1

Topic: Francine Lyna

Een Brussels onderzoeksrechter die verantwoordelijk was voor het onderzoek naar de CCC en Westland New Post. Zij heeft nooit onderzoek gedaan naar de Bende van Nijvel maar speelde er - door haar onderzoek naar WNP - wel onrechtstreeks een rol in. In een RTL-uitzending van het programma Controverse verklaarde Francine Lyna op zondag 19 november 1995 dat de moordpartijen van de bende van Nijvel niets te maken hadden met gewone diefstallen met geweld, maar dat het wel degelijk om terroristische acties ging. De onderzoeksrechter verklaarde bovendien het volgende: "Verscheidene keren liep het onderzoek vast op hindernissen, onder meer omdat de Staatsveiligheid pogingen deed om dossiers weg te moffelen."

Bert Anciaux heeft in de Senaat daar toen een vraag over gesteld » www.senat.be

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Francine Lyna

Madame Francine Lyna

Décédée à   -   
Décédée le 30 avril 2013 à l'âge de 91 ans
Née le 8 février 1922

Publié dans Le Soir

» enmemoire.sudinfo.be

Kumbaya, it never hurts to help !

Re: Francine Lyna

Volgens Gérald Damseaux, gepensioneerde agent van de staatsveiligheid, is de advocaat Pierre Chomé de zoon van onderzoeksrechter Francine Lyna en Jules Chomé. Pierre Chomé is o.a. advocaat geweest van Robert Beijer (zie Le Soir) en had naar aanleiding van de aanhouding van Jean-Marie Tinck de volgende mening over het bendeonderzoek:

"C’est vrai que lorsque nous évoquons cette affaire avec d’autres avocats, je ressens un certain malaise. Tant de rebondissements si près de la prescription, ça paraît presque trop beau, s’interroge l’avocat Pierre Chomé. Habituellement, dans des dossiers de grand banditisme, tous les éléments apparaissent en début d’enquête. Je n’irais pas jusqu’à dire que cela résulte d’une stratégie des parquets pour provoquer un électrochoc et démontrer qu’il reste des choses à faire dans ce dossier mais, en apparence, ça y ressemble."

Re: Francine Lyna

Een voorbeeldigere gedetineerde heeft het Belgische gevangeniswezen nooit gekend. Toumaniantz begint in 1974 in Leuven-Centraal aan zijn studies rechten. Hij wordt de eerste en enige ooit die vanuit de gevangenis jurist werd. Hij komt vervroegd vrij in juni 1979 en gaat aan de slag als stagiair in het kantoor van advocaat Pierre Chômé.

Bron » Daders

Kumbaya, it never hurts to help !

Re: Francine Lyna

In de Panorama uitzending over de Bende van Nijvel uit 1995 doet Mevr. Lyna een aantal opmerkelijke verklaringen over de de feiten in Nijvel, de WNP, de staatsveiligheid, de dood van Latinus en het dossier Pinon. Je kunt de uitzending via deze link bekijken. Vanaf 0:44 tot 1:01 is het o.a. de beurt aan Francine Lyna, in het gezelschap van haar hond.

Ik wil trouwens deze docu aan alle forumleden aanraden, omdat hier een aantal betrokken personen (Lyna, Dossogne, Lekeu, Bultot, advocaten van de burgerlijke partijen, Van Parys) zelf aan het woord worden gelaten, zo horen we eens wat info uit eerste bron.

6

Re: Francine Lyna

Twee artikels over het overlijden van Francine Lyna:

http://www.femmespourlapaix.be/wp-content/uploads/2013/05/Lyna21.jpg

http://www.congoforum.be/upl/2013%2004%2030%20Mort%20de%20la%20juge%20Francine%20Lyna.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Francine Lyna

Een kritische geest helaas overleden. Ik vrees dat de oplossing van de Bende van Nijvel inderdaad alleen nog op te lossen is door een spijtoptant of door gelukkig toeval. Er zijn al heel veel betrokken overleden.

Re: Francine Lyna

Haar verklaringen zijn echt wel interessant. Trouwens ook die van Bultot, die me een impulsief/arrogant iemand lijkt, en daardoor waarschijnlijk veel vijanden gemaakt heeft (iemand heeft hem er duidelijk willen bijlappen).

Eén van de mensen die "dwaalsporen" gecreëerd heeft moet dus iemand uit zijn entourage geweest zijn.

Als je de verklaringen bij elkaar neemt van zowel Lyna, Lekeu en Bultot ... kom ik tot de conclusie dat de Bende van Nijvel zelf een dekmantel-organisatie was om lastige getuigen uit de weg te ruimen. Telkens als er gevaar dreigt dat iemand gaat bekennen worden ze vermoord (Vandeuren, Louvaert, Haemers,...).

Een team dat ingezet werd om verschillende belangen te verdedigen: wapens, drugs, chantage,...

  1. wapens in ruil voor drugs

  2. vreemde beurssprongen Delhaize-aandelen

  3. chantage (aanwezigheid prominenten seksfuiven)

  4. planning staatsgreep

Iedereen die zijn mond voorbijgepraat heeft werd omgelegd of bedreigd:

  1. Louvaert: kogelvrije vesten

  2. Vandeuren: Dekaise

  3. Finné: Staatsgreep

  4. ...

Ik heb echt het vermoeden dat Fam. Vandensteen en Fam. Palsterman ook beschouwd werden als "mensen" die misschien teveel wisten of teveel gezien hadden. Zonder dat ze het zelf misschien beseften. Maar uitvoerders hebben zekere voor onzekere genomen.

Als de wapen-/drugstrafiek via Overboelare gebeurde is Aalst natuurlijk niet ver weg.

9

Re: Francine Lyna

Ik heb altijd al gedacht dat er een link is met de familie van den Steen maar eerder een toevallige! Ik denk aan de vroegere verlaten garages op de Molenstraat in Erembodegem vlakbij de Delhaize van Aalst.

10

Re: Francine Lyna

Club le Happy Few, dat met Bultot denk ik ook, helemaal van niets weten durf ik niet beweren, maar het is net als houssiere, er is wat gebeurd, wat sporen achter gelaten, er bij gesleurd zonder eigenlijk van goot belang te zijn.

Spijtig van Mevrouw Lyna, maar dit kan je verwachten, we zallemaal 30 jaar ouder geworden, en stilaan is dit verhaal aan het verdwijnen in de nevelen van de tijd, en was dit nu net niet de bedoeling?