Murat Kapllan.

Volgens sommigen was Van Cutsem lid van de bende van Kapllan, volgens anderen was hij het kopstuk. Vast staat dat de twee met nog andere medeplichtigen zich schuldig gemaakt hebben aan inbraken en diefstallen van auto’s. Daniel Van Cutsem zou voornamelijk in BMW’s geïnteresseerd zijn.

Van de twee andere gearresteerden is minder geweten. Het zijn J.H. (28) uit Sint-Jans-Molenbeek en J.A. (22) uit Anderlecht. Deze laatste heeft de Griekse nationaliteit.

Bron: Gazet van Antwerpen | 13 Februari 1986

Noot: de namen in het artikel heb ik zelf afgekort.

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/daniel10.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube