Re: Onderzoeksmethodiek

Ik weiger aan te nemen, dat een dergelijke organisatie al die moeite en risico neemt enkel voor wat dollars in hun zak te steken om pakweg een verslaving te voeden. Dat bestaat niet. Niet op deze wijze. Dit waren profs. Dit waren mensen die niets doen zonder een reden. Dit waren mensen die alles berekenden.

Servo per Amikeco

22

Re: Onderzoeksmethodiek

DeadLetterBox, dit is een duidelijke beschrijving van de werkwijze van de daders. Geen losbollen, geen gedrogeerden, maar spijtig genoeg mannen die zonder wroeging, en zonder iemand te ontzien hun toegewezen opdracht op professionele wijze uitvoeren. Maar zelf dit is maar een onderdeel van de Bende van Nijvel, weliswaar het uitvoerende en gewelddadigste onderdeel.

Re: Onderzoeksmethodiek

DeadLetterBox wrote:

Ik weiger aan te nemen, dat een dergelijke organisatie al die moeite en risico neemt enkel voor wat dollars in hun zak te steken om pakweg een verslaving te voeden. Dat bestaat niet. Niet op deze wijze. Dit waren profs. Dit waren mensen die niets doen zonder een reden. Dit waren mensen die alles berekenden.

Ik weet het niet. Ze zijn een aantal keren aan een arrestatie en/of de dood ontsnapt. Als ze alles goed berekenden konden ze een aantal levensgevaarlijke risico's hebben vermeden. Inbraak in Maubeuge, politie was op minder dan honderd meter van de daders. Waver, een achtervolging die tot de arrestatie had kunnen leiden. Nijvel/Diable Amoureux: levensgevaarlijk voor politie en daders. Aalst: idem. Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal feiten.

De arrestatie of het achtergelaten lijk van een van de daders had ongetwijfeld tot de ontmaskering geleid. Het is van belang een theorie ook te checken op de feiten die de theorie niet staven. Zelf zie ik niet in waarom een 'organisatie' - zelfs al werkt ze met cellen - het risico zou lopen dat een cel, de uitvoerende, wordt opgerold. In Aalst bvb namen ze veel te veel risico na het verlaten van de Delhaize. De parking daar was een val.

Re: Onderzoeksmethodiek

Ze komen telkens uit tegen ongetrainde agenten. Versta mij niet verkeerd, maar zeg het nog eens. Deze agenten waren niet getraind om zulke situaties op te lossen. Bezie het als een spel stratego. Als je weet dat je tegenstander veel zwakker is dan neem je toch ook veel meer risico's. Ze maakten naar mijns inziens zeker veel fouten, en vandaag de dag zouden zulk een gangsters veel minder kans maken omdat meerdere agenten zich ook extra trainen om zulke situaties het hoofd te bieden.

25

Re: Onderzoeksmethodiek

fipilip, dat was (is) de sterkte van de Bende van Nijvel. Als er een cel uitviel door arrestatie of dood was men nog niet veel verder. Trouwens de hinderlaag bij de "Diable" was niet zo risicovol voor de bende. Zij waren de initiatiefnemers en de politiemensen liepen in de val. Zulke toepassingen van kruisvuur worden niet geleerd bij de Belgische penose! Het was een geplande zet (in geval van) van de moordenaars en een verrassing voor de politiemensen. Wordt veel gebruikt in oorlogsomstandigheden.

Onze agenten konden alleen maar een goed heenkomen zoeken hun bewapening en voertuigen in acht genomen. Het verteld veel over de Bende, een goed verstaander leert hiervan dat het geen zootje ongeregeld is dat eens groot uitpakt, maar een groep getrainde mannen die zich gedekt voelt, gesteund wordt door een logistiek en los van de buit goed betaald wordt.

Mijn mening hoor.

26

Re: Onderzoeksmethodiek

Moeten we het echt zo wit-zwart zien? Een combinatie van erin-geluisde "zootjes ongeregeld" (Sudisten, Borains, De Staerke, ...) voor de kruimels met "pro's" voor de eigenlijke acties lijkt mij persoonlijk het waarschijnlijkst. En laat dit insluiten van klungelaars in de cellenstructuur nu net een zeer professionele zet zijn.

Re: Onderzoeksmethodiek

Ik denk dat men inderdaad een cellenstructuur heeft opgezet waarbij bewust enkele 'afleidingscellen' werden ingeschakeld om de 'marginale link' in stand te houden. Die cellen bestonden dan uit enkele lokale of beruchte criminelen waardoor het onderzoek uiteindelijk op een vals spoor kwam. Je kan een heel duidelijk onderscheid maken tussen Aalst en pakweg Maubeuge. Allemaal Bende van Nijvel, volgens mij, maar niet dezelfde daders. Net die tactiek heeft de speurders op een afstand gehouden. De pro's vinden we terug bij de high value targets, en we herkennen dit aan de hand van de modus operandi en bodycount.

Servo per Amikeco

Re: Onderzoeksmethodiek

fipilip wrote:

Ik weet het niet. Ze zijn een aantal keren aan een arrestatie en/of de dood ontsnapt. Als ze alles goed berekenden konden ze een aantal levensgevaarlijke risico's hebben vermeden. Inbraak in Maubeuge, politie was op minder dan honderd meter van de daders. Waver, een achtervolging die tot de arrestatie had kunnen leiden. Nijvel/Diable Amoureux: levensgevaarlijk voor politie en daders. Aalst: idem. Ik vergeet waarschijnlijk nog een aantal feiten.

De arrestatie of het achtergelaten lijk van een van de daders had ongetwijfeld tot de ontmaskering geleid. Het is van belang een theorie ook te checken op de feiten die de theorie niet staven. Zelf zie ik niet in waarom een 'organisatie' - zelfs al werkt ze met cellen - het risico zou lopen dat een cel, de uitvoerende, wordt opgerold. In Aalst bvb namen ze veel te veel risico na het verlaten van de Delhaize. De parking daar was een val.


Uiteraard zijn er ook risico's aan verbonden, maar laten we nu eens van naderbij bekijken, de weinige arrestanten die mbt de feiten werden ondervraagd en die van enige echte betekenis zouden kunnen geweest zijn, zoals een Bouhouche, heeft men niet kunnen veroordelen voor de Bende van Nijvel-feiten. Er werd mogelijk een dader geraakt in Aalst, maar het team heeft niemand achtergelaten, hun kameraad is verdwenen, dus ook geen bewijs. Wanneer een militaire eenheid een actie onderneemt, hoe goed ze ook zijn, hebben zij ook altijd een risico op verlies.

Planning en voorbereiding is alles. Deze gasten hebben daar zoveel tijd en energie ingestoken en ook geld, dat het niet langer opweegt tegen het meest voor de hand liggende doel van hun acties, namelijk diefstal. De opbrengst zou amper genoeg zijn geweest om hun onkosten te dekken. Dan denken we aan wapens, auto's, omkoopgeld, leefgeld, ontsnappingsgeld, verdelen van de buit onder mededaders, bijkomende kosten van spullen die gebruikt werden. Zoals van wapens die na de gelegenheid werden gedumpt.

Servo per Amikeco

29

Re: Onderzoeksmethodiek

Moderatie: Het gaat hier over de manier waarop een onderzoek gevoerd wordt, niet over de manier van werken van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30

Re: Onderzoeksmethodiek

Moderatie: kleine aanpassing van mezelf (:)). Het gaat hier over de manier waarop een onderzoek niet mag gevoerd worden.