601

Re: Temse: 10 September

Serieus, wel zoals J&B aanhaalde, en terecht. Lees volgende!

J&B wrote:

dat staat reeds lange tijd ook hier omschreven
https://bendevannijvel.com/onderzoek/be … -ii/temse/

Een artikel van eind 95, begin 95 was er een ere advocaat (openbare aanklager) die in een rechtszaal verklaarde dat er ergens een deal gesloten was en er vervalste pv's gebruikt werden! De man (ere advocaat) had geen benul toen. Iets later in 97 was de 2de bende commissie waar men deed of er niets was (er was een deal)!

Hoe was het weer Lekeu en de kogelwerende vesten? Waarom zou Lekeu ermee te maken hebben en kozen de daders bewust een identieke wagen als van de buur van de rijkswacht generaal (vriend van ....)? Toeval?

602

Re: Temse: 10 September

Om de rijkswacht generaal in diskrediet te brengen? Want als hij er zelf mee te maken zou hebben, zou dat niet heel erg slim zijn.

603

Re: Temse: 10 September

En dus word onze generaal chanteerbaar en gedwongen om een "deal" te sluiten.

Re: Temse: 10 September

pyrénéen wrote:

Op de ochtend van Anderlues verklaarde Michel Baudet: "je zult zien, er gaat iets gebeuren, je zult zien dat ik het niet ben." Toeval of niet?

Deze verklaring komt voor in 42 en 43 van de aanklacht tegen de boraine sector.

Re: Temse: 10 September

Ah, dat komt mooi uit, want die verdenk ik er inderdaad van lid te zijn geweest van de Bende van Nijvel. Na alles gelezen te hebben wat er hier over de Boraines te vinden is (» Daders) ben ik tot de conclusie gekomen dat de daders in deze hoek gezocht moeten worden, waarbij Christian Amory de "missing"  link zou kunnen zijn die de bende voorzien heeft van de inside information die nodig was voor de actie in Temse. Ik las hier (» Daders) dat hij ook contact had met Madani Bouhouche, dus die zou er op die manier ook zijdelings bij betrokken kunnen zijn, vooral in het geval van Temse.

Het was doordat ik me (plotseling) realiseerde dat de daders van de taximoord een/hun verblijfplaats in Bergen moesten hebben, dat ik ben gaan zoeken naar zaken die aan Bergen gelinkt zijn, en dat bleken er heel wat te zijn. Voor mij is Bergen nu dan ook het brandpunt van mijn aandacht geworden. De verregaande topografische kennis die de Bende van Nijvel had van andere gebieden in België, kan uiteraard voortkomen uit het feit dat één of enkele leden eerst ergens anders hebben gewoond, voordat zij in de omgeving van Bergen terecht kwamen.

1 + 1 = 2

Re: Temse: 10 September

Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben over het begin van het bestand. Weet je nog dat de Saab werd gezien op een locatie waar Michel Cocu en Michel Baudet aan het werk waren. Bedenk ook dat Michel Cocu en Michel Bauet beiden voor hun arrestatie spontaan aan derden bekenden dat ze grote gebieden hadden aangevallen. Dit zijn elementen die uitdagen. Mijn probleem is wat er gebeurt vanaf Temse.

Re: Temse: 10 September

pyrénéen wrote:

Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben over het begin van het bestand. Weet je nog dat de Saab werd gezien op een locatie waar Michel Cocu en Michel Bauet aan het werk waren.

Ik heb daar alles over gelezen ja, met name dankzij het feit dat één van die kinderen exact het goede nummerbord wist te op te noemen bewijst dat het geen verzonnen verhaal van die kinderen is en dat het wel degelijk de Saab was die de Bende van Nijvel heeft gebruikt bij haar acties. Ook de "zelfmoord" die op dat terrein heeft plaatsgevonden ziet er zeer verdacht uit.

pyrénéen wrote:

Bedenk ook dat Michel Cocu en Michel Bauet beiden voor hun arrestatie spontaan aan derden bekenden  dat ze grote gebieden hadden aangevallen. Dit zijn elementen die uitdagen.

Daarvan kun je inderdaad niet zeggen dat ze onder druk zijn afgelegd, maar ook uit de verklaringen die wel onder grote druk (zouden) zijn afgelegd blijkt dat zij over daderkennis beschikten. Die kan hen weliswaar verschaft zijn door de ondervragers, maar niet in alle gevallen, voor zover ik lees/begrijp.

pyrénéen wrote:

Mijn probleem is wat er gebeurt vanaf Temse.

Wat is je probleem hiermee dan?

1 + 1 = 2

Re: Temse: 10 September

De data van de aanslagen zijn ook belangrijk. Uccle 25 Februari en Halle 3 Maart ... De buit 1M 600.000 Fr. In die periode ('83) was dat toch een mooie som.

Daarna, behalve de diefstal van de Saab gebeurt er gedurende 6 maanden niets. Dus, kunnen we overwegen dat we met mensen te gaan hebben die stelen wanneer ze geld nodig hebben. Na 6 maanden is het geld gaan vliegen. Ze leerden van hun verschillende schietpartijen met de politie dat ze beter moesten beschermend worden (dus diefstal van de vesten in Temse). Na Temse op 10 September? Nijvel 17 September, Ohain 2 Oktober en Beersel 7 Oktober. Toeval? Zeker niet.

En om nog meer veiligheid te hebben besluiten ze om s'nachts de kluis van de de Colruyt van Nijvel te kraken (daarom hebben ze de oxy-pad gestolen) maar dat lukt hen niet.

Re: Temse: 10 September

gloacoster wrote:

En om nog meer veiligheid te hebben besluiten ze om s'nachts de kluis van de de Colruyt van Nijvel te kraken (daarom hebben ze de oxy-pad gestolen) maar dat lukt hen niet.

Er is mij niets bekend over het werken aan een kluis, maar het kan zijn dat ze daar wel degelijk naar op zoek zijn geweest en dat anderen zich intussen ontfermden over de goederen die ze er stalen. Waarom neem je anders een oxy-pad mee inderdaad? Het schijnt dat er ook nog een Bedford vrachtwagen betrokken was bij die inbraak, zo blijkt uit deze verklaring van Michel Cocu die hier te vinden is » Daders

"We keren terug naar de bekentenissen gedaan tijdens verschillende rijkswacht- en politieverhoren. In de ontstellend precieze bekentenis van Michel Cocu wordt Michel Baudet als een van de eersten vernoemd. Aan de slachtpartij in Nijvel waarbij in de nacht van 16 op 17 september 1983 drie personen werden geëxecuteerd, hebben volgens Michel Cocu in totaal negen personen deelgenomen. Vijf van de negen droegen kogelvrije vesten. Michel Cocu liet hierbij de volgende namen vallen: Robert Becker, Jean-Claude François, Michel Baudet, Josiane Debruyn, Jean-Claude Estievenart, Jean-Louis Dramaix en Adriano Vittorio. Zo gaf hij ondermeer aan dat de bende zich aan boord van vier wagens verplaatste.

Michel Cocu had het over de Saab 900 Turbo die Adriano Vittorio begin juni 1983 in een garage in Eigenbrakel had gestolen. Adriano Vittorio zou samen met Robert Becker in deze wagen gezeten hebben. Michel Cocu heeft het verder nog over een BMW, waarin hijzelf en Michel Baudet hadden plaatsgenomen. Josiane Debruyn en Jean-Claude François bevonden zich in een Peugeuot 604 Turbo. Het laatste voertuig dat voor de expeditie naar de Colruyt in Nijvel gebruikt werd, was een zware Bedford vrachtwagen die bestuurd werd door garagehouder Francesco Nardella. Deze laatste wachtte, niet ver van Nijvel, op een parkeerstrook van de snelweg E19, op de terugkeer van de bende. Die vrachtwagen moest dienen om de door pech getroffen wagens op te laden'"

Dat die Bedford bedoeld zou zijn om door pech getroffen wagens op te laden lijkt me niet erg aannemelijk, maar nu jij over die kluis begint heb zo'n vermoeden dat die dáárvoor bedoeld was. Mochten ze hem niet open krijgen dan konden ze hem altijd nog meenemen en hun werkzaamheden op een veilige plek voortzetten. Dat zou ook verklaren waarom ze de inbraak koste wat kost wilden doorzetten, ook na de moordpartij, omdat ze een veel grotere buit in gedachten hadden dan waar ze uiteindelijk mee moesten vluchten.Wellicht was dit ook de reden dat het koppel dan maar dood moest, verblind als zij waren door de vermeende rijkdom die hen te wachten stond na deze nacht.

Je kan ook redeneren dat Michel Cocu het allemaal uit z'n dikke duim gezogen heeft, maar het is in ieder geval geen verklaring die hem opgedrongen kan zijn door de verhoorders, want die wisten hier helemaal niets van. Michel Cocu wist dan weer niet wat zij wél wisten, dus heeft het verhaal in grote lijnen verteld in de hoop dat hij geloofd zou worden, waarbij het me sterk lijkt dat hij deze details verzonnen zou kunnen hebben. Want waarom méér vertellen dan wat hem noodzakelijk leek om geloofd te worden?

1 + 1 = 2

610

Re: Temse: 10 September

Wow! Dit klopt helemaal! Zo is het inderdaad precies gegaan, maar hoe weet u dit allemaal eigenlijk?