Re: Temse: 10 September

Er zijn dus twee vesten teruggevonden en vijf zijn er spoorloos verdwenen? Verder zijn wel alle wapens en auto's die ze gebruikt en/of gestolen hebben teruggevonden toch? Dat houdt de mogelijkheid open dat ze deze vesten in opdracht van iemand gestolen hebben.

Now wrote:

Het is de start van de riotgun periode, voor Temse waren er al 4 doden te betreuren, Vanaf 10 sept 83 maken de daders nog minimum 24 dodelijke slachtoffers. Hoe de daders Linda beschoten hebben in haar slaapkamer is extreem gruwelijk! Het menselijk leed dat de daders zaaien is het meest opmerkelijke.

Opmerkelijk veel schieten en slachtoffers voor een geringe opbrengst ja, maar dat is een constante geweest, geen uitzondering op hun gebruikelijke modus operandi. Temse was dat wel in zekere zin.

1 + 1 = 2

582

Re: Temse: 10 September

edd, personen binnen de rijkswacht wel

in het onderzoek naar de bedenkelijke bezigheden van de ex-rijkswachter en niet-zigeuner Madani Bouhouche leverde onderzoeksrechter Luc Hennart op 23 november 1990 een onderzoeksopdracht af. Het voorwerp van die opdracht was het SIE, het Speciaal Interventie-Eskadron, de vroegere groep Dyane, de elite-eenheid van de rijkswacht. En wat wilde Hennart van het SIE? Hij wilde het dossier-Opération Pare-balles, Operatie-Kogelvrije Vesten uit 1982. In een proces-verbaal van 27 maart 1991 meldde één van de Bouhouche-onderzoekers aan Hennart dat “hij op 6 december 1990 naar het secretariaat van het SIE is gegaan, waar men hem het dossier heeft overhandigd van de Operatie-Kogelvrije Vesten van 1982.


Een rijkswachter die absoluut anoniem wil blijven, zegt: “Dit gaat over het feit dat mensen van het SIE in het begin van de jaren ’80 contacten hadden met Wittock-Van Landeghem. Dat is zeker. En het ligt ook voor de hand. Het SIE was altijd op zoek naar nieuwe dingen. Evance Collard, de wapenmeester van het SIE, was voortdurend bezig met nieuwe en betere wapens en beschermingsmaterieel. Ik begrijp niet dat de generale staf dat zo hardnekkig blijft ontkennen. Alhoewel, misschien begrijp ik het wel.”

“Ik zie een mogelijke verklaring voor die halsstarrigheid. Begin 1982 werd er bij het SIE ingebroken en werd er een pak wapens gestolen, waaronder gesofistikeerde, van geluidsdempers voorziene Heckler und Kochs, dingen die je op dat moment niet in de handel kon kopen. Het werd al snel duidelijk dat het om een inside job ging, dat er dus rijkswachters bij waren betrokken.”

Evance Collard werd na die diefstal overigens uit het SIE verwijderd. Hij was een kennis van Madani Bouhouche. Bouhouche kwam geregeld op bezoek bij Collard om te weten te komen wat het SIE aan nieuw spul had binnengekregen. De generale staf wist dus dat er rijkswachters bij die diefstal waren betrokken, maar heeft er alles aan gedaan om die zaak in de doofpot te krijgen en daar te houden.

583

Re: Temse: 10 September

De diefstal bij het SIE en de diefstal van de kogelwerende (niet kogelvrije) vesten bij Wittock-Van Landeghem te Temse hangen 100% samen (net zoals nog andere zaken). Alles moest en moet eraan gedaan worden om te vermijden dat deze 2 zaken samen als 1 zaak werden/worden gezien. Immers, dàt is die bewuste sleutel tot de ontknoping... Dat staat reeds lange tijd ook hier omschreven » https://bendevannijvel.com/onderzoek/be … ]Onderzoek

Als het over de overval in Temse gaat, wordt er vaak over Lekeu gesproken, maar dit is wat Lekeu op zijn beurt over Temse zei:

"In verband met Temse zei Lekeu ooit dat ze maar eens moesten gaan praten met de wapenmeester van het SIE, die wist er alles over volgens Lekeu, net zoals over andere zaken die de bende aangingen. Lekeu kon of wilde hier geen naam noemen, maar het kon niet anders dan om Collard (Evance Collard) gaan, de wapenmeester van het SIE die bevriend was met Madani Bouhouche"

584

Re: Temse: 10 September

edd wrote:

Maar personen binnen de Rijkswacht wel.

Ja zoals J&B al opmerkt. Dat er rijkswacht verbanden zijn wordt ook duidelijk via de rol van Lekeu. De Saab was trouwens identiek met ook de nummerplaat als de buurman van de rijkswacht generaal. Plus waar er ook bij stil gestaan moet worden is dat de daders ook op de hoogte zullen geweest zijn van de staking door de cipiers in de gevangenis van Diksmuide waar op 17 september de ontsnapping van de eeuw plaatsvond.

Re: Temse: 10 September

Dus Madani Bouhouche was de tipgever volgens jou, die de Bende van Nijvel op pad heeft gestuurd om die kogelvrije vesten te stelen voor hem? Zou kunnen, maar sluit niet uit dat de Bende van Nijvel (voornamelijk) uit zigeuners bestond.

Of was Madani Bouhouche zelf lid van de Bende van Nijvel, samen met andere overheidsdienaren, en zijn die zelf op pad gegaan om de vesten te stelen? Ik heb je al eerder uitgelegd waarom dat (soort complotten) voor mij erg ongeloofwaardig is en toen reageerde je daarop met te zeggen dat dit de opvatting van professor Ponsaers is en niet (per se) van jou zelf. Uit dit bericht blijkt dan weer dat dit tóch ook jouw eigen opvatting is, of ga je me nu (weer) vertellen dat jij daar zelf geen mening of theorie over hebt?

1 + 1 = 2

Re: Temse: 10 September

Mincky wrote:

Sorry, maar Ik begrijp niet wat u bedoelt.

Het is echter eenvoudig :

  1. Waarom kogelvrije vesten stelen als het niet ter bescherming is?

  2. Wie weet dat er bij Colruyt de Nivelles een volumetrisch alarm is geïnstalleerd?

Re: Temse: 10 September

De “zigeuners” waren inderdaad zeer goed op de hoogte…

“Antoine Van Hove - toen politieagent in Temse, later commissaris van Temse - was die avond samen met een collega op patrouille. “We waren om 2 uur naar huis gegaan en een half uur later sloegen die gangsters toe. Dat tijdstip heb ik altijd bijzonder vreemd gevonden”, zegt Van Hove. “Ons uurrooster was trouwens kort daarvoor aangepast. Normaal draaiden we shifts van twaalf uur, vanaf 7 uur of vanaf 19 uur. Omdat er ’s nachts bitter weinig gebeurde, besloot onze toenmalige commissaris de nachtploeg af te schaffen. We moesten om 14 uur beginnen en hadden dan om 2 uur gedaan.”

Re: Temse: 10 September

In het geval van Temse lijkt er inderdaad sprake te zijn van inside information, dat ontken ik niet. Ik vraag me alleen af wat daar dan achter heeft gezeten, omdat er vóór dit "professionele" delict zó veel amateuristische delicten zijn gepleegd waar geen enkele professionele organisatie zich aan zou willen wagen/branden. Je krijgt het gewoon niet verzonnen, bedoel ik er eigenlijk mee te zeggen.

1 + 1 = 2

Re: Temse: 10 September

Wat als Nijvel een keerpunt was? Een ontmoeting tussen een team van gewelddadige gebroken armen die kwamen voor geld, en een ander team dat de eerste  gebruikte om gewelddadige handelingen te plegen. Dit verklaart waarom de Riot-Guns pas in Temse in actie komen.

Re: Temse: 10 September

ddd wrote:

Strategisch niet zo best om een overvalwagen op dat terrein te zetten. 1 rijkswachtbusje voor de ingangspoort en niemand kan weg. Vanop de weg kunnen ze alle kanten uit en alles van ver in het oog houden wat er aankomt om eventueel in te grijpen lang voordat er iemand in de buurt van de toegangspoort komt. Ze hebben trouwens de buren beschoten dus ze hielden de boel goed in de gaten.

Strategisch is het niet zo best om je auto op het fietspad te parkeren met draaiende motor in volle nacht. Als je binnenrijd met je auto, waarom zo een rijkswachtbusje voor de ingangspoort gaan parkeren als er niets verdacht gebeurd?