21

Re: Vluchtroutes

Ik wil met deze reconstructies zo dicht mogelijk bij de waarheid komen. Hoe verder van de plaats van de misdaad, hoe groter de kans dat het niet meer over de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Dat begrijp ik, maar het beperken tot deze enige getuigenis is wel erg weinig ambitieus. De brug bevindt zich op een paar honderd meter in de richting waar de Golf met zijn snuit (achterwaarts) de parking is afgereden. Tenzij hun schuilplaats in het straatje aan 't houten hand lag -gek genoeg is dit ook een hypothese die ik ooit heb horen vertellen- was de auto altijd gedoemd om op te duiken op die brug.

Een getuigenis spreekt over de Golf aan Strokapelleke, dit is slechts een aantal kilometer verderop. Deze zie je niet langer als betrouwbaar? De afstand tot de brug is klein maar het verschil wel belangrijk vermits ze in dat geval richting Denderleeuw reden en niet zijn afgeslaan richting Industrieweg, vlak na de E40 brug.

Ik snap de terughoudendheid enigzins wel; in de jaren '80 en '90 op een gemiddelde zaterdagavond vlogen er best wat GTI's (en Ibiza's)  rond in onze streken.

23

Je hebt zeker een punt, ik mag ook niet te voorzichtig zijn. Maar het probleem met de getuigenissen na Aalst (of andere overvallen) is dat je op verschillende plaatsen, op hetzelfde moment getuigenverklaringen hebt van mensen die zogezegd de VW Golf van de daders of een verdacht voertuig gezien hebben. Dat is natuurlijk niet mogelijk. De auto kan maar op één moment op één plaats zijn. Hoe verder van het warenhuis, hoe moeilijker het wordt om te weten wat er juist is en wat bijvoorbeeld een "gewone" VW Golf is die passeerde.

Je voorbeeld van het Strokapelleke is daarom een goed voorbeeld. Hoe zeker zijn wij, met de informatie die wij hebben, dat de VW Golf die daar gezien werd de VW Golf van de Bende van Nijvel was. Om hoe laat hebben ze die auto gezien? Wanneer zijn ze met hun getuigenis naar de politie gegaan? ... Zonder antwoorden op die vragen moet je heel voorzichtig zijn met zo'n getuigenissen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ben wrote:
Ben wrote:

De gangsters vertrekken in de richting van Ninove via de oude steenweg met gedoofde lichten en open koffer. Waarschijnlijk zijn ze dan verder gereden via Ninove, Leerbeek, Pepingen en Halle of via Ninove, Leerbeek, Herfelingen en Bierghes. De beide routes hebben hen tot in het Bois de la Houssière gebracht waar ze hoogstwaarschijnlijk werden opgemerkt door vier mensen in een passerende auto.

Ik moet dit corrigeren. De daders zijn hoogstwaarschijnlijk voor de laatste keer gezien op de Ninoofsesteenweg in Erembodegem. Een getuige ziet na de overval, rond 19u50, op de brug over de E40 een donkerkleurige VW Golf GTI. Dat is hier » Google Maps

Alle getuigenissen die daarna komen zijn onbetrouwbaar of verzonnen en kunnen dus niet gebruikt worden om een op feiten gebaseerde reconstructie te maken van de vluchtweg van de daders.

Wil je van Aalst naar BLC (en dus bois), dan rij je niet langs Halle maar binnendoor (Aalst Ninove Leerbeek Bierghes Quenast tot grote baan Tubize BLC). Als ze langs Halle reden waren ze niet bekend met de buurt. Reden ze binnendoor zoals ik zeg dan moet je ze zoeken in de ruime omgeving van (idd) Nijvel

Xenophon wrote:

Die is er m.i. nooit geweest. Vergeet even alle grote theorieën en kijk enkel naar de naakte feiten van de eerste golf: dat is amateuristisch gepruts, zeker in het begin, ze leren wel en worden 'beter'. Weliswaar gepruts van een clan nietsontziende, brutale moordenaars die letterlijk bereid zijn tot alles om te krijgen wat ze willen en niet gepakt te worden.

Ik ben ervan overtuigd dat als je hier nu zoveel jaar later wat profilers op zet de conclusie zal zijn dat het een bende marginale overvallers was. De bende was niet geniaal, de onderzoekers waren gewoon niet capabel, er was te veel cirque en show rond. Stel, de daders leven nog, die kunnen het allicht zelf amper geloven wat voor een mythes en verhalen er de ronde doen.

Als ik me niet vergis is er ooit een profiler opgezet die min of meer dezelfde conclusie had, marginale met daarvan een die in de horeca zat. Ik zou durven beweren met een frituur wink maar dat is een ander verhaal.