Re: DNA-onderzoek

Een nu naar de praktijk:

Ben je familie (broer, zus, vader, moeder, kind) van een crimineel, zo ja, stap dan naar uw politie kantoor, laat een PV opstellen met vermelding dat je vrijwillig DNA afstaat ter bevordering van gerechtelijk onderzoek, en geef een speekselstaal, zodat uw DNA in de databank terecht komt. Bezorg een copy van uw PV aan een jurist. Wie weet ben je de winnaar dan van de 250.000 euro beloning die er te verdienen valt!

Het is niet om te lachen deze mooi verpakte nota hierboven, ik blijf bij mijn mening, enkel DNA kan het bende dossier openbreken. Uiteraard moet dit wettelijk mogelijk zijn, het blijft echter vaag.

152

Re: DNA-onderzoek

Ooit heb ik hier een geografische profiel zien voorbij komen. Vanuit dat punt is het mogelijk een verwantschap onderzoek te starten. Daar zijn wel behoorlijke kosten aan verbonden. Tevens zal de regelgeving aangepast moeten worden. Ben nog steeds van mening dat dit uit oogpunt van waarheids vinding zal moeten plaats vinden.

153

Re: DNA-onderzoek

In september 1998 werd het lichaam van Paul Latinus opgegraven voor DNA-onderzoek. In diezelfde periode werd ook het lichaam van een Sint-Gillis overleden man onderzocht:

Ook het stoffelijk overschot van een gevangene die in Sint-Gillis overleed, werd opgegraven. Doel van de opgravingen is na te gaan of beide mannen iets met de Bende te maken hadden. De twee DNA-analyses zijn een onderdeel van een omvangrijk programma.Tot op heden leverde geen enkele analyse een positief resultaat op.

Meer » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

De andere man, die opgegraven werd en overleden was in de gevangenis van Sint-Gillis, was Agnello Simeone.

155

Re: DNA-onderzoek

In een artikel over de moord op Sofie Muylle las ik dat er een Europese DNA-databank komt:

(...) Hoewel het onderzoek nu weer vaart krijgt, hopen speurders toch vooral op de Europese DNA-databank met honderdduizenden profielen van misdadigers. Die wordt binnenkort in gebruik genomen en de zaak-Sofie Muylle zou een van de eerste zijn waarvoor gebruik wordt gemaakt van de lijst.

Bron » www.nieuwsblad.be

Al betwijfel ik of zelfs DNA dit onderzoek kan redden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

156

Re: DNA-onderzoek

Europese DNA databank, ben ik toch benieuwd welke regelgeving gaat worden toegepast voor de opslag. Met name in onderzoeken met verwantschap DNA in coldcase zaken zitten nogal wat verschillen in de landen onderling. Maar als dit geregeld kan worden is een reuzestap voorwaarts.

157

Re: DNA-onderzoek

» www.blikopnieuws.nl

158

Re: DNA-onderzoek

eenhoorn wrote:

» www.blikopnieuws.nl

Interessant artikel, bedankt. Ik heb het ineens op de site gezet:

De vergelijking van de Nederlandse DNA-databank voor strafzaken met de databanken in 20 andere Europese landen, heeft in de nacht van woensdag 25 op donderdag 26 februari de 25.000e match opgeleverd. Het was een match tussen een spoor uit Nederland en een persoon wiens DNA-profiel in de Oostenrijkse DNA-databank zit.

» Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

In 2000 werden een speekselstaal en vingerafdrukken afgenomen van Christiaan Bonkoffsky maar die vertoonden geen overeenkomst met de vingerafdrukken uit het dossier, vertelt Geens. In 2017 werd genetisch materiaal afgenomen, maar ook nu werd geen overeenkomst gevonden.

Bron: Hoorzitting Commissie Justitie | 24 oktober 2017

160

Re: DNA-onderzoek

(...) De meeste cold cases raken opgelost door verklaringen van getuigen, niet dankzij forensisch-technische sporen. DNA lost bijvoorbeeld amper 3 procent van de cold cases op. De overige zaken kennen een ontknoping dankzij getuigenverklaringen. Meer specifiek: van dankzij getuigen die hun leven zagen veranderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de vrouw die na een scheiding eindelijk tegen de politie vertelt wie is vermoord door haar ex-man. Dat geldt ook voor de dader die op zijn sterfbed zijn geweten wil zuiveren. Maar hoe zeker zijn we dat de gescheiden vrouw niet gewoon liegt of dat de stervende man niet gewoon fantaseert?

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube