731

Re: Aalst: Proloog

Niet Simpel wrote:

Iedereen denkt er het zijne van en ik denk het volgende:

Op 9 november 1985 omstreeks 19u30 en tot op heden om onverklaarbare redenen verlaten de rijkswachters in hun R4 de parking van de Delhaize van Aalst en rijden richting Villalaan. Tijdens hun rit worden ze opgemerkt door de Bende van Nijvel met de Golf GTI. Dat is het moment voor de Bende om toe te slaan en de Bende rijdt via de Kareelstraat naar de Delhaize van Aalst waar de moordpartij omstreeks 19u37 begint. het vervolg is gekend.

Villalaan ... Rijkswacht weggeroepen naar Watermolenstraat?

En meer belangrijke vraag, zie krantenartikel post 547: wie waren de paracommando's/valschermspringers op het Sinterklaasfeest?

732

Re: Aalst: Proloog

Trojan, u beweert dat ze weggeroepen zijn naar de Watermolenstraat? Wij hadden het gerucht gehoord dat daar juist voor de overval schoten zijn gelost. Wij zijn met onze metaaldetector gaan zoeken en vonden achter de wasserij die nu afgebroken is kogels, Remington 22,1. En ik geloof niet in toeval.

Re: Aalst: Proloog

Allé hop voor de zoveelste keer. Die gevonden kogels van kenza dateren niet van de Bendeperiode. Dit heeft dus niets met de Bende te maken.

734

Re: Aalst: Proloog

Het is een beperking van het huidige catalogeringssysteem Merovinger. We mogen niet verwachten dat we als computers nooit de mist in gaan. Ikzelf betrap me ook op het hernemen van dingen die al - na heel veel debatteren - hun plaats hebben in de dossiers. Nochtans zegt men mij dat ik een geheugen als een spons heb en die is tot nu nog niet uitgewrongen. smile

Er bestaat ongetwijfeld software om datasets van feiten, tijdslijnen, personen, beweringen, bewijzen, locaties, routes, organisaties, mogelijke verbanden, bewezen verbanden, bronnen, .... te catalogeren op een overzichtelijke manier en er bovendien bewerkingen op los te laten ter analyse. Ben heeft misschien een beter zicht op de mogelijkheden hier. Wat gebruiken de professionals bij Justitie? Niet dat dit de referentie is.

Voorbeeld hiervan: Artificial Intelligence gebruikt om de 100.000-en studies over 10.000-en bestaande pharmaceutische producten te screenen op mogelijke bruikbaarheid als potentieel medicijn tegen Parkinson. Dit is proprietary software en state of the art maar er moeten gelijkaardige dingen zijn die men ook in de bestrijding van misdaden kan gebruiken.

Voor ons brein worden complexe dossiers een kluwen maar voor methodieken waar AI wordt gebruikt wordt het relatief eenvoudig mits het leerproces correct is. We zullen ons moeten wapenen tegen de immense datastroom die beschikbaar wordt en ik denk dat A.I. ook in de wereld van Justitie een hele grote rol zal hebben. Het is trouwens al zo - op een eenvoudige manier - met real-time face-recognition die perfect werkt (China met 1.5 miljoen camera's). Maar er kan zoveel meer wat nog niet is uitgewerkt.

735

Re: Aalst: Proloog

In de gerichte opmerking heeft Mero wel een punt. De gevonden hulzen; het kaliber komt op geen enkel moment in het dossier voor i.v.m. feiten gepleegd door de Bende van Nijvel. Die hulzen staan dus los van het dossier en met bijna zekerheid ook van het eventueel schieten daar die dag.

Wat mij wel interesseert is het tijdstip van dit schieten, en of er daar melding van gemaakt is bij de ordediensten en of dat er meerdere bronnen van zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

736

Re: Aalst: Proloog

De hulzen komen overeen met de aanslag op Vernaillen.

737

Re: Aalst: Proloog

Wat bedoel je met overeen?

Want in de aanslag op Vernaillen is er met specifieke cal. 222 geschoten. En zelfs daar moet alles kritisch en aandachtig bekeken worden. (Op 24 december 1981 levert Dery zijn rapport af waar het een AR18 zou zijn, pas in '92 neemt het een andere wending naar een AR15, doch de openbare aanklager in die zaak vraagt de vrijspraak voor de Bouhouche en Beijer. Dus het wapen gebruikt bij Vernaiien was 10 jaar lang volgens de expert verslagen een AR18). Het zit allemaal in de kleine details!

Het tijdstip van het schieten die dag interesseert me.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

738

Re: Aalst: Proloog

De keuze van de song “Te voet naar Scherpenheuvel” blijft me toch wel een beetje intrigeren. Bij het doorzoeken van digitaal krantenarchief van Aalst op zoekwoord Scherpenheuvel kwam enkel volgend artikel naar boven:

vzw SPES op bedevaart naar Scherpenheuvel (31 mei 1981)

Vertrek vanuit Aalst. Meesten met bus, maar ook sommigen te voet. Tot daar nog niets speciaal.

Maar ... zeer opmerkelijke aanwezigheid van de aardsbisschop van Joegoslavië. Meeste zigeuners zijn, ondanks het gedrag van sommigen, diep katholiek. De aanwezigheid van zo’n aardsbisschop van Joegoslavië, wat voor vele zigeuners toch een beetje als moederland wordt aanzien, betekent voor hen wel iets en blijft hangen. Vergelijk het met de paus die naar België kwam, dat blijft hangen bij de mensen die er naar toe zijn geweest, gelovig of niet. Misschien toch signaal als herkenning als beide partijen toen mee zijn geweest.

Bron » aalst.courant.nu

Het is maar wat het is, maar het kan misschien voor anderen iets duiden.

PS: Voor de Mercedes zoekers: In de nieuwe Gazet van Aalst van 18 juni 1982, pagina 10, over de zigeuners in Hofstade, staat in het laatste stukje van het artikel iets vermeld (beetje cynisch) over een zware Mercedes.

739

Re: Aalst: Proloog

Mr Vermeulen, oorspronkelijk werd een ander lied aangevraagd wat onze hoogintelligente DJ niet in zijn platenbox had liggen, dus elke speculatie over de tekst van het lied is irrelevant. Wat een beetje onciviek is, is dat de man of vrouw in eerste instantie de ordediensten niet contacteerde. De enige info die we hebben, is de aankondiging, de deadline plus titel van het oorspronkelijk aangevraagde lied dat hier ook ergens op het Forum is te vinden.

740

Re: Aalst: Proloog

Beste ddd, het aangevraagde nummer was volgens mij "Te voet naar Scherpenheuvel" van de Marlets. De DJ draaide omdat hij die plaat niet had Johnny Be Good. Wat inderdaad dom is, is dat de DJ geen telefoontje pleegde naar Rijkswacht of Politie gezien het tijdskader, maar dat heb ik al eens geschreven. Als ik mis ben, dan hoor ik het wel.