1

Weet iemand soms meer wat hier gebeurde in de jaren 80 en 90? Deze fabriek stond leeg sinds 1984 aan het station van Asse en was ondanks zijn redelijke publieke ligging, gekend in de streek als uitvalsbasis van het Brusselse ondergrondse milieu in die tijd. Gekende feiten waren gestolen wagens, mensenhandel, zwartwerk, er is zelfs een nadien een stoffelijk overschot gevonden van minderjarig kind. Zou na de sluiting in 1984 op naam van een Brusselse "NV lynx" gekomen zijn.

Ik weet dat hier in de streek indertijd veel mensen zijn opgepakt als verdachte waarvan de namen op het forum staan.

Als klein kind ben ik deze fabriek nog gaan bezoeken met vrienden als "stoerdoenerij" onder jonge gasten en dit was rond 2003. Ik herinner er me nog altijd de grote lege fabriekshallen met oude teerputten of putten waar machines hebben ingestaan, maar deze waren meters diep en stonden onder water en er lagen ook autos in die van neus tot koffer volledig onder water stonden dus ik wil niet weten hoe diep die putten waren en wat er nog zou in gelegen hebben. Jammer genoeg was ik toen als kind nog niet met dit dossier enzo bezig maar heb me wel altijd afgevraagd en zeker nu of er een verband zou kunnen zijn.

Ook herinner ik me dat de fabriek vol lag met auto-onderdelen van achtergelaten auto's op het terrein (autozetels dat in brand waren gestoken,...) aan de fabriek was ook een conciergewoning en kantoor en dergelijke waar de kelders ook onder water stonden in die periode. Het was eigenlijk wel een uniek terrein. Eenmaal achter de grote toegangspoort waart ge volledig uit het zicht. Met een grote binnekoer, fabriekshallen, een grote toren met panoramisch uitzicht over de streek.

Als ik hier op het forum verhalen lees over de kesterheide als schuiloord. Dan lijkt het mij logischer dat deze plek toch ook is mag uitgeklaard worden. Om deze redenen: ze stond leeg ten tijde van de laatste overvallen: vanaf 1984, ze wordt altijd gelinkt aan het Brusselse milieu in die tijd en zware criminaliteit (men durfde blijkbaar soms 's avonds niet op de trein alleen wachten aan het station omdat het perron bijna aan de fabriek grensde en toen niet verlicht was). Men is van de fabriek direct op alle invalswegen; Aalst, Dendermonde, Brussel en de E40 en ook richting A12. De site van de fabriek is uiteindelijk in 1997 ontruimd door meer dan 200 politiemensen.

De fabriek bestaat nu niet meer en waar de fabriek destijds stond ligt nu de ring aan het station van Asse. De site waar de brandweer en het jeugdcentrum ligt nu is vernoemd naar de voormalige fabriek en staan ook op de plek waar de fabriek lag.

Ik vind het ergens verbazend wel nu hoe weinig er nog te vinden is op het internet over deze fabriek.

» www.nieuwsblad.be

Even ter verduidelijking, in het artikel dat ik gepost heb staat dat de fabriek in 1986 in handen kwam van de NV. Maar de fabriek stond al leeg sinds 1984. Staat ook zo vermeld op in inventaris onroerend erfgoed » inventaris.onroerenderfgoed.be