Re: Abdelkader Belliraj

Je vergeet nog dat hij intussen voor onze staatsveiligheid werkte! Zullen we dan toch maar dat telefoontje naar Brugge doen?

Re: Abdelkader Belliraj

Doe gerust, maar haast je, want de leeftijd vordert ...

Dit was ik nog vergeten: de andere broer van Abdelkader Belliraj, Salah, woonde sinds begin 1983 in een herenhuis gelegen Rue Henri Neuman nr. 28 in Braine-le-Comte [Google Maps]. Dat is op een boogscheut van de buurtwinkel Mestdagh (om de hoek), waarvan een kasticket werd gevonden in de brandhaard die de Bende achterliet in het bos van Houssière in 1985. Een kasticket voor de aankoop van Merguezworsten, voor wie het wil weten.

Broer Salah werd samen met Abdelkader aangehouden in de terrorismezaak in Marokko en tot 8 jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Re: Abdelkader Belliraj

Interessant artikel door Wakter De Smedt op Apache:

Link tussen Abdelkader Belliraj en de Bende van Nijvel verdient nader onderzoek

De voor terrorisme veroordeelde Marokkaan Abdelkader Belliraj zou de leider zijn geweest van de Bende van Nijvel. Hij zit een levenslange gevangenisstraf uit in Marokko. Zijn handlanger Ali Aârras, die ook in Marokko in de cel zit, was ‘De Reus’. Hij zou weldra vrijkomen. Dat is volgens Het Nieuwsblad de stelling die een “hooggeplaatste ambtenaar” twee jaar geleden doorspeelde aan de Bendespeurders. Die onderzoeken naar eigen zeggen het spoor maar noemen het weinig plausibel. Volgens Walter De Smedt verdient deze piste echter meer onderzoek.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Het boek: Het Geheim van Belliraj door Georges Timmerman heeft het ook over contacten met Calmette en de WNP.

Re: Abdelkader Belliraj

Heb je dat boek en kan je iets zeggen over die contacten?

Re: Abdelkader Belliraj

Ik heb het boek in de bibliotheek doorbladerd. Er stond een korte passage in over contacten met Calmette, Latinus en de WNP. Misschien heeft iemand van de andere forumleden het boek.

86

Re: Abdelkader Belliraj

Al in de eerste golf was er minstens een dader met militaire of practical shooting training (Dekaise, Nijvel). Deze mannen werden pas in '84 opgeleid, hecht er weinig geloof aan. Ze passen niet in de vroege nachtelijke avonturen van de bende.

Re: Abdelkader Belliraj

Het is niet omdat ze in 1984 een opleiding gingen volgen in Libanon (explosieven, guerilla) dat ze eerder al geen lid waren van een practical shooting club. Integendeel, er zijn elementen die daarop wijzen. Chef-kok Pierre Romeyer, die getuige was van de schietpartij die volgde op de overval op Dekaise, zegt dat ze bij het schieten de 'Jeff Cooper' houding aannamen. Romeyer kon dat weten, want hij deed zelf aan practical shooting, Jeff Cooper stijl, in een lokale schietclub.

Dat kan verklaren waarom hij onmiddellijk daarna telefonisch bedreigd werd; ze hadden hem wellicht herkend en konden vrezen dat hij hen ook herkend had.

Re: Abdelkader Belliraj

Marcel Barbier verklaart: "Na de aanslag op Naïm Khader onderzochten we voor rekening van Faez Al Ajjaz hoe de Palestijnen wraak zouden kunnen nemen." Marcel Barbier en Eric Lammers werden ook uitgenodigd om een speciale training in Libië te volgen.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

Re: Abdelkader Belliraj

Romeyer stond op 150m. Deze man op een paar meter en die heeft andere daders herkend. En blijkbaar heeft Romeyer nadien gezegd dat de dreigtelefoon niets te maken had met dit feit

Re: Abdelkader Belliraj

Toch zeer merkwaardig dan dat Bouhouche in de dagen daarna niet in een line-up moest gaan staan voor Dekaise en zijn twee klanten, die de daders van dichtbij gezien hadden. Ik heb het al gezegd: als die rijkswachter zoiets gerapporteerd heeft zal diezelfde dag nog het alibi van Bouhouche tot op de bodem nagegaan zijn. En dan kan je niet beweren dat je niet meer weet waar je was. Bovendien waren de daders min of meer vermomd.

Het interview met Pierre Romeyer op het Franstalig forum dateert van 2009 » sites.google.com

Daar hield hij nog vol dat hij wel degelijk telefonisch bedreigd was. Als hij daarna nog van gedacht veranderd is moet dat dus meer dan 27 jaar na de feiten gebeurd zijn ...

Django68 wrote:

Marcel Barbier verklaart: "Na de aanslag op Naïm Khader onderzochten we voor rekening van Faez Al Ajjaz hoe de Palestijnen wraak zouden kunnen nemen." Marcel Barbier en Eric Lammers werden ook uitgenodigd om een speciale training in Libië te volgen.

Bron: De Bende van Nijvel en de CIA | Guy Bouten

Voor wat die training in Libië betreft: heel dat verhaal lijkt mij een voorafspiegeling van de hypothese Belliraj: Faez Al Ajjaz zoekt jonge Marokkanen om ingezet te worden voor 'de Islamitische zaak'. Marcel Barbier in brief nummer 6 van februari 1986:

Faez Al Ajjaz was ook betrokken bij de 'operatie Libië'. Het zit zo. Op het Rouppeplein bevond zich een opvangtehuis voor jonge en verwaarloosde Noord-Afrikanen. Hij wou hen een nuttige bezigheid bezorgen en stelde voor hen op te leiden tot strijders voor de Islam. U kunt het vervolg raden: ze zouden in Libië een terrorisme opleiding krijgen. Ik moest hen hier voorbereiden opdat ze in de zware testen en proeven zouden slagen. Door mijn donkere huid en mijn nieuwe naam, Zwaël Boukadida, leek ik een kind van een Tunesische vader en een Belgische moeder.

Mijn ouders waren zogezegd bij een ongeval omgekomen. In Libië zou ik dan goed worden ontvangen en undercover inlichtingen inwinnen over de terroristische netwerken in Europa. In een eerste fase zouden Lammers, Nemry en Saucez vertrekken. Ik zou volgen samen met Libert. Ik kreeg echter van Calmette en Christian Smets de tip om zeker niet op het voorstel in te gaan omdat me anders een gewisse dood wachtte.

Veel later vernam ik dat we ter plaatse zouden zijn ontmaskerd en geliquideerd. Zij die ons moesten verraden zouden daarna in Europa worden ingezet om de instellingen te destabiliseren met terroristische aanslagen, bijvoorbeeld op grootwarenhuizen. Ik krijg een punthoofd als ik hierover nadenk.

Bron » Forum