1

Topic: Dit is de meest iconische Belgische foto

De Standaard organiseerde een wedstrijd om de meest iconische Belgische foto te vinden. Een foto van de Bende van Nijvel is verkozen tot tweede meest iconische foto (na een foto van de aanslagen van 22 maart 2016):

(...) Maar terug naar de rangschikking. Als tweede meest iconische foto uit de reeks koos u de foto van de Bende van Nijvel. U vindt de foto vaak exemplarisch voor wat er fout gaat in ons land, een gevoel dat de foto van Marc Dutroux trouwens ook oproept bij veel lezers.
Over de Bende schreef Frits Coenen: ‘De foto is iconisch voor België omdat ze het wantrouwen van “de Belg” voor de overheidsinstellingen in het algemeen en politiek en politie in het bijzonder, weergeeft. Meer dan 30 jaar na de aanslagen en hypotheses dat de politiek betrokken was, dat de rijkswacht een Staat in de Staat was of dat het om de destabilisering van het land ging, is vandaag nog altijd niet duidelijk wat de motieven van de Bende van Nijvel waren en wie de bendeleden waren of hun opdrachtgevers. Het blijft een niet-verwerkt trauma voor België en meer dan de andere foto’s uit de reeks zal deze foto blijven terugkeren zolang de Bende van Nijvel geen gezicht krijgt.’

Tegelijkertijd hangt de foto vast aan de angst die velen van ons toen voelden. Enid Zwerts stond, net als andere lezers ook stil bij de foto zelf. ‘Eigenlijk staat er niets op de foto. En dat maakt het net zo speciaal. Het is gewoon een supermarkt met rijkswachters voor. Op basis van de foto weet je niet wat er gebeurd is. Ik herinner me het beeld. Het zit vastgeroest in mijn hoofd: ik was 12 jaar en die avond was het verjaardagsfeestje voor mijn zus. We zaten rond de kleine zwart-wit tv toen het nieuws binnenkwam. Paniek alom, volwassenen die begonnen te roepen en jammeren. Ik denk dat ik die avond voor het eerst de impact van de Bende begreep.’

https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2020/01/10/bende.jpg

Lees hier het hele artikel » www.destandaard.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Dit is de meest iconische Belgische foto

“Dit is de meest iconische Belgische foto” en wat zie je? Delhaize!?! Natuurlijk was 22 maart 2016 het meest iconische foto-moment. Wat een verbeelding hier of is het tunnelvisie? Door zulke kemels ontstaan mythes.

3

Re: Dit is de meest iconische Belgische foto

Dit is de meest iconische foto is gewoon de titel van het artikel. De Delhaize foto is er wel een die op je netvlies gebrand staat.

4

Re: Dit is de meest iconische Belgische foto

zeno wrote:

Door zulke kemels ontstaan mythes.

Gewoon even de tekst lezen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Dit is de meest iconische Belgische foto

Het gaat om de perceptie en misleiding Ben. Mensen lezen titels en kijken plaatjes. Als je de meest iconische Belgische foto aankondigt plaats je niet de tweede keuze. Waarmee ik niet wil zeggen dat je het opzettelijk deed.

Re: Dit is de meest iconische Belgische foto

Ben wrote:

U vindt de foto vaak exemplarisch voor wat er fout gaat in ons land, een gevoel dat de foto van Marc Dutroux trouwens ook oproept bij veel lezers.

Belangrijk hier is dit waarom wij deze foto gekozen hebben.

Tel hierbij het aantal stemmen dat het Vlaams belang kreeg (die andere barometer) en dan weet je genoeg. Laat ons even vooruit blikken naar een mogelijk proces. Stel dat men er in slaagt 5 verdachten voor de rechtbank te brengen dan is de cruciale vraag: gaan wij nog geloven dat die vijf de enige schuldigen zijn of überhaupt de echte schuldigen zijn.

Ik vraag mij af wat voor de slachtoffers "het best mogelijke einde" van hun hallucinante calvarietocht zou kunnen zijn. Ik zal mijn licht eens opsteken.

Dat ze zoals iedereen de waarheid willen kennen dat weten we al.