1

Topic: Jean Deprêtre

"Procureur Deprêtre saboteerde het onderzoek naar de Bende van Nijvel"

Half elf, de zaal valt zowat in slaap. Met flauwe en slepende stem dicteert de voorzitter een samenvatting van enkele verklaringen aan de griffier. Getuigen beweren D'Orazio herkend te hebben toen hij een automobilist op de Louizalaan sloeg. Interventie van de verdediging:

Mr Graindorge: "Nog zoiets waar een onderzoeksrechter de waarheid had kunnen achterhalen."
De procureur: "De heer D'Orazio heeft de kans gekregen gehoord te worden door de politie."
Mr Graindorge: "Nee, het parket maakte een grote fout door geen onderzoeksrechter aan te stellen om opheldering te brengen in dit dossier."

Tussen haakjes. Waarom was er geen onderzoeksrechter? Omdat, zo fluistert me een advocaat, Deprêtre vreesde dat een beetje ernstige onderzoeksrechter zijn mager dossier zou torpederen. De voorzitter probeert de advocaat tegen te houden, maar die is op dreef.

Mr Graindorge: "Ik zeg het hier publiekelijk: U deed uw werk niet in dit dossier. En de procureur des konings, Jean Deprêtre, die de enquête over de bende van Nijvel geblokkeerd heeft, ook niet." Slaat de rug van zijn ene hand op de andere ter verontwaardiging. "Een magistraat van Nijvel is komen huilen, echt huilen."

De voorzitter: "Ik acteer die tussenkomsten die buiten het dossier vallen."
De beschuldigde André Fontaine: "Tiens, dat wordt wel geacteerd." (Herhaaldelijk, nog vorige week, weigerde de voorzitter verklaringen te acteren die hem niet aanstonden.)
Mr Graindorge: "Acteert u maar, mijnheer de voorzitter, maar dan wel goed! Want wat ik zeg is de mening van veel magistraten in dit land. Substituut de Prelle de la Nieppe, van het parket van Nijvel hier, is komen wenen, ik zeg wel: wenen, bij de parlementaire onderzoekscommissie over de bende van Nijvel. Want Mr Deprêtre had hem bevolen om dat klein grut van de Borinage te vervolgen, en die bleken later onschuldig te zijn. Dat is zeer ernstig en moet algemeen bekend zijn."
De voorzitter: "Dit incident wordt gemeld aan de stafhouder (de baas van de advocaten)."
Mr Graindorge: "Als dingen u niet aanstaan, doet u beroep op de stafhouder! Voeg er dus maar aan toe dat Mr. Deprêtre ook het onderzoek naar oneerlijke curatoren in de rechtbank van Nijvel geblokkeerd heeft..."

Deze procureur saboteerde het onderzoek naar de slachtingen door de Bende van Nijvel en wiste de sporen uit die naar extreem rechts leidden. Maar hij wil wel het vel van de beste delegees in dit land. Deze procureur wil de sociale strijd als een misdaad voorstellen terwijl hij de ergste bandieten vrij laat rondlopen. Voor wanneer een onderzoek en een volksrechtbank omtrent Jean Deprêtre?

Bron: De Morgen

Re: Jean Deprêtre

Ik oordel niet rap over mensen. Maar heb toch altijd al gevonden dat er bij die vent een serieus steekske los zat. Zo iemand die tot niets in staat is, en alles te danken heeft aan connecties.

3

Re: Jean Deprêtre

club_le-happy-few wrote:

Ik oordel niet rap over mensen. Maar heb toch altijd al gevonden dat er bij die vent een serieus steekske los zat. Zo iemand die tot niets in staat is, en alles te danken heeft aan connecties.

Inderdaad, maar ik vraag mij toch af of hij het onderzoek niet expres in de richting van de Borains stuurde. Wist hij meer over de bende of niet en werd hij betaald om het onderzoek te saboteren of was het gewoon van niet beter kunnen? In zo een functie kan ik het mij toch moeilijk voorstellen. Waarom saboteerde hij het onderzoek in de richting van het extreem rechtse? Want volgens mij was dat toch één van de belangrijkste pistes.

In ieder geval moest men openstaan voor alle opties en zich niet richten op één of andere bende die het misschien zou kunnen geweest zijn maar waar men eigenlijk geen bewijzen tegen had. Juist het ene wapen waarvan men dacht dat hij wel gebruikt zou zijn bij een overval, namelijk de Sturm Rüger. Maar meerdere ballistische onderzoeken gaven Dêpretre ongelijk. De druk van het onderzoek zal in ieder geval wel groot geweest zijn maar op de manier hoe Dêpretre te werk ging was gewoon de gemakkelijkste oplossing, de Borains voor alles laten opdraaien en zo was het voor hem opgelost. Niet dus!

Re: Jean Deprêtre

Hij laat allesinds de indruk na van niet beter kunnen, of was dit net de bedoeling?

5

Re: Jean Deprêtre

Ik denk dat Deprêtre een bepaald idee had van onze maatschappij. Zo leefde in Brabant - vooral het zuiden van Brussel - de goede klasse van mensen. Die braaf iedere dag hard gingen werken en hun geld op een eerlijke manier verdienden. Maar een paar kilometer zuidelijker leefden voor Deprêtre de ergste nachtmerrie. Gespuis uit de Borinage, en die gingen zijn Brabant overspoelen met geweld, moord en diefstal. Hij heeft er ook voor gewaarschuwd in 1981, hij zei letterlijk dat hij een grote misdaadgolf verwachtte. Toeval?

Maar ik geloof dat Deprêtre - met zijn conservatief, Christelijk wereldbeeld - echt wel dacht dat mensen zoals Michel Cocu in staat waren om zo'n bloedige moorden te plegen voor een paar duizend frank. Zodat ze even naar de hoeren kunnen gaan en zich een avond zat drinken. Als hun geld op is dan plegen ze gewoon een nieuwe overval en voor hun maakt het niet uit of er een paar doden vallen. Zij hebben namelijk geen emotie omdat ze opgegroeid zijn in een wetteloos gebied van België. Ik denk dat Deprêtre daar echt schrik van had/heeft.

Deprêtre was dus de perfecte procureur op de perfecte plaats, namelijk Nijvel. Hij maakte deel uit van een bepaald milieu uit het Brusselse waar hij alles voor deed als ze dat aan hem vroegen. Zijn beeld van onze maatschappij maakte van hem de perfecte magistraat om het dossier te sturen en dus eigenlijk te blokkeren, zonder dat hij misschien zelf weet in wat voor een spel hij zit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Jean Deprêtre

Wat ook opvalt is dat onderzoeksrechter Schlicker in 1985 doodsbedreigingen ontvangt, nadat hij het spoor extreem-rechts wou onderzoeken. Ook Deprêtre moest er niet van weten. Ook elke politiek spoor werd de grond ingeboord. Schlicker nam de bedreigingen ernstig en verwittigde de rijkswacht. Toch een bewijs dat er een lek was bij de rijkswacht of Justitie, en waarom komt men af met doodsbedreigingen? Kwamen ze te dicht? Er werd ook nooit een onderzoek ingesteld naar de bedreigingen.

7

Re: Jean Deprêtre

Ben wrote:

Ik denk dat Deprêtre een bepaald idee had van onze maatschappij. Zo leefde in Brabant - vooral het zuiden van Brussel - de goede klasse van mensen. Die braaf iedere dag hard gingen werken en hun geld op een eerlijke manier verdienden. Maar een paar kilometer zuidelijker leefden voor Deprêtre de ergste nachtmerrie. Gespuis uit de Borinage, en die gingen zijn Brabant overspoelen met geweld, moord en diefstal. Hij heeft er ook voor gewaarschuwd in 1981, hij zei letterlijk dat hij een grote misdaadgolf verwachtte. Toeval?

Ten zuiden van Brussel, waaronder Ukkel, Oudergem, Overijse, Hoeilaart, Tervuren en St-Genesius-Rode staan wel heel grote villa's, maar het is niet omdat zij in een dure eigendom wonen dat het hard werkende mensen zijn. Neem gerust aan dat bij de overgrote meerderheid van die bewoners hun activiteiten het daglicht mag zien. Diegene die de streek kennen zullen mij niet tegenspreken.

Re: Jean Deprêtre

Willi, ik snap je bijdrage niet, maar dat is misschien omdat ik de streek niet ken. Zoals ik het nu lees, lijk je te bevestigen van Ben schreef. Dus vanwaar jouw reactie ?

9

Re: Jean Deprêtre

Mijn reactie is heel eenvoudig (maar ik moet toegeven een beetje overdreven). Achter de gevels van die mammoet villa's gebeuren de meeste criminele zaken, niet dat daar mensen de nek worden omgedraaid, maar men noemt dat o.a de witte boord criminaliteit, of nog beter de commando centra's van waar de beslissingen en bevelen uitgaan.

Re: Jean Deprêtre

Maar dan ben je waarschijnlijk het woordje "niet" vergeten?