721

Re: Overijse: 27 September

Vetter wrote:

Er speelde meer rond Finné en de vermeende staatsgreep. Een maand voor zijn dood vertelde Finné dat hij zich bedreigd voelde in relatie tot een wapenhandel waar hij bij betrokken was. Waren dat de wapens die bij de staatsgreep gebruikt zouden worden?
Ook had Finné kort voor zijn dood contact met de rijkswachter Golvenaux. Zij hadden een afspraak gemaakt om samen een video over de 'Roze Baletten' te bekijken maar twee dagen daarvoor werd Finné gedood.

Had zijn dood nu te maken met de wapenhandel, staatsgreep of Roze Baletten of alle drie? Wie het weet, spreekt zich uit. Of is er nog meer?

Beste Vetter, kan je ons de bron bezorgen van Finné's contact met rijkswachter Golvenaux? Dit wist ik  niet, evenmin dat ze samen een video zouden bekijken over de Roze Baletten.
Had Finné zo'n video in bezit? Had Golvenaux die video al?

Heb je dit uit een boek? Van een bron? (persoon?) Uit een artikel? Waar komt dit vandaan aub.
Dit is heel belangrijke info als Finné effectief hierover in contact was met die rijkswachter.
Voor zover ik weet ben jij de eerste die dit op het forum vermeld?
Bron(nen) aub?

722

Re: Overijse: 27 September

de bronnen hiervoor zijn makkelijk terug te vinden en gaan terug tot in 2008

tijp "Golvenaux" in de search functie van dit forum en ontdek zelf ... veel leesplezier

723

Re: Overijse: 27 September

@ Stiletto: ik zie dat het op het forum staat maar ik vind nergens terug wat de oorspronkelijke bron is.

Re: Overijse: 27 September

De rol van Christian Amory wordt onderschat.

Whynot? wrote:
Red Rooster wrote:

"Bouhouche profileerde zich als de grote organisator.
Hij zou zelf op afstand toekijken en z'n voetvolk het vuile en gevaarlijke werk laten opknappen.
Zelf zou hij hen opwachten met z'n Mercedes, waarna hij keurig het geld zou incasseren en 'verdelen'."

Bron?

Re: Overijse: 27 September

Kurosawa wrote:

@ Stiletto: ik zie dat het op het forum staat maar ik vind nergens terug wat de oorspronkelijke bron is.

Het is vermoedelijk Golenvaux en niet Golvenaux. Het dossierstuk waarin hij vermeld wordt, werd enkele maanden geleden door de website van P-magazine gepubliceerd (zie deze post van Tiens).

In het door P-magazine gepubliceerd document staat dat Leon Finné enkele dagen voor zijn moord een afspraak met rijkswachter Golenvaux zou gehad hebben op het parket van Brussel om er naar een videocassette van de roze balletten te kijken. Die cassette zou volgens de geruchtenmolen in de schuif van Jean Deprêtre gelegen hebben in Nijvel.

De datum en oorsprong van het document zijn me niet duidelijk. Volgens P-magazine gaat het om een pagina uit 'een geheim rijkswachtrapport'. Sommigen op dit forum hebben naar verluidt het hele document, die kunnen misschien meer uitleg geven.

Volgens gebruiker Trojan schreef Robert Beijer later op het Franstalig forum aan Patricia Finné dat hij haar vader had leren kennen toen hij nog bij de drugssectie van de BOB van Brussel werkte en dat de bankier aan hem werd voorgesteld door Emile Golenvaux, een rijkswachter in uniform. De originele bron op het Franstalig forum vind ik echter niet meer terug. (Trojan kopieerde een deel van de conversatie tussen Beijer en Patricia Finné wel naar dit forum, dus die kan je nog terugvinden.)

Re: Overijse: 27 September

https://tueriesdubrabant.1fr1.net/t256-leon-finne

727

Re: Overijse: 27 September

Eén dag na de verschrikkelijke gebeurtenissen was het Delhaize-warenhuis in Overijse terug open:

De dag daarna

Zaterdag op 9u precies gingen de deuren van het Delhaize-warenhuis te Overijse opnieuw open. Het was net of er niets gebeurd was. De kassa moet blijven rinkelen, zou je haast zeggen. De eerste warenhuisbezoekers gaan naar binnen en doen hun inkopen. Tegen de middag heerst er opnieuw een drukte eigen aan elke zaterdag.

Aan alle kassa’s staan de mensen aan te schuiven. Behalve aan kassa 3. Daar stond voor het dramatische gebeuren Rosa Van Kildonck. Zes jaar was zij kassierster te Overijse. De toegang is afgesloten. De stukgeschoten kassa is met een zwarte hoes afgedekt. De kassa wordt gemeden. De mensen kijken er nieuwsgierig naar.

Tussen de winkelende massa lopen verscheidene cameraploegen, fotografen en journalisten op zoek naar sporen die nog doen denken aan het drama. Behalve de stukgeschoten kassa vinden ze niets meer. Alles is uitgewist. Voor de deuren van het warenhuis opengingen waren verscheidene reinigingsploegen aan de slag. Alles werd opgeruimd. De krijttekeningen die de ligging van de lijken en kogelhulzen aanduidden, zijn verwijderd.

Op twee na zijn alle kassiersters die getuige waren van de overval opnieuw present. Rosa Van Kildonck is er niet meer.

Een andere collega is door het gebeuren zo aangegrepen dat ze niet in staat was te komen werken. Verscheidene kassiersters die met vakantie of vrij waren en collega’s van andere filialen zijn spontaan komen opdagen om te helpen. Vele kassiersters hebben het gebeuren nog niet verwerkt. Sommige laten hun tranen de vrije loop.

Bron: Gazet van Antwerpen | 30 September 1985

Een foto van kassa 3, waar Rosa is vermoord:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/delhai12.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Overijse: 27 September

Een kassierster wiens man bij de Staatsveiligheid werkte, had op 27 september 1985 toevallig verlof genomen. Het was diezelfde man die een familielid uit Aalst waarschuwde om niet naar de Delhaize van Aalst te gaan op 9 november 1985. Wat heeft het gerecht met al die informatie gedaan? Niets?!?

729

Re: Overijse: 27 September

Dat zou ik nu ook wel eens willen weten!

730

Re: Overijse: 27 September

Neen, zei commissaris Frans Reyniers van de Gerechtelijke Politie. De Bende van Nijvel viseerde geen individuele personen (volgens hem).

"Ook de piste van het slachtofferonderzoek levert volgens mij niets op. Er zijn meer slachtoffers waartussen zelfs met de wildste theorieën geen verbanden kunnen worden gelegd met de Bende van Nijvel dan er, althans volgens sommigen, wel zijn. Sommigen meenden door de achtergrond van sommige slachtoffers te mogen veronderstellen dat de overvallen van de Bende van Nijvel goed georkestreerde en verdoken afrekeningen waren met bepaalde personen. Er wordt in dat verband vaak naar de in Overijse vermoorde bankier Léon Finné verwezen. (...)

Léon Finné woonde vijftig meter van de Delhaize waar hij is vermoord.Léon Finné ging er doodgewoon zijn krant kopen. Zo is dat en niet anders."

"Doodgewoon." Juist. Nochtans gaf Frans Reyniers een perfect argument opdat bepaalde personen wél geviseerd (zouden kunnen!) zijn door de 'Bende van Nijvel':

“Ik heb Léon Finné goed gekend. Leon Finné had een agentschap van de Banque Copine aan de Louizalaan. Léon Finné beheerde heel wat rekeningen van magistraten en ook veel leden van de Brusselse GP hadden er een rekening, zodat er met die man een vertrouwensrelatie ontstond.“