1

Topic: Boek: Het complot van de stilte

Omschrijving

De jaren 70 en 80 waren een periode van zware misdaad in België. Zeer gewelddadige bendes, overvallen op banken en geldtransporten, ideologische terreur, moorden en ontvoeringen. Zeer opvallend was ook hoezeer een deel van de politie en rijkswacht actief betrokken was bij deze criminaliteit, al is een en ander nooit helemaal opgehelderd. Zo loopt het onderzoek naar de Bende van Nijvel nog altijd!

Journaliste Hilde Geens verdiept zich al decennia in de materie. Met indrukwekkende hardnekkigheid beet ze zich vast in politieverslagen en archieven en ondervroeg ze talloze cruciale getuigen. Het resultaat is een boek waarin ze de link legt tussen de zaak van rijkswachtcommandant Leon François (die verzeild geraakte in de internationale drugssmokkel) en de Bende van Nijvel.

Info

  • Auteur(s): Hilde Geens

  • Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts

  • Aantal bladzijden: 424

  • Taal: Nederlands

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Boek: Het complot van de stilte

Ik heb het nieuwe boek van Geens besteld, héél benieuwd. De titel is alvast veelbelovend, want dat is voor mij de meest geloofwaardige piste. Ik vraag mij ook af of de timing van publicatie van dit boek ook zou samenhangen met nieuws over een eventueel proces of andere stap in het gerechtelijk dossier...

Re: Boek: Het complot van de stilte

» pnws.be

Geens: “Zeker is dat Bouhouche en Beijer, als BOB’ers in de misdaad verzeild geraakt, de spilfiguren zijn in beide dossiers.”

Mij lijkt de piste Beijer / Bouhouche ook de meest waarschijnlijke. Er zijn veel aanwijzingen tegen die twee en ze waren ook in staat het dossier van binnenuit te manipuleren

Re: Boek: Het complot van de stilte

Mijn aandacht gaat in eerste instantie naar Goffinon die  onder druk van procureur Deprêtre wordt Goffinon aan de cel-Mendez toegevoegd.
Een dossier dat op heden nog steeds niet aan het bende dossier wordt opengesteld.

Re: Boek: Het complot van de stilte

Vandaag staat er een heel boeiend interview met Hilde Geens in Humo. Naar aanleiding van haar nieuwe boek 'Het complot van de stilte' » Nieuws

"Tegen drie verdachten zijn er aanwijzingen voor zowel de eerste moord, bij de wapenhandelaar Dekaise, als de laatste bij de overval op Delhaize in aalst. Dat zijn Beijer, Bultot en garagist Willy D.D ie laatste is overal betrokken waar Beijer bij betrokken is, de aanslag op Vernaillen inbegrepen. "

Bron: Interview Hilde Geens | Humo | 2022

Re: Boek: Het complot van de stilte

Willy De Schepper?

7

Re: Boek: Het complot van de stilte

Die andere Willy D.(Delpierre): dat was toch geen garagist of vergis ik mij?

Re: Boek: Het complot van de stilte

Ik denk dat Hilde eindelijk ook tot de vaststelling is gekomen dat er veel te veel complotten op een hoop worden gegooid. Back to the basics met Occam's Razor werkt het best als je iets wil oplossen. Zou ze het boek Insane Killers van Charles Maurice gelezen hebben? Alvast een aanrader ook! In elk geval zal ik haar nieuw boek ook verslinden, chapeau toch maar om op haar leeftijd niet op haar lauweren te rusten en de koe alweer bij de horens te vatten!

9

Re: Boek: Het complot van de stilte

Hilde Geens ontmaskert De Bende van Nijvel: ‘Het was de schuld van rijkswachters die marionetten waren in de handen van de onderwereld’

‘‘Dit kan toch niet echt gebeurd zijn?’ vroeg mijn uitgever mij toen het boek af was. Dat heb ik tijdens het schrijven ook een paar keer gedacht. Tegelijk was het alsof het licht plots aanfloepte: aha, zo zat het dus.’ Voormalig Humo-journalist Hilde Geens (76) geeft in een nieuw boek een onthullende en onthutsende kijk op een stuk Belgische misdaadgeschiedenis dat tot vandaag onopgehelderd bleef: via de zaak-François, met de rijkswacht die in de jaren 70 zelf drugs begon te dealen, ontrafelt ze de Bende van Nijvel. ‘De schandalen binnen de rijkswacht hebben de rechtsstaat verziekt. Dat was de lont aan de Bende van Nijvel.’

Lees het hele interview » Nieuws

Re: Boek: Het complot van de stilte

Scaramouche wrote:

Willy De Schepper?

Wil ook wel weten over welke Willy het gaat.