481

Re: DNA-onderzoek

sherlock wrote:

Ze moeten het doen met wat ze hebben in het dossier.

Exact. En als nu de daders de speurders waren in het begin van het onderzoek, dan zijn alle daders uit het dossier gehouden.

Vermassen zei: "de daders zitten in het dossier". Ik denk echter dat ze er vakkundig uitgefilterd zijn.

482

Re: DNA-onderzoek

edd wrote:

Vermassen zei: "de daders zitten in het dossier". Ik denk echter dat ze er vakkundig uitgefilterd zijn.

Op dat punt heeft Vermassen gelijk. Maar dat komt omdat het dossier op dit moment eerder een naslagwerk is van de misdaad in België tijdens de jaren '70 en '80. Was je tijdens die jaren misdadiger in België? Dan is de kans heel groot dat jouw naam in het dossier van de Bende van Nijvel zit. Waarom? Omdat je gelijkenissen vertoont met een bepaalde robotfoto, omdat een criminele concurrent een verhaal verzint en dit tegen de politie vertelt, omdat je ex-vrouw wraak wilt nemen, ... Redenen genoeg om te verzinnen. Maar het is niet omdat je naam in het dossier zit, dat je daarom ook een verdachte bent in het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Het kan evengoed zijn dat er een pv bestaat van een verhoor met bv. je ex-vrouw maar dat verder onderzoek heeft uitgewezen dat er geen enkele link is met het Bende van Nijvel-dossier.

En dat is ook één van de redenen voor het uitgebreide DNA-onderzoek; niet alleen om de daders te vinden maar om ook die gigantische lijst aan namen namen in het dossier te kunnen verkleinen.

Dus ja, de namen van de daders zitten in het dossier. De moeilijkheid voor de politie is dat ze bewijzen moeten vinden om die naam ook te kunnen linken aan de feiten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

Zo goed als de enige methode om nog tot het met enige kans van slagen laten doorvoeren van een een gerechtelijke procedure te komen, voor zover de verdachten niet letterlijk op het kerkhof liggen.

Ik had op 9 augustus 2023 een persoonlijk onderhoud met onderzoeksrechter Martine Michel in Charleroi, waarbij zij mij de toezegging heeft gedaan een door mij aan haar overgelegde DNA-staal (met een verhaal) te zullen laten onderzoeken.

» Nieuws

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: DNA-onderzoek

Ze stonden in de gids.

485

Re: DNA-onderzoek

Op alles ja zeggen is de gemakkelijkste weg. Ben jij bij machte om de resultaten op te volgen? If so kan je meer dan de slachtoffers (want die weten voor zover ik weet niets over het onderzoek). Je bent waarschijnlijk nr 7438 die met bewijzen af komt. Hoeveel jaaaaaaaaaaaaaren heeft Vermassen doorgeefluik gespeeld denk je? En wat waren die resultaten?

Re: DNA-onderzoek

Ik en een aantal anderen die hun tijd op een nuttige en zinvolle manier willen besteden, proberen op een serieuze en doorgedreven manier een steentje bij te dragen aan een lang en zeer moeizaam verlopend onderzoek naar een idee van de Belgische politie én justitie, niets meer en niets minder.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

487

Re: DNA-onderzoek

Hoe kan u - behalve indien politieambtenaar of rechtstreeks betrokkene - een DNA-staal neerleggen bij de OR en de garantie geven dat dat staal inderdaad van de persoon waar u naar verwijst afkomstig is? Dat staal kan nooit bewijskrachtig zijn op zichzelf.

Re: DNA-onderzoek

Inderdaad, op zichzelf beschouwd kan in deze zaak aangeleverd DNA nooit bewijskracht hebben, tenzij dat matcht met DNA dat is gevonden op een voorwerp dat aan de Bende van Nijvel heeft toebehoord. Indien er sprake is van een match, is het voor justitie wel zo prettig als degene die het DNA heeft aangeleverd aangeeft welke naam daarbij hoort.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: DNA-onderzoek

Alles wat het onderzoek een vliegende start kan geven, zou welkom moeten zijn, aangezien Van Quick van de moorden een eeuwige aangelegenheid maakt. Nu moeten we kijken of de magistraten een beetje verlangen vinden.

Re: DNA-onderzoek

Bevel tot afname door de procureur des Konings

Art. 44quinquies Sv: de procureur des Konings kan het afnemen van een DNA bij een persoon bevelen indien er sprake is van schriftelijke toestemming van die persoon, die persoon tenminste zestien jaar oud is en er aanwijzingen van zijn schuld bestaan. Op grond van art. 44 sexies Sv. kan de procureurs des Konings van een niet-verdacht persoon celmateriaal bekomen als er er door die persoon schriftelijke toestemming daarvoor is gegeven en deie persoon tenminste zestien jaar oud is.

Bevel tot afname onder dwang door de onderzoeksrechter

Voor feiten die strafbaar zijn met een maximumstraf van vijf jaar gevangenisstraf of met een zwaardere straf, kan de onderzoeksrechter DNA onder dwang af te nemen bij personen tegen wie er aanwijzingen van schuld bestaan (art. 90 undecies Sv.) of bij personen die een directe band hebben met het gerechtelijk onderzoek (art. 90duodecies Sv.).

Afgifte van DNA door een burger

Een burger kan - bij voorkeur met een verhaal dat hout snijdt - met succes DNA afgeven bij politie of justitie, zelfs al heeft die burger daarbij de wet overtreden, waardoor hij (in de hoedanigheid van verdachte) zelf zou kunnen worden blootgesteld aan strafrechtelijke vervolging.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.