Topic: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Bij mijn eerste topic heb ik twee vragen ivm de Bende:

Men gaat er van uit dat de killer zou omgekomen zijn bij de laatste hold up in Aalst 85, mss domme vraag maar kan de politie dan niet eens kijken of er rond deze periode mensen spoorloos verdwenen zijn, zou dus wel eens die bepaalde persoon kunnen zijn indien wonende te België.

En was er iemand bij de raid in Aalst bij die Vlaams als moedertaal had?

Bedankt bij voorbaat.

2

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Vraag 1 » Hoe de killer vinden?

Vraag 2 » Aalst: Welke taal spraken de daders?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Volgens mij hebben ze zeker een poging gedaan om vermiste personen te gaan doornemen mbt de killer. Natuurlijk zijn er hier nu verschillende zaken in spel die dat kunnen hebben verhinderd. Om te beginnen zoals je zegt, moet hij Belg zijn. Maar in die tijd was het ook nog het papieren tijdperk en 'verdwijnen' was veel eenvoudiger dan tegenwoordig.

De Killer was misschien al lang geleden 'verdwenen' omdat hij het zelf wou. Misschien zelfs ter voorbereiding van zijn activiteiten bij de Bende van Nijvel, met de bedoeling erna het land te verlaten of een nieuwe identiteit op te nemen. Een andere optie is dat zijn 'echte' identiteit in stand werd gehouden door zijn kompanen om te vermijden dat men op zijn spoor zou geraken. Ook dit is in het papieren tijdperk niet zo moeilijk. Het volstaat om rekeningen te betalen, de postbus leeg te maken en af en toe een brief te schrijven. Op termijn van een jaar kan men dan de identiteit laten verhuizen en uitdoven door een postbusadres te gebruiken.

Iemand als de killer leefde waarschijnlijk al niet erg in de maatschappij zoals wij die kennen waar contact met buren en familie en vrienden en collega's de voornaamste contacten zijn en dus ook de eerste zijn die alarm slagen bij een verdwijning. We kunnen ervan uitgaan dat de killer dit soort contact net vermeed en zich vooral inhield met zijn kompanen en het milieu.

Servo per Amikeco

4

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Meest waarschijnlijke is een huurling uit het buitenland, die erna ook gewoon terugging, niet? In een getuigenis op het forum - nadien ook in Humo verschenen - van frituuruitbater lees je dat hij nummer 4/10/14 (die verondersteld wordt killer te zijn) gezien heeft, met enkele kompanen. Hij zou frans gesproken hebben. Maar volgens anderen zou er met look-a-likes gewerkt worden, dus dit kan ook een andere persoon zijn geweest.

5

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Ik denk niet dat de daders van het genre mensen waren die op zaterdagmiddag hun gras maaiden, de bloemetjes water gaven, en 's avonds even een overval pleegden.

In een gesprek met een veteraan van Wereldoorlog 2, die me vertelde "je begint pas goed te functioneren als soldaat, als je beseft dat je eigenlijk al dood bent, en er vrede mee neemt dat er voor jou niets verder meer te doen is dan het uitvoeren van je taak".

Deze instelling is volgens mij niet ver van hetgeen de daders dachten.

6

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Heeft er ooit al iemand van de slachtoffers via de media gevraagd aan de daders om hun bekend te maken? Bv. een emotionele oproep want je maar nooit of er iemand van de daders wroeging krijgt?

7

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Sorry voor de schrijffouten hierboven, ik typ op iPhone in de wagen.

8

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Ik denk dat je best eerst nog heel veel leest Rembot.

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

Ok raven, hier eentje die heel veel leest. Dader verwantschaps onderzoek?

Re: Paar vraagjes ivm de Bende van Nijvel

kenza wrote:

Sorry voor de schrijffouten hierboven, ik typ op iPhone in de wagen.

Toch niet al rijdend hoop ik? wink

kenza wrote:

Heeft er er ooit al iemand van de slachtoffers een via de media gevraagd aan de daders om hun bekend te maken ? Bv een emotionele oproep want je weer nooit of er iemand van de daders wroeging krijgt ?

Ja, één of twee dagen voor de overval in Aalst hadden de nabestaanden van de slachtoffers van de overvallen in Eigenbrakel en Overijse een persconferentie gehouden met een emotionele oproep naar de daders toe. Een paar dagen later sloeg de Bende nog harder toe in Aalst.