Topic: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wij weten de volgende over de vondst van Ronquières: Procureur Deprêtre liet, op basis van getuigenissen, een duiker amper enkele uren zoeken in het kanaal. Vraagje. Wat weten wij over deze getuigenissen?

2

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Op 12 november 1986 wordt een proces verbaal opgesteld van de getuige die de speurders de weg wees naar de in het kanaal gedumpte zakken:

Franck O. woonde in die tijd in een caravan langs het kanaal en werd in de nacht van 10 op 11 november 1985 gewekt door stoppende auto's (meervoud) en pratende mannen die wat zakken in het water gooiden. Hij dacht eerst aan boeven en zegt aandachtig te hebben geluisterd naar wat de mannen tegen elkaar zeiden: "Ik hoorde het woord 'dokter' uitspreken (...). In de context van een zin als 'non, ça va docteur."

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3 (edited by Hestur 03-04-2011 23:25)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Eventjes een vraag. De Bende van Nijvel zit in november 1985 in het bois de la houssières. Op een gegeven moment gaat men een tweetal zakken in het water gooien, voor zover ik begrepen heb aan de aanlegsteigers van de vaartkom van Ronquières. Dit punt ligt echter aan de oostelijke zijde van het kanaal, terwijl het bos ten westen ervan ligt. Wat impliceert dat de daders eigenlijk toch wel iets of wat moesten omrijden en het kanaal moesten gaan oversteken om naar deze locatie te komen. Is er iets bijzonders aan deze locatie dat zou kunnen verklaren waarom de Bende exact naar hier reed?

Ik kan voorlopig enkel denken aan het feit dat een aantal figuren die wel genoemd zijn in het dossier, regelmatig frieten gingen eten in de frituur op enkele meters van de steiger.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Hallo Hestur, zou het juist zo kunnen zijn, door dat de bendeleden (of handlangers van de Bende van Nijvel), juist deze plaats hebben gekozen, omdat men deze plek kende van de eerder genoemde patatzaak. Vindt het nog steeds niet logisch om het juist daar te dumpen, maar het zou ook zo kunnen zijn, dat de mensen die de zakken hebben gedumpt, niet uit de buurt kwamen, en daardoor misschien ook niet hebben geweten dat er op de plek van het dumpen weinig of geen stroming was. Denk aan Nederlanders of Fransosen.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

5

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het is veel straffer. De PJ van brussel kwam er (waarschijnlijk waterskiën want dit is de enige plaats waar high speed mag gevaren worden), dus als ze aan frietkot een pint gedronken hadden gingen ze met hun gat op de pontons zitten om terug te vertrekken. En daar aan hun voeten werden de wapens gegooid! Kwestie van die gemakkelijk te vinden, hé.

6

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Een spook-caravan:

Bij de pontons in Ronquières stond vroeger een caravan-frituur alwaar de waterskiërs een pauze hielden, friet aten en een pint dronken hoop ik? Het bestaande vervallen pand dateert van na deze caravan. Heeft iemand foto's van deze caravan in de betreffende periode gezien.

Het zou uit deze caravan moeten zijn dat de frituuruitbater de dumpers van de wapens, gehoord en gezien heeft. Ik zou deze bewering willen checken. Een andere bron signaleert mij dat na de dumping de mannen het kanaal gevolgd hebben in noordelijke richting. Tenzij er teen en tander veranderd is sinds die datum, stelde ik vorig jaar vast dat ernagenoeg geen mogelijkheden zijn om met de auto dit jaagpad te verlaten om korte afstand. Ik vermoed dan ook dat de dumpers verder gereden zijn tot aan de sluizen waar een jachthaven is gelegen (Rue du Sart: jajaja!).

Graag zou ik willen weten of men met de auto over deze sluizen kan rijden en ook als deze jachthaven reeds bestond in 1986. Ik vermoed dat er bepaalde mensen hier kwamen boot-toeren en speeden want dit is het enige deel op de kanalen waar grote speed met boten is (was?) toegelaten. Uit bepaalde bron weet ik ook dat de Pj van Brussel in Ronquieres kwam frieten. Ik vermoed dat dit wil eens in hun zwembroek zal zijn geweest. Zo dit met meer zekerheid kan worden aangetoond dan zijn de Bende van Nijvel dumpers gewoon een toerke om geweest tot aan de pontons om de wapens te dumpen aan de voeten van de PJ, kwestie van hen een beetje te helpen (kleineren).

7

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Volgens verdere inlichtingen hebben ze daar maanden gekampeerd tijdens onderzoek in de streek. Er is geen sprake van dat ze er reeds kwamen voor de feiten (om te waterskiën). Nochtans heb ik wel ergens gelezen dat er contacten waren maar met welke groep?

8 (edited by Boemerang 03-08-2011 23:23)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

https://lh5.googleusercontent.com/-bgtgpn1zDWU/Tjmj2r3J21I/AAAAAAAABhA/uVi0RZ4Yec4/s912/DH-Dupont%252520ballistiek.jpg

Gilbert Dupont in La Dernière Heure van 30-1-1988. Het artikel werd eerder geplaatst door Eve (merci) op anneesdeplomb.com. Naast het verhaal over de SIE-wapens is er linksonder wat info over de vondst in Ronquières uit te distilleren.

Een deel van de info is achterhaald (een aantal onderdelen zijn herkend als zijnde van een bepaald wapen) en het word maar weer eens chaotisch beschreven. Een aantal zaken die werden teruggevonden worden hier nog niet genoemd, zoals o.a. de Krico .22LR, de vele Legia-patronen en de geldkoffer van de Delhaize Aalst. Daarentegen komen we andere zaken tegen in het lijstje die tegenwoordig niet meer genoemd worden of die vergeten zijn. Ook krijgen we een beetje een idee van de inhoud per zak.

Zak 1:

  • Delen van twee 7,65 kaliber pistolen (registratie onleesbaar).

  • Revolver (nummer onleesbaar).

  • Houten handvat.

  • Mouwen (waarschijnlijk is hier een wapenonderdeel bedoelt).

  • Hamers met veer.

  • Veiligheidspal (pèdales de sùretè de choc?).

  • Cilinder van metaal (voor 6 kogels).

  • De ontspanning en behuizing die waren gemonteerd op een Ruger XRM 3 RED die werd gestolen bij Dekaise.

  • 2 Gele plastic hulzen.

  • 1 Metalen huls.

  • 1 (defensieve) handgranaat.

  • 2 Nylon kousen met een groenbruine kleur.

  • Overblijfselen van een kogelvrij vest gestolen te Temse.

Zak 2:

  • 1 Dubbelloops jachtgeweer met afgezaagde loop (de Faul Centaure).

  • 1 Patroon kal.12 Winchester Western X Super 3 inch Magnum (rode huls).

  • 10 Patronen kal.12 Remington Express Power Piston Magnum (groene huls).

  • 23 Patronen kal.12 Remington 3 inch Magnum (groene huls).

  • 37 pellets van shotgun patronen.

  • 19 Patronen kal.22 Hollowpoint (met vermelding van de letter C of G).

  • 18 Patronen kal.22 Hollowpoint cartridges (met vermelding van de letter H).

  • 9 Patronen kal.22 (met vermelding van de letter R).

  • 3 laders/houders voor patronen van kal.22.

  • 1 Lederen pistoolholster.

  • 1 Rubberen "recoil butt-pad". Merk: Winchester Whiteline de luxe (= stootkussen voor het uiteinde van een geweerkolf).

  • 1 Telescoop-vizier.

  • 1 Lichtgroene aansteker van het merk BIC (gemaakt in Frankrijk).

  • 1 Flacon bevattende een blauw-groene vloeistof.

  • 1 Lange jas van dikke stof.

  • De "flappen" van een 2e kogelvrij vest gestolen te Temse.

Voor wie nu denkt dat dat allemaal niet in 2 zakken past (dikke lange jas, kogelvrije vest(en), flinke geldkist, Centaure, Krico en een lading kleinere wapens, onderdelen en uitrusting) die moet maar eens tellen hoeveel zakken deze foto van "de twee zakken van Ronquières" ons nu eigenlijk laat zien.

https://lh5.googleusercontent.com/-ktO0ZDjpvrE/TTIjlsFEygI/AAAAAAAAAnc/bs-Zmuq_mwk/Ronq%2525204.png
1, 2, ... 3!

9 (edited by K& 04-08-2011 10:33)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Pico Boemerang, dit artikel is mij ontgaan. Bevat inderdaad veel info. Het valt mij op dat men hier spreekt:

Over nog een Golf GTI gevonden in het kanaal van Willebroek bij Anderlecht tezamen met door dezelfde duikploeg als diegene die in Ronquières de vondst gedaan hebben (maar dan nog eens een jaar later).

Over een in stukken gesneden Golf GTI met diskeuse, bij de vondst onder de brug in Vilvoorde (hier wist ik van een motorkap of iets dergelijks in het kleine meertje bij de brug zo ik mij dat nog goed herinner).

Over mogelijks een derde hoedje gevonden. Lees gans op het einde.

Het ziet er naar uit dat omstreeks dit moment (1988) er nog een heleboel valse sporen werden gelegd.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Boemerang wrote:

Mouwen (waarschijnlijk is hier een wapenonderdeel bedoelt).

Zijn dit niet de mouwen van de lange vest van één van de daders? Er staat hier ergens een foto van op het forum.

Boemerang wrote:

Veiligheidspal (pèdales de sùretè de choc?).

Hiermee bedoelen ze waarschijnlijk de grip safety. Sommige wapens hebben zo'n veiligheid. Deze veiligheid bevind zich voor of achter de patroonhouder. Deze grip safety moet volledig worden ingedrukt, anders kan het wapen niet vuren. Dit wil ook zeggen dat als het wapen valt het niet kan afgaan. Meest bekende wapens zijn de:

  • COLT 1911

  • UZI pistoolmitrailleur

  • Heckler & Koch P7

  • FN mod 1922 in 7.65