Re: Waver: 30 September

Ik ken garages genoeg in Brussel waar er gefoefeld wordt. In de buurt van het Zuidstation is er een garage waar men tweedehandswagens verkoopt, en allemaal hebben die een Franse nummerplaat. En ik ken genoeg mensen die op een ministerie werken waar men adressen en nummerplaten zomaar kan natrekken. Dat bepaalde mensen hier misbruik van maken zelfs voor een miniem bedrag zou me niet verwonderen. Daarom niet bewust.

22

Re: Waver: 30 September

De leden van het Hof in België rijden ook met Franse nummerplaten tijdens hun privé uitstappen.

23 (edited by Columbo 19-03-2008 15:31)

Re: Waver: 30 September

Tegenwoordig moet de plaat achteraan officiëel afgeleverd worden door de DIV. Deze is duidelijk te onderscheiden van een copy. Er zitten merktekentjes in enz. Je kan zomaar een zaak binnenlopen en zeggen : ik wil een plaat FCK-007. Maar als je die achteraan op je auto hangt ga je snel problemen krijgen. Het is bij mijn weten altijd verplicht geweest om 2 platen op je wagen te hangen. Je gaat niet op voorhand problemen zoeken als overvaller...

In die tijd was de plaat achteraan ook al van de DIV, maar niet zo goed van een nagemaakte te onderscheiden als nu. De nummerplaat zal zeker als gestolen opgegeven gestaan hebben. Ze reden er blijkbaar al even mee rond. In die tijd was het niet zo simpel als nu om platen na te trekken. Bij een oppervlakkige routinecontrole zouden ze kunnen verder rijden hebben. De reproductieplaat vooraan is meestal van plastic. Mogelijk hebben ze die afgebroken en in het brandende voertuig gesmeten. De officiële zou na een brand nog te identificeren zijn. En dan? Hij was nu overal gekend en gezocht en dus hadden ze hem beter laten zitten. Met dat weggooien hebben ze er een spoor bijgemaakt. Dat was niet echt slim.

Ze wilden waarschijnlijk dat het 'brandende wrak' niet meteen als de gezochte Santana zou herkend worden. Dat is het enige voordeel dat ze zouden gehad hebben aan het weghalen van de plaat. Ze hadden dus enige tijd nodig om daar weg te komen. Er stond dus waarschijnlijk geen tweede auto. Ik denk dat ze daar niet erg ver vandaan ergens terecht konden.

Re: Waver: 30 September

Ik denk dat ze ergens ten Zuiden van het Zoniënwoud een 'garage', hun grootste uitvalsbasis  hadden. Vlakbij waar de meeste feiten later gebeurd zijn. Maar dat ze ook een safe-house hadden in Watermaal-Bosvoorde/Elsene/Ukkel. Nadat ze achtervolgd werden zijn ze mogelijk richting Noord gevlucht om hun  kampement niet te verraden. In het bos daar hadden ze de beste kansen om hun auto ongezien op te branden en toch redelijk vlug ergens terecht te kunnen. Het zou kunnen dat ze in Watermaal-Bosvoorde enkel een tweede auto hadden klaarstaan, maar er gebeurde nogal veel langs die kant.

25

Re: Waver: 30 September

Thierry Smars had ook een garage in die periode of werkte toch in een garage, als ik juist ben.

Re: Waver: 30 September

Met 'garage' bedoelde ik gewoon een stalplaats. Een box, een garage aan een huis, een zigeunerkamp, eender welke afgesloten plaats waar ze wat aan auto's konden prutsen komt in aanmerking.

27

Re: Waver: 30 September

Columbo wrote:

De nummerplaat werd niet onbruikbaar door de brand aan de Santana maar doordat het na de schietpartij een erg gezochte plaat werd!

Ik ga hier toch nog even op terugkomen. Volgens de informatie van de Cel Waals Brabant is de nummerplaat "een reproductie gebruikt op een voertuig Volkswagen Santana" en de "originele nummerplaat was legaal afgeleverd voor een voertuig Santana van dezelfde kleur". Dus als ze hun gestolen blauwe Santana in brand steken, wordt door hun naagemaakte nummerplaat nutteloos of ze moesten opnieuw een blauwe Santana stelen, wat niet echt een slimme zet zou zijn. Natuurlijk zijn het geen dommerikken en gingen ze ervan uit dat de nummerplaat was genoteerd door de ordediensten en dat het dus slimmer was om ze gewoon te vernietigen.

Maar ze leren ook snel bij. Ze ontdekken vrij snel dat een Santana geen handige wagen is om overvallen en moorden mee te plegen. Met een Golf GTI of zelfs een Saab kunnen ze veel meer doen. Dus lijkt het erop - ik heb dit al eens gezegd - dat er opeens een persoon bij de Bende kwam die de voordelen van zo'n wagens kwam vertellen.

Renne wrote:

Thierry Smars had ook een garage in die periode of werkte toch in een garage,als ik juist ben

Bijna juist, Thierry Smars had een garage in Tubeke, een provinciestad in Waals Brabant, vlakbij Eigenbrakel. Een geschikte schuilplaats voor een wagen en zijn passagiers na een overval.

club_le-happy-few wrote:

In de buurt van het Zuidstation is er een garage waar men tweedehandswagens verkoopt

De buurt rond het Brusselse zuidstation was tijdens de jaren tachtig ook het gebied van de firma's van tweedehandswagens. Die waren op dat moment vooral in handen van Grieken en Libanezen. Die laatste groep gebruikte deze autotrafiek voor hun burgeroorlog. Ook de vermoorde taxichauffeur Constatin Angelou zat tot over zijn oren in dit milieu.

Zie ook » Libanese Connectie

Columbo wrote:

Maar dat ze ook een safe-house hadden in Watermaal-Bosvoorde/Elsene/Ukkel.

En wie kent deze streek op zijn duimpje omdat hij er nog wijkagent is geweest? Inderdaad, Madani Bouhouche. Ook na de aanslag op Herman Vernaillen, die bijna zeker door Bouhouche & co werd gepleegd, werd wagen achter gelaten in het zuiden van Brussel, aan de campus van de ULB. Bouhouche kende deze streek op zijn duimpje, had er contacten, geheime garageboxen en waarschijnlijk ook safe-houses. Ah ja, de robotfoto gemaakt na de overval in Waver, heeft nogal veel gelijkenissen met Bouhouche. Maar het zal allemaal toeval zijn zeker.

Willi wrote:

De leden van het Hof in Belgie rijden ook met franse nummerplaten tijdens hun privé uitstappen.

Ik dacht altijd dat die het nummer 1 hadden op hun nummerplaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Waver: 30 September

Karton 49, stuk 150, rijkswacht Waver 29 Januari 1988

Bernard Sartillot, één van de twee rijkswachters uit Brussel die door de Bende werden beschoten na de overval in Waver, verklaart dat het Juan Mendez was die op hem heeft geschoten in Overijse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Waver: 30 September

Interessant, dus Mendez zou dan diegene zijn die niet gemaskerd was.

30

Re: Waver: 30 September

Het wordt me steeds duidelijker wie de daders van de overval in Waver waren. In het boek van Guy Bouten las ik gisteren het volgende:

In Hoeilaart kwam het nog tot een zware schietpartij met een politiepatrouille waarbij het eendenroer nog eens in actie kwam. Een van de agenten herkende Bouhouche wiens het gezicht met fond de teint was verdonkerd. Een getuige, toevallig een oud-legionair, had de indruk dat het om een militaire operatie ging omdat de gangsters het politievoertuig omsingelden en dan langs twee kanten onder vuur namen. De gangsters werden achtervolgd door een Renault 4 en hadden dus gemakkelijk kunnen ontkomen, maar ze temporiseerden tot het politievoertuig hen inhaalde zodat ze met hun manoeuvre konden uitpakken. Het leek wel alsof ze wilden aantonen dat de politie ondermaats was zowel qua uitrusting als training.

Later schoten ze hun auto in brand en lieten die achter in de Tumilidreef aan de rand van het Zoniënwoud. De speurders troffen in het wrak een precisieweegschaal aan, zoals bij drugsdealers. Ook leden van schietclubs gebruiken zo’n toestel om zelf hun munitie samen te stellen. Verder was de achterste zetel verwijderd, hij werd nooit teruggevonden.

Tel alle elementen bij elkaar op : Bouhouche was die dag toevallig ziek en kon niet komen werken. Later die dag wordt hij door een agent herkend als één van de schutters in Hoeilaart. Tel daarbij het feit dat Bouhouche Dekaise kende en dat er een robotfoto werd gemaakt die als twee druppels water lijkt op Bouhouche. Daarnaast wordt ook Mendez herkent door een agent. Toevallig een goede vriend van Bouhouche en iemand waarmee hij graag gaat schieten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube