@fenix : nog een bendeverdachte erbij (de handlanger van Stefaan Van Malderen"...

32

Ah neen, zoals ik het las was SVM de handlanger van WDS.Wel geraak ik er steeds meer van overtuigd dat Aalst niet op de voorziene dag heeft plaatsgevonden.Dat is dan al nr 2 die de avond ervoor nog moest gaan zoeken.

Een paar lijnen verder in het boek :

"Volgens Willy gebeurde de overval in opdracht van Vanden Boeynants, omdat die geen vlees mocht leveren aan Delhaize".

34

We kunnen het hem eens gaan vragen. Waar is onze Willy nu eigenlijk ? Weet dat iemand? In zijn plaats stapte ik nu in mijne Porche richting Oekraine en ging ik op zoek naar een slachtoffer waarvan het gezicht onherkenbaar verminkt is. Euh, aan wie heeft Willy die zaken ivm VDB verteld? Staat dat er ook bij ?

Dit zou dan wel overeenstemmen met de activiteiten in de schuur van Hoeilaart. Wat was hun relatie tot de Poilvaches?
Kunnen zij ook 'handlanger' geweest zijn. En de aktentas van Claude Dubois is dan ook een opzettelijk spoor?

Het verbaast me dan wel dat de leiding geen gevaar ziet in handlangers die amper 5000 BEF kregen voor mee te werken aan zo'n smerige overvallen. Het was toen veel geld, maar toch niet om mee te werken aan daden van dergelijke omvang.

Gezien de voorgaande overvallen in andere Delhaizes wisten ze toch waar ze aan meededen? Dan moet je achteraf niet afkomen dat je er ingeluisd bent. Tenzij ze gechanteerd werden om mee te doen...

De overval in Aalst was mislukt volgens WDS. Wat was het eigenlijke doel dan?

Ik denk dat de nog levende daders totaal geen scrupules hebben, en dat ze overtuigd zijn dat ze nooit gepakt kunnen worden + vluchten = schuld bekennen.

36

Scaramouche wrote:

Willy zou toeteren als het zover was. De motor moest draaien. Twee uur later zouden ze betaald worden in café De Zwaan in Zellik, elk 125 euro.
Stefaan volgde de instructies op, biecht hij op. Na twintig minuten hoorden ze schieten en toen werd er geclaxonneerd. Willy zelf reed richting Aalst, terwijl zij de expressweg naar Ninove namen. In De Zwaan zei Willy dat de overval mislukt was, maar Stefaan had toch 250 euro gekregen".

intressant wel aangezien cafe de zwaan letterlijk 1 straat verwijderd is vanwaar de avond voor aalst de bestelwagen met wapens is gevonden. (gewoon de straat naar beneden rijden, voor de brug van de ring rechtsaf en die straat uitrijden en je komt aan de vindplaats van de bestelwagen met wapenarsenaal.
Als ze van cafe de zwaan zouden vertrokken zijn, zouden ze zowizo voorbij de bestelwagen met wapens gereden zijn. om de e40 op te geraken. (ik spreek nu over de e40 oprijden via het tankstation in groot bijgaarden.)

Ook de de rijkswachtcombi die onder vuur is genomen, en waar 1 rijkswachter is gestorven  is maar 2 straten verwijderd.

cafe de zwaan heeft nog altijd een reputatie nu in asse en omstreken. over enkele jaren is die zaak nog onder vuur genomen door een kalasjnikov , en af en toe vind men daar is een granaat voor de deur.
dit situeert zich wel in ander millieu nu en heeft denk ik niets met de jaren 80 te maken.

Was het niet aan tankstation Groot Bijgaarden dat ze voor Aalst gezien zijn + gewapende man die snelweg overstak?

38

club_le-happy-few wrote:

Was het niet aan tankstation Groot Bijgaarden dat ze voor Aalst gezien zijn + gewapende man die snelweg overstak?

tankstation is groot bijgaarden, maar eenmaal tankstation af op een binnenbaan is het zellik, is de grens daar tussen, asse/dilbeek/brussel.

https://www.google.be/maps/dir/Cigno+Lo … 810626!3e0

de route van cafe de zwaan tot tankstation grootbijgaarden, de termolenhoflaan laan waar de wapens gevonden zijn, word dus duidelijk gepasseerd. indien men in de kerkstraat niet de eerste links neemt maar de 2de rijd men zelfs volledig door de straat waar de wapens lagen de dag ervoor.

39

Het Complot van de Stilte
Hilde Geens

(pagina 357)

DE BENDE VAN BOUHOUCHE

Volgens een medeplichtige had garagist Willy D., ooit medeverdachte van de aanslag op Vernaillen, te maken met de aanslag op de Delhaize in Aalst. Wapenverzamelaar Tonio Mendez wordt doodgeschoten met een wapen van zijn vriend Bouhouche. Die wordt aangehouden en langdurig ondervraagd. Ook de betrokkenheid van Buslik wordt onderzocht. Intussen worden de oude misdaden bij de rijkswacht weer eens opgediept. Goffinon probeert zijn falen te argumenteren.

in de loop van de jaren lopen er bij de Bendespeurders geregeld tips binnen over mogelijke verdachten en zo is het dossier uitgegroeid tot een wie is wie van de criminaliteit in de jaren zeventig en tachtig, met duizenden verdachten.

Vijf jaar na Aalst komt een handlanger van garagist Willy D. - dé Willy D. van de aanslag op Herman Vernaillen - bij Delta aangeven dat Willy hem de dag voor Aalst gepolst heeft of hij iets wil bijverdienen. Stefaan V. is pas uit de gevangenis ontslagen, waar hij zat voor een autodiefstal met de garagist. 'Willy belde omdat hij een overval wilde plegen,' zegt Stefaan V. bij Delta. 'Hij had een chauffeur nodig om de politie te misleiden. een bliksemafleider.' Stefaan moest met een handlanger op 9 november 1985, de avond van Aalst, postvatten vlak bij de Delhaize. Daar moesten ze aan café De Corner aan rotonde De Haring in een klaarstaande auto wachten op een teken om in vliegende vaart door te rijden naar Ninove. Willy zou toeteren als het

40

Voor 500O fr ? En dit terwijl het gemiddeld bruto inkomen toen 60.000 fr bruto per maand was? Want juridisch gezien ben je op dat moment een bendelid.

(Voor de jongeren, de goedkoopste auto dat jaar was een skoda en die kostte  117.264 frank. )