1 (edited by Renne 08-01-2008 19:46)

Topic: Paul Vanden Boeynants

Wat ik gelezen heb is het volgende over VDB: toen in 1981 de affaire van de drugstrafiek in bevroren vlees in de pers kwam, kwam de naam van VDB steeds meer naar voren in illegale drugstrafieken. Adjudant Goffinon verzond in 1981 zelfs een brief naar de procureur generaal om VDB wegens betrokkenheid in drugshandel te laten arresteren. Op dit verzoek kwam nooit een officiële reactie. Ook majoor Vernaillen stelde in november 1981 onderzoeksrechter Bellemans en generaal Bernaert persoonlijk op de hoogte van de betrokkenheid van VDB in drugstrafiek in bevroren vlees. Nooit werd hier gevolg aan gegeven.

In een fiscaal onderzoek naar Boucheries Ghysels en een reeks aanverwante bedrijven bevindt zich een opmerkelijk proces verbaal. Daarin beschuldigt Joseph Ghysels VDB ervan de opdrachtgever te zijn van een huurmoord. Buitenlandse "hit men" zouden iemand hebben geëxecuteerd van wie het lijk in de koffer van zijn eigen wagen werd teruggevonden. De vraag is of Ghysels de waarheid spreekt of niet!

Maar deze moord doet wel terugdenken aan iets wat met de Bende van Nijvel te maken heeft: de moord op de taxichauffeur Angelou. Via het ballistisch onderzoek kwam men ook terecht bij een andere aanslag van de Bende, die op José vanden Eynde in Beersel.

Ook de aanslag Vernaillen zou wel eens te maken kunnen hebben met VDB. Wou VDB via zijn connecties in het milieu afrekenen met Vernaillen? Nog iets, Luc Vanden Daele, een rijkswachter, had zich in de zaak van de diepvriessmokkel vastgebeten. Tegen de orders van zijn oversten. En het was zijn taak niet om speurwerk te verrichten. Op 31 maart 1981 werd Luc Vanden Daele dood aangetroffen met een kogel in de borst. De belangrijke dossiers die hij bezat werden nooit teruggevonden. Vanden Daele zijn bureau was opengebroken en al zijn dossier die met de drugszaak te maken hadden waren gestolen. Niemand die er ooit een vraag over stelde.

2

Re: Paul Vanden Boeynants

Paul Vanden Boeynants is in Aalst gestorven, denk ik? Welke contacten had hij met de stad?

3

Re: Paul Vanden Boeynants

Machtige christendemocratische politicus van Brussel, eigenaar van enkele grote vleesbedrijven, oprichter van de CEPIC, minister van Defensie tussen 1974 en 1978 en daarna korte tijd premier en vicepremier. Zeer corrupt; kwam in opspraak in diverse drugsdossiers, wapenhandel en fiscale fraude, maar werd door het gerecht alleen veroordeeld voor fiscale fraude. In 1989 ontvoerd door de bende van Haemers.

Meer informatie vind je hier » Paul Vanden Boeynants

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Paul Vanden Boeynants

Graag wil ik me allereerst voorstellen. Mijn (nick) naam is Iceman, ben woonachtig in Nederland net over de grens. Al een aantal jaren volg ik deze website en sinds kort ben ik ook gebruiker. Ben geïnteresseerd in en gefascineerd door het dossier Bende van Nijvel. En vooral vanwege het feit dat het nog altijd niet is opgelost. Graag wil ik mijn bijdrage leveren aan dit forum en heb misschien iets interessants voor de liefhebber.

In Nederland staat het complete archief van kranten uit Zeeland online. Wie hier gaat zoeken op "Bende van Nijvel" komt een groot aantal artikelen tegen die zijn opgetekend in de tijd dat het allemaal speelde. Ook feiten die we vaak al weer bijna vergeten waren.

Zo was er ten tijde van de ontvoering van VDB plots een deel van zijn dossier 'kwijt'. Precies dat deel waarin zijn banden met Bouhouche en Beijer aan de kaak werden gesteld. Ook zou dit tweetal VDB hebben aangeboden de BIC dossiers, over zijn vermeende belastingfraude, te verduisteren. In ruil voor veel geld. VDB zou dit geweigerd hebben en heeft het bovendien gemeld bij justitie. Je kunt dit terug vinden in een artikel van 23 januari 1989.

Re: Paul Vanden Boeynants

Op de Franstalige site is heel wat te lezen over VDB. Ik noteer alvast een mogelijke band met de wapenhandelaar Dirk Ykelenstam.

Re: Paul Vanden Boeynants

Mijn bijdrage is korter en geeft een goed idee van de orde van grootte van het gesjoemel van VDB. Een ontslagen kaderlid van ASCO, de heer Louis Sik, verklaarde voor de rechtbank dat Vanden Boeynants voor 700 miljoen commissiegelden ontving voor de contracten met ASCO.

Re: Paul Vanden Boeynants

VDB is sinds expo 1958 een politiek fenomeen geworden. Hij fungeerde bijna als een magneet en op politiek (PSC) en zakelijk niveau werden er banden gesmeed die hem allerlei voordelen opleverde. Zaken doen betekent dan ook dat er diverse geldstromen ontstaan die boekhoudkundig moeten overeenstemmen met de gevoerde boekhouding(en). Einde jaren 70 bleek het imperium van VDB barsten te vertonen.

De fraude-aanklachten bleken ook zijn politieke carrière geschaad en bovendien was er zich op politiek vlak een tegenpool (PRL) aan het ontwikkelen (ministerie van Justitie J. Gol). En Smets was in mijn ogen net een Gol-vertrouweling. De moorden op Angelou, Van den Eynde, Finné en Van Camp, die VDB-gezinden waren, zijn waarschijnlijk uit de weg geruimd omdat ze waarschijnlijk aan en via Smets belangrijke info hebben uitgewisseld (in ruil voor?).

Re: Paul Vanden Boeynants

De Nieuwe Snaar wrote:

De moorden op Angelou, Van den Eynde, Finné en Van Camp, die VDB-gezinden waren, zijn waarschijnlijk uit de weg geruimd omdat ze waarschijnlijk aan en via Smets belangrijke info hebben uitgewissleld (in ruil voor?).

Van Camp is chantage denk ik, versus Rossignol, maar in een dossier dat ook VDB raakt. Angelou, zeer goed mogelijk dat hij tipgever was, maar dan eerder in Hage Maroun context.

Vanden Eynde, dat klopt zeer goed chronologisch, want zeer kort nadien krijgen een aantal diamantairs al problemen met het gerecht, daar was dus al wat aan het rollen, en het is dus mogelijk ook een stuk wraak. Van de schoondochter wordt verteld dat ze voor de Staatsveiligheid werkte. Finné, als we De Bonvoison mogen geloven, was ook een pion Staatsveiligheid. Zijn ontslag uit Banque Copine en zijn twee jaar werkloosheid, is daar wel mee te rijmen.

Maar niet via Smets, die had z'n handen al vol met WNP en partouzes.

Re: Paul Vanden Boeynants

Maar ik denk niet dat VDB zelf al die moorden heeft gecommandeerd, VDB is in oorsprong puur fraudeur en geldschepper, ergens in de loop der jaren moet hij verzeild zijn geraakt in een internationalere dimensie en zij aan zij beginnen werken zijn met échte maffia, ik denk russisch joodse maffia, waarvan hij de dimensie en de wreedheid te laat heeft ingezien.

Volgens mij heeft hij een maand lang in Le Touquet alles netjes zitten opbiechten aan de CIA. In die ontvoering door Patrick Haemers geloof ik geen seconde. Opgezet spel. Zou echt niet onlogisch zijn als hij samen met vader en zoon Haemers door de CIA werd opgeschept om die russisch joodse maffia een keer volledig uit te kleden. Een aantal van die figuren zijn nadien snel uit België verdwenen.

Re: Paul Vanden Boeynants

Niet uit het oog verliezen dat na het "opdoeken" van CEPIC een aantal leden (PSC) zijn overgestapt naar PRL (Partij J. Gol). Dit zal ook wel een reden gehad hebben...