1

Topic: Alain Moussa

13 September 1985

In dezelfde periode, na de vrijlating van Bultot, vindt er op 13 september '85 een vechtpartij plaats in de 'Aigle d'Or' aan de Marktstraat in Sint-Joost. Bij die vechtpartij wordt Ramadan Dodack ernstig gewond. Dodack trekt naar de kliniek, 47 hechtingen zijn nauwelijks voldoende om het bloed te stelpen. Toch keert Dodack na de verzorging terug naar de 'Aigle d'Or'. Hij schiet daar op Alain Moussa, alias 'Le Flingueur'. De rel houdt verband met de verdwijning van godfather van de Brusselse onderwereld Dewit, en diens opvolging. Ook Moussa zou, net als Dodack, hierop aanspraak maken. Moussa is een gewezen luitenant van Dewit.

Hij is pooier in het Brusselse Noordkwartier, is afkomstig uit Tunesië en werd geboren in '51. Hij heeft een verhouding met Marie-José V., de vroegere vriendin van Brahim Sinanaj, de vennoot van Dodack in 'Le Jambon' en medeheler met Bultot in de kasbongeschiedenis. Moussa werd voorheen tot viermaal toe geïnterneerd in de penitentaire inrichting van Paifve. Twee keer vluchtte hij er. De naam van Moussa werd al bij herhaling genoemd in verband met het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Zo werd hij vermeld in een BOB-rapport dat in Waver werd opgemaakt in maart '85 over de Bende van Nijvel en meer bepaald in verband met de overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver.

Daders » Bende De Staerke

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Alain Moussa

Wat is er van deze Moussa geworden. Toch raar dat hij beticht werd van een bendelid te zijn, en de man opgehangen werd terug gevonden die het verklaarde. Is deze man ooit verder op de rooster gelegd? Wat doet hij nu als hij nog leeft?

Ook stelt hij de overval in Halle te hebben uitgevoerd samen met Michel Cocu en Jacques Van Camp. Tijdens hetzelfde verhoor zal hij die bekentenissen echter weer intrekken. Dit doet me toch weer vermoeden dat de Borains betrokken zijn. En het dus toch plausibel is dat deze met de gestolen Saab reden, en ook in Temse de vesten gestolen hebben, en Dekaise overvallen hebben.

3

Re: Alain Moussa

patrickhaemers wrote:

Dit doet me toch weer vermoeden dat de Borains betrokken zijn.

Ja en nee, ik denk ook dat er leden bij betrokken zijn van de Borains, maar je moet ook zien hoe die mannen zijn ondervraagd: urenlang, met zakken van de Delhaize over hun kop, kregen geen eten en nog veel meer.

Lees dit en op de pagina staat een titel met "De bekentenissen" » Filière Boraine

Re: Alain Moussa

Ja, maar daarom geef je geen massa, of serie moorden toe, als je het niet gedaan hebt.

5

Re: Alain Moussa

Ze tekenden op den duur gewoon alles om er vanaf te zijn, ze beseften niet wat ze tekenden (zeggen ze) en ik denk wel dat ze echt hard zijn aangepakt. Ik herhaal dat ik ook een paar Borains zéér verdacht vind en bijna zeker betrokken vind, maar op die manier ondervragen is dan ook niet reglementair. Voor de rechtbank werden ze vrijgesproken. Corruptie in het spel, zeker en vast, onder andere met die Rüger maar stel dat het alleen om de Borains draaide dan zaten die vast voor de moorden van Waals-Brabant en waren zij de Bende van Nijvel, maar er is duidelijk sprake van machtige personen die er ook belang bij hadden dat ze vrij gesproken werden denk ik.

Voor 1985, denk ik niet dat de Borains de uitvoerders waren, of mss 1 kopstuk, het kan, maar in Aalst is De Staerke één van de geziene personen die de voorbereidingen deed.

6 (edited by patrickhaemers 04-03-2009 21:59)

Re: Alain Moussa

Volgens mij zou moussa wel eens de spilfiguur van de bende kunnen zijn (robotfoto 18 met pruik op, want die droegen ze soms). Volgens mij zaten brein, uitvoerders en opdrachtgevers in de vierkante km van aan het Sheraton hotel tot Noordstation, en zo tot de Antwerpsesteenweg in de jaren 80-86. Dat wil zeggen Moussa en zijn bars, de De Staerkes die hij contacteerde voor opdrachten, die er in de bars vertoefden, Van den Boeynants en Charlie De Pauw die er het Noordcomplex uit de grond stampten. Ze zaten er allemaal.

Volgens mij kwam Cocu (onbetrouwbaar figuur) er ook wel, en heeft die zijn vriendin niet in 1 van die bars gewerkt? De pauw die in verdachte omstandigheden dood terug gevonden is, en veel geld wou geven voor de compromitterende videocassette, zou wel is in 1 van de bars (bordelen) van Moussa kunnen illegaal gefilmd zijn, en misschien is die band wel via via in handen gekomen van die notaris, en zo bij Fourez-Dewit. Waarschijnlijk in opdracht van VDB om de cassette te recupereren kan men Moussa opdracht gegeven hebben ze te liquideren. Ook was Fourez een man die grote zaken deed met warenhuizen een voeding (is hier een verband met de Delhaizes)? En in de bouw (verband De Pauw)? Weet er iemand dat VDB ooit vlees heeft geleverd aan de groep Delhaize? Of na de overvallen. Misschien dat ze gechanteerd werden door VDB om vlees af te nemen, want dan gaat het snel over honderden miljoenen bfrs in die tijd.

Of zijn er leden van de raad van bestuur, van de directie of grote aandeelhouders van Delhaize Group gefilmd geweest in de bars, en gechanteerd? Zoals ik zei, de personen rond het Noordkwartier in die jaren zouden de spil kunnen geweest zijn van de Bende van Nijvel. En toen de Borrains vast zaten, heeft Moussa zijn vrienden De Staerke ingehuurd voor Aalst. Daar heb ik al 2 reuzen van mannen van gezien in het Noordkwartier. Dit is natuurlijk maar een hypothese

7

Re: Alain Moussa

patrickhaemers wrote:

Weet er iemand dat VDB ooit vlees heeft geleverd aan de groep Delhaize?

Ik ben niet 100% zeker maar VDB mocht geen vlees leveren voor de Delhaizes volgens mij, als iemand dit kan bevestigen, ik meen dit gelezen te hebben.

Re: Alain Moussa

patrickhaemers wrote:

Ja, maar daarom geef je geen massa, of serie moorden toe, als je het niet gedaan hebt.

Ik kan u verzekeren dat nadat ge een kleine week continue door getrainde ondervragers op de rooster zijt gelegd, ge zelf bekent dat ge van alle viezigheid met uw tante nonneke hebt uitgestoken, zelf als ge geen tante nonneke hebt. En ge zult het nog zelf geloven ook.

Daarvoor hoeven ze u zelf niet bont en blauw te kloppen of u te waterboarden. Een paar nachtjes zonder slaap, eten en drinken maken van iedereen een mak schaap. Op den duur weet ge niet meer of het ochtend, middag of nacht is, zaterdag of zondag en na verloop van tijd wil je alleen maar met rust gelaten worden en op dat moment zegt ge alles wat ze horen willen.

Dat is het probleem met de waarheid proberen achterhalen door ondervraging. Als je de gevangene echt moet breken, is zijn info niet meer betrouwbaar.

Re: Alain Moussa

patrickhaemers, in dit soort theorie kan ik mij vrij goed vinden, de theorie, vlees en Delhaize, ... dat weet ik niet lijkt mij wat vergezocht, maar het kan natuurlijk. Vraag is dan wel waar de Bonvoisin, WNP, ... in het spelletje meespelen. Randacteurs? Of spelen er verschillende zaken samen mee in een grote zaak die we Bende van Nijvel noemen?

Re: Alain Moussa

Voila, zoals de zaken met de diamanten (Bouhouche en Beijer) en Bonvoisin valt allemaal onder de naam de Bende van Nijvel, maar kunnen aparte zaken zijn, die niets met mekaar te maken hebben, of waar andere structuren rond gebouwd waren, met andere doelen. Ja dat van dat vlees was ook maar een hypothese hoor, maar in zaken kan veel als het om veel geld gaat.

Men kan zelfs als men sommige bronnen moet geloven de CCC ook nog tot de Bende van Nijvel rekenen om het systeem te ontwrichten. Alles viel onder 1 grote noemer. Maar er was soms toch een groot onderscheid tussen de gepleegde feiten. En dat een Beijer bv. in Aalst zou herkend zijn, kan al snel omdat de mensen toen al een aantal hoofdverdachten in de pers gezien hadden, en dan snel denken iemand te herkennen (zie robotfoto van Haemers).